تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : 62412
برنامه مدیریت جامع تالاب ‌های آلاگل، آلماگل و آجی‌ گل در استان گلستان با مشارکت دست‌اندرکاران حوضه آبریز رودخانه اترک، مرور و نظرات آنها به منظور نهایی شدن به برنامه اضافه شد.
نهایی شدن برنامه مدیریت تالاب‌های گلستان
به گزارش زیست آنلاین مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به برگزاری کارگاه نهایی ‌سازی برنامه مدیریت جامع مجموعه تالاب‌ های آلاگل، آلماگل و آجی‌ گل گفت: این کارگاه با حضور و مشارکت تمام دست‌ اندرکاران و ذینفعان حوضه آبریز اترک در بجنورد برگزار شد.
ابوالفضل آبشت افزود: در این جلسه دست‌ اندرکاران ضمن تاکید بر حوضه ‌ای بودن فعالیت ‌ها و اقدامات حفاظتی برای نجات و احیای تالاب‌ ها، اقدامات مورد نیاز برای احیای تالاب‌ها در حوضه بالادست را به برنامه اضافه کردند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه ‌های مدیریت تالاب‌ها جامع است و نظرات دست ‌اندرکاران در حوضه آبریز باید در برنامه منظور شود، با برگزاری کارگاه نهایی ‌سازی برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها در حوضه بالادست، اقدامات مناسبی در کل حوضه آبریز در کتاب برنامه منعکس شده که با اجرایی شدن آن و همکاری دست‌ اندرکاران دو استان خراسان شمالی و گلستان در آینده‌ای نزدیک شاهد پایداری تالاب‌ها و احیای رودخانه اترک خواهیم بود.

 تالاب های آلماگل، آلاگل و آجی گل
تالاب های آلاگل، آلماگل و آجی گل سه تالاب بین‌المللی بخش مرزی &#۳۹;داشلی برون&#۳۹; گنبد کاووس از جمله نقاط دیدنی و جذاب استان گلستان است.
بخش داشلی برون گنبد کاووس هم مرز با کشور ترکمنستان است و هر یک از تالاب های آن در بخشی از این منطقه مرزی قرار دارد. در این بخش مرزی ۲۳ هزار نفر که بیشتر آنها ترکمن هستند، سکونت داشته و اغلب ساکنان این منطقه به ‌حرفه دامپروری، کشاورزی و باغبانی اشتغال دارند.

 تالاب آلاگل، در شرق جاده &#۳۹; اینچه ‌برون - آق قلا&#۳۹; قرار دارد و مساحت آن در زمان پرآبی به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار می ‌رسد. آب این تالاب مانند سایر تالاب های منطقه از رودخانه اترک و زه کش های طبیعی و نهرهای شور به نام های سامان و شورجه تامین می‌ شود.
برخی از محیط اطراف تالاب آلاگل نیز با پوشش نی و جگن و درختچه‌های گز پوشانده شده است، این تالاب هر سال در فصل مهاجرت، پذیرای پرندگان زیادی از مناطق سرد سیبری شامل انواع قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکایی، باتلان و آبچلیک برای زمستان گذرانی است.

 تالاب بین‌المللی آلماگل در شمال روستای تنگلی و با فاصله بسیار کمی از مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته است. این تالاب ۲۰۷ هکتار مساحت دارد که عمق آن در بیشتر نقاط به یک تا ۱.۵ متر و در برخی نقاط حداکثر تا سه متر می ‌رسد.
حاشیه تالاب آلماگل را پوشش نی فراگرفته و ضلع جنوبی و مسیر کانال ورودی آب به تالاب را جنگل های گز پوشانده است. در تالاب آلماگل به علت نزدیکی به مرز کشور ترکمنستان، شکار و هرگونه تیراندازی ممنوع است، آب این تالاب به علت نزدیکی به رودخانه اترک، شیرین است.

 آجی گل از تالاب های دیگر بخش داشلی برون است، مساحت این تالاب بیش از ۳۵۰ هکتار است که در بالادست آن دریاچه ‌ای با مساحت ۱۰۰ هکتار به نام دریاچه نمک قرار دارد.
این تالاب از دو بخش تشکیل شده که قسمت غربی آن تا حدودی عمیق و عمق آن در بیشتر نقاط به یک تا حدود پنج متر و حداکثر سه متر می ‌رسد و قسمت شرقی تالاب پوشیده از نی است و از بخش غربی جدا می ‌شود، آب این تالاب نیز از طریق رودخانه اترک تامین می ‌شود.

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdcewe8p.jh8wzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما