تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۴
کد مطلب : 64075
بررسی های موجود درقیاس با کشورهای توسعه یافته نشان می دهد:

استراتژی مناسب حلقه مفقوده ساخت خودرو برقی ایرانی

زیست آنلاین :به جرات می توان گفت شدت گرفتن آلودگی درکلانشهرهای مختلف دنیا ازجمله تهران مهم ترین دلیل به منظوراستفاده افراد ازخودروهای برقی-هیبریدی است.
استراتژی مناسب حلقه مفقوده ساخت خودرو برقی ایرانی
به گزارش زیست آنلاین ،درحقیقت با توجه به اینکه کشورهای توسعه یافته اروپایی وآسیایی نخستین گام ها را به منظور ساخت وفروش خودروهای برقی- هیبریدی در بازارهای جهانی برداشته اند به نظر می رسد اگرچه متخصصان ایرانی در ساخت چنین خودروهایی با استفاده ازتوان علمی وفناوری های نوین به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده انداما اشاعه فرهنگ استفاده از خودروهای برقی- هیبریدی در جامعه ایران نیازمند الگوپذیری از کشورهای توسعه یافته وپیشرو در این صنعت مهم است.البته نباید ازذکراین نکته مهم غافل شویم که برای ورود به موضوع مهم بسترسازی وتامین زیرساخت‌های لازم به منظوراستفاده از خودروهای برقی –هیبریدی در بین قشرهای مختلف مردم درجامعه ایران آشنایی با نقاط ضعف این نوع خودروها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.درواقع ازابتدایی‌ترین روزهای پیدایش خودروهای برقی در دنیا، سه نکته حائز اهمیت بوده است؛ اول، قیمت بالای خودروی برقی‌، دوم، کوتاه بودن مسافت طی‌ شده توسط این خودروها با یک بار شارژ باتری و سوم زمان بر بودن شارژ این نوع خودروهاست.منتقدان خودروهای برقی‌ و کارشناسان صنعت خودروی دنیا، همواره با یادآوری این سه نکته، موجب ایجاد مانع در ورود این نوع خودرو به بازار مصرف شده‌اند، تا جایی که این خودروها در مقاطع مختلف تاریخی، از ابتدای قرن بیستم تا به امروز، بارها تولید و سپس جمع آوری شده‌اند. علی رغم این مسایل، نکات مثبت زیاد و راه حل‌هایی برای کاهش تاثیر نکات منفی یاد شده‌ وجود دارند که موجب تولید و بقای این خودروها در بازارمصرف کنونی خواهند شد.البته دربررسی ورود خودروهای برقی‌ به بازار کشورهای توسعه یافته، از جمله آلمان، چین و آمریکا، نکات آموزنده بسیاری جلب توجه می‌کنند که از آن جمله می توان به مشوق‌های دولتی برای خرید خودروی پاک اشاره کرد.  

برنامه ریزی آمریکایی ها
در موضوع تبیین وترسیم برنامه بلند مدت ودقیق می توان به طرح دولت آمریکا در ۶ سال پیش اشاره کرد به طوری که این طرح به داشتن یک میلیون خودروی برقی‌ در جاده‌های آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۵ و همچنین نسبت به ایجاد شرایط مناسب برای تولیدکنندگان این دست وسایل نقلیه‌ و حمایت دولت آمریکا از آنها تاکید می کرد. آمارها نشان می‌دهد تا سپتامبر ۲۰۱۲، تعداد۳۰ هزار خودروی برقی‌ در جاده‌های آمریکا تردد می کردند که با این طرح، تا سال ۲۰۱۴، سهم این خودروها افزایش چشمگیری را از کل خودروهای آمریکا به خود اختصاص داد.

گام های سازنده چینی ها
درقاره آسیا نیز، کشور چین از پیشتازان تولید و صادرات خودروهای برقی‌ با کیفیت‌ مختلف است. در واقع دولت چین با انجام سرمایه گذاری بی سابقه ۳۳۰ میلیون دلار از حدود ۱۶ سال پیش گام مهم وسازنده ای را در جهت توسعه خودروهای برقی- هیبریدی در این کشور برداشته است.چین نیز با جدی شدن برنامه خودروهای برقی‌ خود، به ساخت و افزایش ظرفیت پایانه شارژ دست زده است و  به ارقام خوبی دست یافته، اما با وجود جمعیت نزدیک به یک و نیم میلیاردی، نیاز روز افزون به تعداد بیشتری پایانه شارژ در این کشور محسوس است.

