تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 40165
کشور ما از جمله معدود کشورهایی است که انواع اقلیم مختلف آب و هوایی در آن دیده می شود و از نظر جاذبه های تاریخی نیز جزو ۱۰کشور اول جهان و از نظر جاذبه های طبیعی یا اکوتوریسم در ردیف ۵ کشور نخست قرار دارد.
غفلت مردم و مسئولان از مزایای پر سود گردشگری سلامت
به گزارش زیست آنلاین همه این ویژگی ها اگرچه برای جذب گردشگر سلامت لازم است اما کافی نیست این در حالی است که زندگی صنعتی در بیشتر کشورهای دنیا نیازهایی را برای مردم ایجاد می کند تا برای کاهش درد، کاهش استرس و افزایش سلامت روح و روان از منابع طبیعی استفاده کنند اما هم مردم و هم مسئولان از این قضیه غافلند. از طرفی برخی معتقدند این صنعت از نظر درآمدزایی بعد از صنعت نفت و خودروسازی در رده سوم قرار گرفته است.

 گفته می شود درآمد حاصل از جذب یک گردشگر با فروش ۱۵بشکه نفت برابری می کند. اشتغال زایی این صنعت نیز به گونه ای است که در مقابل ورود هر ۶نفر گردشگر برای یک نفر ایجاد اشتغال می شود . متخصصان این حوزه می گویند صادرات خدمات پزشکی یک اصل شناخته شده برای تقویت ساختار بهداشتی هر کشور است و پیشینه تاریخی دولت ها نیز حکایت از آن دارد که باید تا پایان برنامه چهارم توسعه ۳۰درصد از نیازهای درمانی و بهداشتی کشور از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم می‌شد. اگر نگاهی به خبرها و آمارهای سایت خبری میراث فرهنگی داشته باشیم متوجه می شویم که سالانه ۳۰هزار گردشگر سلامت وارد ایران می شوند که طبق بررسی های صورت گرفته هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر عادی ارزآوری دارد این در حالی است که وزیر بهداشت نسبت به وضعیت گردشگری سلامت ابراز تاسف می کند و می‌گوید: ای کاش زیرساخت های موردنیاز چنان فراهم بود که حداقل در سطح منطقه می توانستیم جایگاه واقعی خود را در «گردشگری» سلامت به دست آوریم. رتبه ایران در گردشگری سلامتوی می افزاید : درآمدزایی این حوزه در سال ۲۰۱۰ حدود ۴۰میلیارد دلار بوده است که در سال ۲۰۱۲ به ۱۰۰میلیارد افزایش یافته و ایران با کسب ۳۵۰میلیون دلار رتبه پنجاهم را به خود اختصاص داده است. اگر نگاهی به موفقیت های کشورهای آسیایی در زمینه توریسم درمانی بیندازیم متوجه می شویم که بعضی از کشورها مانند سنگاپور، تایلند، هند و ترکیه بسیار موفق تر از ما عمل کرده اند اگرچه آمار دقیقی گزارش نشده است اما سنگاپور، دبی و اردن جزو کشورهای فعال در زمینه توریسم درمانی هستند و هرسال حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر با اهداف درمانی به این کشورها سفر می کنند. مالزی، تایلند و هند نیز جزو رقبای سنگاپور محسوب می شوند. هند یکی از کشورهای پیشتاز گردشگری پزشکی است و سال گذشته حدود۱۸ میلیارد دلار درآمد داشته است. همه این اتفاقات در زمانی شکل می گیرد که مسئولان ما هنوز بر سر تولی گری گردشگری سلامت به اتفاق نظر نرسیده اند و ناهماهنگی بین بخش های مختلف (دولتی و خصوصی) وجود دارد. در حالی که کشورهایی مانند مالزی از متخصصان کشورهای دیگر از جمله کشور ما برای اداره مراکز درمانی خود برای جذب توریسم درمانی دعوت به همکاری می کنند و ما با داشتن متخصصان برجسته چه در حوزه طب نوین و چه در حوزه طب سنتی هنوز در جذب گردشگر سلامت موفق نیستیم. حضور متخصصان طب نوین، روش های درمانی طب اسلامی و ایرانی، در کنار جاذبه های طبیعی ایران و مهمان نوازی ایرانیان از جمله پتانسیل های مهم است که می تواند موفقیت ما را چند برابر کند که این مسئله تنها نیاز به همت بلند مسئولان دارد که دل بسوزانند و مدیریت جهادی داشته باشند. https://zistonline.com/vdcftydj.w6dxvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما