تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب : 86966
مدیرکل گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی:

۲۳ هزار هکتار گلخانه فعال و درحال ساخت در کشور موجود است

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: درحال حاضر ۲۳ هزار هکتار گلخانه فعال و در حال ساخت در کشور موجود است و این وزارتخانه راهبرد افزایش کشت‌های گلخانه‌ای با رویکرد صادرات محصولات تولید شده، را دنبال می‌کند.
۲۳ هزار هکتار گلخانه فعال و درحال ساخت در کشور موجود است
به گزارش زیست آنلاین، غلامرضا تقوی روز یکشنبه در همایش تخصصی گلخانه‌داران قم در تالار آب آبفا استان، بیان داشت: ما در شرایط خاصی از نظر دسترسی به منابع آبی و تامین غذا هستیم و به همین دلیل توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشور ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای امر ایجاد گلخانه‌ها در کشور بیشتر رشد کمی مورد توجه بود، افزود: در توسعه گلخانه‌ها باید به فکر ایجاد بسترهای مورد نیاز برای فروش محصولات تولید شده در قالب صادرات بود تا این کار به نتیجه مورد نظر خود دست یابد.

وی با بیان این که میزان بهره‌وری ما در کشت‌های گلخانه‌ای مطلوب نیست، ادامه داد: در همین رابطه هر استانی با توجه به تجربه‌ای که در این سال‌ها دارد باید آسیب شناسی لازم را داشته باشد.

تقوی گفت: برای موفقیت درطرح توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشور باید زنجیره کامل ارزش تشکیل شود و ما در این رابطه رویکرد تولید برای صادرات را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که در گام نخست ایجاد گلخانه‌ها در کشور به مساله آمایش سرزمین توجه لازم نشده‌است، در همین رابطه هزینه سنگین حمل و نقل موجب شده که بسیاری از محصولات گلخانه‌ای به جای صادرات در بازار داخلی توزیع شود.

وی ادامه داد: اکنون ما به دنبال اصلاح ساختارها، بازسازی گلخانه‌ها، تنوع بخشی به محصولات و رفع مشکلات موجود بر سر راه فعالیت گلخانه‌داران کشور هستیم و در این ارتباط از همه ظرفیت‌های در اختیارمان استفاده خواهیم کرد تا با همکاری بهره‌برداران این راهبرد به نتیجه مورد نظر دست یابد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دلیل مباحث محیط زیستی از جمله موضوع مدیریت منابع آبی، توسعه گلخانه‌ها در اراضی منابع طبیعی در همین مقداری که هست باید حفظ شود و به جای آن باید به سراغ روستاها برویم که شرایط لازم برای تولید محصولات کشاورزی از جمله نیروی کار و زیرساخت‌های مورد نیاز در آن فراهم است.
https://zistonline.com/vdcepo8v.jh8ppi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما