تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : 52467
مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست:‌

شرایط بسیار دشواری بر طبیعت کشور حاکم است

مدیر کل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست شرایط طبیعت ایران را بحرانی و دشوار عنوان کرد و گفت: یک شرایط تاریخی و بسیار دشوار بر طبیعت ایران حاکم است. تقریبا همه تالاب‌ها در شرق، جنوب و مرکز کشور یعنی تالاب‌های سه گانه هامون، جازموریان، بختگان، ارژن، پریشان، گاو خونی و ... را از دست داده ایم.
شرایط بسیار دشواری بر طبیعت کشور حاکم است
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا -منطقه خوزستان- محمد درویش در نشستی با سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان، درباره شرایط کنونی محیط زیست ایران اظهار کرد: مطابق مطالعات سازمان زمین‌شناسی کشور که بر روی لایه‌های رسوبی انجام داد، در ۴۰ هزار سال گذشته، چنین شرایطی در ایران وجود نداشته است.

 درویش با اشاره به دریاچه ارومیه و از بین رفتن آن، گفت: تالاب گمیشان در اترک یک کیلومتر عقب‌نشینی کرده، عمق متوسط تالاب انزلی نیز از ۱۴ متر به یک متر کاهش یافته و تبدیل به یک تالاب ذخیره زباله شده است. وی در خصوص شرایطی که بر طبیعت ایران حاکم شده است، افزود: در حال حاضر ۱۸ میلیون درخت بلوط را در غرب کشور از دست داده‌ایم و ۳۰ درصد زاگرس خشک شده‌است و ۲۵ استان درگیر ریزگردها هستند. همچنین شاهد فرو نشست سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های اصلی کشور بوده‌ایم. مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لازم است همه دست‌اندرکاران، همه مردم و همه دولت‌مردان و نمایندگان دست به دست هم دهند تا اقتدار سازمانی که قرار است این مشکلات را حل کند، بیش از پیش بالا رود اما عملا می‌بینید که شماری از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست انحلال سازمان حفاظت محیط زیست را در این شرایط مطرح می‌کنند. این ها همه نشان‌دهنده کم‌کاری ما به عنوان متخصص و مدیر در حوزه محیط زیست و کم‌کاری شما به عنوان NGO محیط زیست است. درویش تصریح کرد: این که دبی رودخانه کارون، مهم‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه کشور آنچنان به طرز غم‌انگیز و نگران‌کننده‌ای کم شده و یک میلیون نخل در اروند خشک شده است، ناشی از آن است که در چیدمان توسعه ملاحظات محیط زیستی را متاسفانه به بهانه‌های مختلف ذبح کردیم. اینکه گوزن زرد را در استان خوزستان از دست می‌دهیم ناشی از آن است که نظام هیدرولوژیکی حوزه آبخیز کرخه به هم خورده است و این امر ناشی از احداث سد سیمره در کرخه است. مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که خوزستان، استانی بسیار شاخص و ممتاز و درگیر با بحران‌های بسیار جدی است، گفت: یکی از مهم‌ترین امیدواری‌ها برای خروج از این بحران‌ها، مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد است که باید بسیار جدی و مسئولیت‌شناسانه وارد عرصه شوند تا بتوان از این دوران عبور کرد و زمانی می‌توان موفق بود که به مفهوم واقعی کلمه، سازمان بتواند مسئولیت‌های خود را به نمایندگی از مردم برون‌سپاری کند. وی افزود: مهم‌ترین تغییر رویکرد دوره جدید سازمان، رویکرد به مردم است و اگر نتوانستیم به پرسش‌ها و مطالبه‌های مردم پاسخ دهیم، عملا کار خاصی در این حوزه انجام نداده‌ایم. درویش درباره NGO های حوزه محیط زیست، گفت: تا سال گذشته ۴۲۳ سازمان مردم‌نهاد محیط زیست در کشور وجود داشت ولی امروز ۷۶۰ NGO داریم و بیش از ۳۰۰ NGO به این مجموعه اضافه شده است. کیفیت حوزه NGOها بر ما بسیار حائز اهمیت است و افزایش تعداد آنها نیز امیدبخش است. https://zistonline.com/vdcd5o0k.yt0x96a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما