تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۱
کد مطلب : 28809
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان سمنان، در حال حاضر بیشترین جمعیت گورخر ایرانی در مجموعه مورد حفاظت توران شاهرود قرار دارد.
بیشترین جمعیت گورخر ایرانی در کجا زیست می‌کند؟
به گزارش زیست آنلاین از ایسنا بهرامعلی ظاهریافزود: گورخر ایرانی از جمله گونه‌های در خطر انقراض طبیعت ایران است که به همراه یوزپلنگ آسیایی در لیست سرخIUCN و ضمیمه CITES I قرار دارد.

 

وی اظهارکرد: گور ایرانی شباهت زیادی به الاغ دارد؛ لیکن جثّه اش بزرگتر، گوش هایش بلند، باریک و نوک تیز، جمجمه اش کشیده، گردنش کلفت و دمش بلند است و در انتهای آن یک دسته موی سیاه رنگ به صورت منگوله روییده است. یال سیاه رنگی روی گردن و پشت و لکۀ گرد و سیاهی در قسمت دست های این جانور دیده می شود. رنگ بدن آن زرد مایل به نارنجی است.

 

ظاهری، ادامه داد: این حیوان در گذشته در ایران زیستگاه وسیعتری داشته و حتی در پارک ملّی کویر نیز دیده می شد، امّا اینک زیستگاه آن در ایران به منطقۀ توران شاهرود و منطقۀ بهرام گور در نیریز منحصر شده و تحت حمایت شدید است.

 

وی با اشاره به غنای گونه های جانوری در این استان، تصریح کرد: پستانداران در دنیا دارای ۲۰ راسته هستند که ۱۰راسته آن ها در کشور ما شناسائی شده که از این ۱۰ راسته پستانداران شناخته شده ، ۷ راسته در استان سمنان پراکندگی دارند.

 

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: در حال حاضر طبیعت استان سمنان دارای بیش از ۵۰ گونه از گونه های مختلف پستاندار است.

 

ظاهری، خانواده گربه سانان را از مهمترین جانوران راسته گوشت خواران،خواند و اظهار کرد: در حال حاضر نگرانی های بسیاری در جوامع علمی دنیا در خصوص انقراض آن ها وجود دارد با این حال هر هشت گربه سان طبیعت ایران در زیستگاه های این استان زیست می کنند و استان سمنان از این نظر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و همواره کانون توجه و مطالعات محافل علمی بین المللی قرار داشته است.

 

وی با بیان اینکه این ۸ گونه یا در لیست گونه های حمایت شده قرار دارند و یا در لیست گونه های در خطر انقراض و از این رو برای حفظ بقای آنها برنامه های متعددی انجام شده است.

 

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: پلنگ، گربه وحشی، گربه جنگلی، کاراکال، سیاه گوش، از جمله گونه های حمایت شده و یوزپلنگ آسیایی ، گربه پالاس و گربه شنی از جمله گونه های لیست گونه های در خطر انقراض اند.

 

وی یادآور شد: سه گونه یوزپلنگ آسیایی ، گربه پالاس، گربه شنی به همراه گورخر ایرانی چهار گونه پستاندار در خطر انقراض استان سمنان هستند.

 

ظاهری خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۰ گونه از پستانداران استان در لیست گونه های حمایت شده قرار دارند که شامل مرال، شوکا، آهو، پلنگ، گربه جنگلی، کاراکال، خرس قهوه ای، جبیر، قوچ و میش (اوریال)، روباه شنی می شوند.

https://zistonline.com/vdcgy79x.ak97z4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

جناب طاهری باید همت کنید جهاد مدیریتی در همه زمینه های محیط زیستی
برای حفظ و خطر انقراض کاری بکنید