کسب تجربه نیازمدیران ایرانی
 درحقیقت انتظار می رود دولت مردان ایرانی با کسب تجارب کشورهای پیشتاز درعرصه ساخت وارائه خودروهای برقی- هیبریدی به مردم، بتوانند تجربه‌ای موفق در ایران را رغم زده و با سرعتی بالاتر و خطای کمتر، ظرفیت استفاده این محصول در کشور را بالا ببرند. البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که در راستای رسیدن به این مهم، لزوم هدف گذاری معقول برای ورود تعدادی مشخص از خودروی برقی به ناوگان حمل و نقل کشور در مدت زمان معلوم از اولویت های اساسی است.ازسوی دیگردرحالی وزارت صنعت یکی از برنامه‌های جدی سال جاری را عملیاتی کردن تولید خودروهای برقی قرار داده است که هیات وزیران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ خواهان ارائه برنامه تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شده بود.

تولید خودروبرقی با پلت فرم ملی
بررسی وضعیت ایران درزمینه ساخت وارائه خودروهای برقی- هیبریدی به مردم را می توان از در نظرات بیوک علی مرادلو، کارشناس صنعت خودرو جستجو کرد به طوری که وی می‌گوید: با توجه به ساختار صنعت خودروی کشورمان با طراحی پلت‌فرم داخلی با سرعت بیشتری می‌توانیم به تولید برقی‌ها دست پیدا کنیم. این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: بایدبعد ازمشخص شدن اهداف و برنامه‌ها در این حوزه، طراحی یک تا دو پلت‌فرم برقی را شروع کنیم تا بتوانیم برند خودمان را در این خصوص داشته باشیم.
البته بعضی از کارشناسان معتقد هستند صنعت خودروی ایران دانش تولید و طراحی پلت‌فرم را ندارد؛ بنابراین رویکرد تولید و طراحی از داخل درخصوص تولید خودروهای برقی را باید فراموش کنیم.البته بسیاری از کارشناسان صاحب نظر در صنعت خودرو به تجربه تولید خودروهای بنزین‌سوز با یاری پلت‌فرم‌های خارجی اشاره دارند و معتقدند با توجه به پیشینه صنعت خودرو ایران درصورتی‌که بخواهیم توان داخلی را در این حوزه تخصصی به کار بگیریم، قطعا نباید امیدی به توسعه این بخش داشته باشیم؛ چراکه دانش فنی لازم در این زمینه را نداریم و نمی‌توانیم آن را به‌راحتی به دست بیاوریم.

پلت فرم خارجی گره گشای تولید خودروی برقی
فربد زاوه دیگرکارشناس مطرح وصاحب نظر درحوزه خودرو با اشاره به چگونگی ساخت وارائه خودروهای برقی- هیبریدی درایران می گوید: چون صنعت خودرو ما دانش فنی لازم و قدرت طراحی پلت‌فرم را ندارد، در ابتدای کار باید یک پلت‌فرم خارجی را وارد کند تا بعد از کسب دانش و انتقال فناوری به کشورمان توان تولید و طراحی را به دست بیاورد. وی اضافه می کند: از آنجا که در تولید خودروهای برقی هیچ‌گونه سابقه و تجربه‌ای نداریم بنابراین ورود خودمان به این موضوع موجب طولانی شدن فعالیت در این زمینه می‌شود، بنابراین می‌توانیم با فعال کردن بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی این هدف را محقق کنیم.

برخورداری از دانش ساخت خودروی برقی
محمدرضا نجفی منش عضوهیئت مدیره انجمن قطعه سازان خودروی کشور با اشاره به اینکه پلت فرم های ایرانی واستفاده شده در ساخت خودروهای بنزینی در کشور به طور قطع می تواند در ساخت خودروهای برقی- هیبریدی استفاده شوند تصریح می کند:تولید خودروی برقی نیازمند دانش فنی است که صنعت خودرو ما آن را دارا است؛ بنابراین با بهره‌بردن از پلت‌فرم‌های موجود می‌توانیم سریع‌تر تولید خودروی برقی را عملیاتی کنیم.

سخن آخر
 بنابراین درشرایطی خودروسازان جهانی از پلت‌فرم‌های بنزینی خود در تولید خودروهای برقی‌- هیبریدی بهره‌ می برند که به‌نظر می‌رسد استراتژی بهره‌بردن از پلت‌فرم‌های کنونی نه تنها امکان‌پذیر است بلکه به لحاظ هزینه برای سازندگان صرفه‌ اقتصادی بیشتری داشته باشد؛ هرچند به باور بعضی کارشناسان پلت‌فرم‌های کنونی خودروسازی‌های کشورمان قدیمی و تاریخ گذشته هستند. از سوی دیگرموضوع استراتژی‌ تولید خودروی برقی در ایران بر مبنای همکاری و مشارکت با خارجی‌ها و استفاده از یک پلت‌فرم روز خارجی بسیار مهم است که این نظریه هم مخالفان وموافقان خود را  دارد اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که الگوپذیری از کشورهای توسعه یافته به منظور ساخت وارائه خودروهای برقی- هیبریدی به منظور افزایش سطح دانش وعلمی سازندگان ایرانی این نوع خودروها در ایران موثر خواهد بود.
 

 

https://zistonline.com/vdcbsgb0.rhbazpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما