تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : 86907
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای رسیدن به سطح زیر کشت ۵۰۰ هزار هکتاری گیاهان دارویی تا سال ۱۴۰۵ خبر داد.
برنامه‌ریزی برای افزایش کشت گیاهان دارویی به ۵۰۰ هزار هکتار
به گزارش زیست آنلاین، از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدمهدی برومندی» در همایش گیاهان دارویی و طب سنتی ایران در وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به این که آب یک عامل مهم محدود کننده در تولید محصولات کشاورزی در کشور است، گفت: گیاهان دارویی جزو گیاهان کم‌آب‌بر هستند؛ بنابراین توسعه کشت این گیاهان با توجه به محدودیت آب مورد توجه است.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی ‌شده در استان‌های مستعد از آب باران برای توسعه کشت گیاهان دارویی استفاده شود.

افزایش ۱.۷ میلیون تنی تولید میوه در سال جاری

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی تولید میوه در سال جاری، یادآور شد: حوزه گیاهان دارویی یک حوزه مهم است و گیاهان دارویی و طب سنتی از گذشته در کشورمان دارای ظرفیت‌های ارزشمندی بوده است.

به گفته وی، ۲۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در کشور وجود دارد و از گذشته کشورهای ایران، یونان و چین در این حوزه پیشرو بوده‌اند.

برومندی با اشاره به سرآمدی کشور ایران در حوزه گیاهان دارویی، یادآور شد: بر اساس سیاست‌گذاری‌های جدید وزارت جهاد کشاورزی، دولت در تلاش است که ساختار مدیریتی گیاهان دارویی را متحول کند.

وی با بیان اینکه بحث امنیت غذایی حوزه گیاهان دارویی بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: بر اساس برنامه ارائه ‌شده وزیر جهاد کشاورزی به مجلس، برنامه تحولی دولت و همچنین در اسناد بالادستی نظام و سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی تکالیفی برای وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص در نظر گرفته‌ شده است.

توسعه زیرساخت‌های کشت گیاهان دارویی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سفرهای استانی رئیس‌جمهور به همراه هیات دولت به ۳۱ استان کشور، افزود: حداکثر بهره‌برداری را در سفرهای استانی داشته‌ایم به‌طوری‌که ردیف جدیدی در این سفرها پایه‌ریزی شده و توسعه کشت گیاهان دارویی یک مصوبه گرفته است و درحال‌توسعه زیرساخت‌های کشت گیاهان دارویی هستیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره امنیت غذایی در روز گذشته، یادآور شد: در حال حاضر ۲۶۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در کشور وجود دارد که حدود ۴۰۰ هزار تن تولید این محصولات است.

برومندی با اشاره به اینکه این صنعت در دنیا ۲۲۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد، تصریح کرد: سهم کشور ما از این صنعت ۴۵۰ میلیون دلار است.

وی با بیان این که توسعه کشت گیاهان دارویی در کشور را دنبال می‌کنیم، یادآور شد: به دنبال افزایش تولید، افزایش صادرات و فرآوری محصولات هستیم.

ایجاد پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور

معاون وزیر در امور باغبانی در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور، خبر داد و گفت: در دهه فجر پالایشگاه گیاهان دارویی در کاشمر به بهره‌برداری می‌رسد که حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ۲۶ میلیون یورو است.

وی با بیان این که توسعه، تحقیقات، پژوهش و آموزش در حوزه گیاهان دارویی باید در کنار فناوری ظاهر شود، یادآور شد: باید برای هر گیاه دارویی یک کمپانی دانش‌بنیان داشته باشیم.

برومندی گفت: با توجه به سرمازدگی، خشکسالی، عدم تناسب پراکنش بارندگی و سیل هر روز شاهد توفیق جدید در وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

وی با تأکید بر این که مهم‌ترین دغدغه دولت‌ها تأمین غذا است، تصریح کرد: روز گذشته ۲۸۱ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از اقدامات وزیر جهاد کشاورزی به‌واسطه تولید گندم در شرایط سخت تقدیر کردند.

به گفته برومندی، تولید برنج نیز در سال جاری ۲۵ درصد افزایش‌ یافته است.
https://zistonline.com/vdcjaheo.uqemyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما