تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب : 86898
مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به ۴۱۱ پروژه فاقد مجوز زیست‌محیطی گفت: با جلوگیری از تخصیص بودجه به این پروژه‌ها مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان در بودجه کشور صرفه‌جویی شد.
۱۸ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی با جلوگیری از تخصیص بودجه به پروژه فاقد مجوز زیست‌محیطی
به گزارش زیست آنلاین، محمود یزدان‌دوست در نشست خبری که امروز (۷ شهریورماه) به مناسبت هفته دولت در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، درباره گزارش‌های ارزیابی توضیح داد: گزارش ارزیابی پیشگیری از اثرات بالقوه پروژه‌ها قبل از اجرا است، از این رو دریافت مجوز زیست‌محیطی برای ما بسیار حائز اهمیت است. اگر پروژه‌ای عوارض و تعارض‌های زیست محیطی داشته باشد مانند فعالیت در جنگل‌های هیرکانی ، مجوز اجرای آن را صادر نخواهیم کرد.

وی در ادامه اظهارکرد: در یک سال گذشته کمیته ارزیابی زیست‌محیطی طی ۳۱ جلسه ۷۲ گزارش مربوط به پروژه‌های مختلف را بررسی کرده است که از این بین با هشت پروژه موافقت شده، با ۳۰ پروژه موافقت مشروط شده، با ۱۰ پروژه مخالفت و برای ۲۴ پروژه نیز طرح مجدد تعریف شده است. برخی از این پروژه‌های مربوط به سال‌های گذشته بوده که برای هر گزارش ۵۵۰ نفرساعت صرف شده و قرار است چالش‌های زیست‌محیطی هر استان جمع بندی و در یک سند به استان ها ابلاغ شود.

یزدان دوست افزود: تعیین تکلیف پروژه‌هایی که دارای پیشرفت فیزیکی هستند اما گزارش ارزیابی زیست‌محیطی ندارند یکی از چالش‌های ما در دفتر ارزیابی هستند. بارها مشاهده شده که یک سری پروژه‌ها گزارش ارزیابی زیست محیطی را زمانی برای ما می‌فرستند که پیشرفت فیزیکی پروژه به ۵۰ یا ۶۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در روند اجرای هر پروژه به عنوام مثال وزارت صمت نوع تولید را می‌بیند اما سازمان محیط زیست ضوابط استقرار، فرآیند تولید و میزان تولید را بررسی می‌کند که در این بخش با هم تناقض داریم و در صدد رفع آن هستیم.

یزدان دوست افزود: سال گذشته ۱۹ دستورالعمل از جمله پرورش آبزیان، فعالیت معادن ذغال سنگ، تولید سیمان و گچ تهیه شد و قرار است امسال هم یک سری دستورالعمل‌های جدید دیگر تهیه شود.

وی درباره ۴۱۱ پروژه فاقد مجوز زیست محیطی گفت: با جلوگیری از تخصیص بودجه به این پروژه‌ها مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان در بودجه کشور صرفه‌جویی شد و این کار یکی از دستاوردهای بزرگ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود. به روزرسانی مدیریت سبز هم از دیگر فعالیت های این دفتر است که تلاش می شود تا بر فناوری‌های نو تکیه شود.

یزدان دوست با توجه به چالش‌هایی در روند ارزیابی گزارش ارزیابی محیط زیست توضیح داد: یکی از چالش‌های این بخش وجود طرح‌های نیمه کاره است. در واقع برخی پروژه‌ها بدون داشتن ارزیابی زیست محیطی کارشان را آغاز می‌کنند و به اصطلاح می‌خواهند سازمان را در عمل انجام شده قرار دهند اما ما در این زمینه تابع قوانین خود هستیم. میادین نفتی سهراب در تالاب هورالعظیم مثالی برای این پروژه‌ها است. دو حلقه چاه توسط وزارت نفت بدون داشتن مجوز زیست محیطی حفر شد و امروز گزارش ارزیابی زیست‌محیطی آن به دست ما رسیده است. این پروژه با مقاومت ما رو به رو شده و دکتر سلاجقه در این خصوص با وزیر نفت مذاکراتی داشته است تا تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود.

وی ادامه داد: تأمین اعتبارات مالی از دیگر چالش ارزیابی‌های زیست‌محیطی است. در همه کشورهای دنیا ارزیابی هفت مرحله دارد اما در کشور ما تنها چهار یا پنج مرحله از آن اجرا می‌شود. در سازمان حفاظت محیط زیست مرحله مرور و مانیتورینگ را نداریم که دلیل آن هم کمبود اعتبارات است. ما در استان‌ها نیروی کافی برای ارزیابی نداریم که این هم مشکل دیگر ماست.

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست درباره ارزیابی پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای گفت: انتقال آب بین حوضه‌ای در تمام دنیا منسوخ شده است. یکی از موضوعات مهم در خصوص پروژه‌های انتقال آب، آب‌شیرین‌کن‌ها هستند که آلاینده‌های زیادی را تولید می‌کنند علاوه بر آن مسیر انتقال آب نیز معمولاً به محیط زیست آسیب می‌رساند و چالش‌های اجتماعی را در پی دارد. مورد دیگر هدف از انتقال آب است که باید مشخص شود  که به قصد تأمین آب شرب است و یا موارد دیگر؟

یزدان دوست در پایان درباره مجوز زیست محیطی پتروشیمی بهبهان توضیح داد: یک روز قبل از کلنگ‌زنی به ما اطلاع‌رسانی شد و این پروژه هیچ مجوز زیست محیطی ندارد. این پتروشیمی یک صنعت آب‌بر و آلاینده است و ما با احداث آن مخالف هستیم. در حال حاضر تنها کلنگ‌زنی این پروژه انجام شده و ما جلوی پیشرفت فیزیکی آن را می‌گیریم.
https://zistonline.com/vdcivvav.t1aq32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما