تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 22863
تحقیقات جدید محققان دانشگاه استنفورد آمریکا نشان می دهد مراکز بزرگ داده که ستون فقرات اینترنت هستند با استفاده از تجهیزات کارآمد و بهبود مدیریت می توانند خروج گازهای گلخانه ای به ویژه دی اکسید کربن را تا ۸۸ درصد کاهش دهند.
راهکارهای فناوری اطلاعات برای کاهش دی اکسید کربن هوا
به گزارش زیست آنلاین از ایرنا از وب سایت تی جی دیلی، تحقیقات محققان این دانشگاه نشان می دهد، میزان دی اکسید کربن تولید شده از طریق جست وجو در موتور جست وجوهای مختلف و گشت و گذار در اینترنت و یا حتی استفاده از شبکه های اجتماعی به سه عامل مهم بستگی دارد. این سه عامل عبارتند از بهره وری پردازش داده های آی.تی، تجهیزات مراکز داده نظیر سرورها و سوئیچ های شبکه و میزان برقی که در ساختمان های مراکز داده برای خنک کردن استفاده می شود .

در این زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر می تواند به کاهش تولید گازهای گلخانه ای تا ۹۸ درصد بیانجامد.

جاناتان کومی کارشناس فناوری اطلاعات در این مورد گفت : بهبود بهره وری سرویس ها و خدمات فناوری اطلاعات مهمترین عامل در کاهش تولید دی اکسید کربن است.پردازنده ها در بیشتر سرورها تنها از سه تا پنج درصد ظرفیت خود استفاده می کنند. با استفاده از روش مجازی سازی و نرم افزارهای بهبود یافته می توان ۳۰ تا ۸۰ درصد تولید دی اکسید کربن را کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ابزارهای الکترونیکی به دلیل ایجاد گرما و فرآیندهایی که در داخل این ابزارها انجام می شود در نهایت گازهای گلخانه ای به ویژه دی اکسید کربن تولید می کنند.

وی گفت : پردازش سریع با استفاده از حافظه های سریع و استفاده از حافظه فلش بر روی مادر برد به جای هارد دیسک از راه های جلوگیری از هدر رفتن برق است .

کومی افزود : در حال حاضر مراکز داده حدود ۱.۵ درصد از برق جهان را مصرف می کنند و مسئول نیم درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان هستند. این در حالی است که با بهبود کارآیی ساختمان ها می توان تولید گازهای گلخانه ای مرتبط با مراکز داده را کاهش داد.

به گفته وی یافتن منابع برق از انرژی های تجدید پذیر نظیر باد و انرژی خورشیدی، می تواند تا حدود زیادی تولید گازهای گلخانه ای را پایین بیاورد.

نتایج این تحقیقات در مجله Nature Climate Change به چاپ رسیده است.

https://zistonline.com/vdcaeanu.49nui15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما