تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : 86892
مدیر کل منابع طبیعی خوزستان گفت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی استان خوزستان کاداستر شده است که ۴ میلیون هکتار آن مربوط به دولت فعلی است.
اجرای طرح کاداستر در ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی ملی خوزستان
به گزارش زیست آنلاین، سید محمد تقی سجادی در نشست خبری که شامگاه دوشنبه ۷ شهریورماه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حوزه های عمل منابع طبیعی بسیار گسترده است و به نوعی بخش هایی از وظایف اداره کل منابع طبیعی، با رویکرد حفاظتی است.

به گزارش ابسنا، وی افزود: کار در منابع طبیعی بر چهار رکن استوار است که شامل حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری است و برای تحقق این چهار رکن پروژه هایی نیاز است تا این موارد عملیاتی شوند.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اجرای پروژه هایی در حوزه منابع طبیعی از ابتدای دولت فعلی تاکنون تصریح کرد: یکی از اقدامات که در راستای حفظ منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت است، مستندسازی داشته ها در خصوص این منابع است. یعنی در حوزه منابع طبیعی چه داریم. در این زمینه برای تثبیت مالکیت دولت نیازمند اقدامات زیرساختی هستیم که باید اجرایی شوند.

سجادی عنوان کرد: استان خوزستان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار آن به عبارتی نزدیک ۵ میلیون هکتار اراضی ملی دارد که شامل جنگل ها، مراتع، بیابان ها و غیره می شود.

وی افزود: همچنین یکی از اقدامات زیربنایی که باید انجام می شد و در طول سال های بسیار متمادی به صورت ناقص اجرا شد و یا حتی در بسیاری از مناطق اجرایی نشد، طرح کاداستر اراضی ملی است. از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی ملی خوزستان تا ابتدای سال ۱۴۰۰، حدود ۷۰۰ هزار هکتار کاداستر اتفاق افتاده بود و از ابتدای سال تاکنون ۴ میلیون هکتار اراضی استان کاداستر شد. یعنی در حال حاضر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی استان خوزستان کاداستر شده است که ۴ میلیون هکتار آن مربوط به دولت فعلی است.

سجادی ادامه داد: این اطلاعات گزارش اداره منابع طبیعی نیست، بلکه یک سامانه شمیم در اداره ثبت اسناد و املاک کشور وجود دارد و این موضوعات را به نوعی سازمات ثبت به عنوان مرجع رسمی باید تایید کند و در سامانه ثبت شود. این اطلاعات کاملا دقیق است و مرجع رسمی قوه قضایی آن را تایید کرده است.

وی افزود: از اثرات کاداستر این است که نقشه های زمین مرجع می شود و اگر به اسناد کاداستر توجه کنید دقت لازم وجود دارد و برای جلوگیری از تصرفات و تسریع پاسخگویی به مردم مساحت را به متر و حتی سانتیمتر می زنند. همچنین روشن شدن تکلیف مردم و دولت و جلوگیری از نزاع از دیگر اثرات مثبت کاداستر است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: بحث دیگر تعین تکلیف است که در کمیسیون های ماده واحده، در یک سال گذشته نزدیک به ۶۰ مورد پرونده اعتراضی در رابطه با اعتراض مردم برای ملی شدن عرصه های منابع طبیعی بوده که به آن ها رسیدگی شده است.

سجادی تصریح کرد: از تابستان سال گذشته که دولت فعلی مستقر شده است اتفاق ویژه ای که افتاده در خصوص مبارزه با آفات و بیماری های حوزه زاگرس در استان خوزستان است. برای اولین بار در دولت فعلی یک اعتبار ویژه ای برای مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی اختصاص داده شد که تاکنون عددی در این حوزه برای استان اختصاص داده نشده است. نزدیک به یک میلیون هکتار عرصه جنگلی در استان وجود دارد و به نوعی به این موضوع توجه نشد.

وی افزود: به دلیل خشکسالی در سال جاری بعضی از استان های مجاور درگیر آفت بودند و مشکلاتی را برای آن ها ایجاد کرد اما در استان به دلیل پیش آگاهی که از تابستان گذشته وجود داشت، گروه های پایش را اعزام کردیم و از مجموع نزدیک به یک میلیون هکتار حدود۵۳۷ هزار هکتار را پایش کردیم.

مدیر کل منایع طبیعی خوزستان عنوان کرد: در حوزه جنگل سه نوع آفت آسیب زا وجود دارد. یکی آفت جوانه خوار بلوط است که فروردین و اردیبهشت بیشتر طغیان می کند. آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط نیز در کشور طغیان و چهار استان زاگرس جنوبی شامل فارس، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال بختیاری و خوزستان را درگیر کرد که خوشبختانه براساس گزارشات سازمان منابع طبیعی کشور، استان خوزستان عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشت و این آفت به دلیل پیش آگاهی و بررسی های میدانی کنترل شد.

سجادی ادامه داد: در خصوص آفت جوانه خوار ۵۳۷ هزار هکتار از منابع طبیعی استان پایش شد که ۷۸ هزار هکتار از جنگل های استان آلوده تشخیص داده شد. البته ۹ هزار هکتار از ۷۸ هزار هکتار جمعیت آفت، به حد مبارزه رسید. به دلیل اینکه زمانی که آفت به حد تراکم برسد می تواند خسارت زا باشد.

وی افزود: دومین آفت که بسیار مهم است و پیش بینی شده بود که به دلیل خشکسالی  آسیب زا باشد، پروانه برگ خوار سفید بلوط است که این آفت از خرداد آغاز می شود و سیکل زندکی آن تا پایان شهریورماه تکرار می شود. در این زمینه  ۵۳۷ هزار هکتار مورد پایش قرار گرفت از این میزان حدود ۱۹ هزار هکتار آلوده به این آفت تشخیص داده شد که از این میزان نیز ۹ هزار هکتار تراکم و قابلیت مبارزه را داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: یکی از برکات سیل مانسون و طوفان، کنترل مهار کردن آفات بوده است که بارش شدید باران در جنگل ها در مدت زمان بسیار کم باعث شستشوی اندام گیاهی و جنگلی شد و بخشی از کانون های استان را خود به خود و به صورت طبیعی مهار و کنترل کرد.

وی افزود: آفت برگ خوار پروانه سفید که قاعدتا تا پایان شهریور می توانست وجود داشته باشد در حال حاضر در استان وجود ندارد و به طور کامل مهار شد.

مدیر کل منابع طبیعی خوستان تصریح کرد: سومین نوع آفت که در حال مبارزه با آن هستیم، ملخ بال کوتاه است که یک نوع آفت بومی است و به شکل فراگیرتر طغیان می کند و به نوعی روش مبارزه با آن با دیگر آفات متفاوت است و در حال مبارزه با آن هستیم و در حدود۶ هزار هکتار در مناطقی جنگلی استان با این آفت مقابله شد.

وی افزود: در سال گذشته که ابتدای دولت فعلی بود،۱۵۴ میلیارد تومان برای اجرای فعالیت های آبخیرداری در اختیار استان خوزستان قرار گرفت که ۸۰ میلیارد تومان به منابع طبیعی استان تخصیص پیدا کرد و اعتباری که تخصیص داده بوده اند از محل منابع محرومیت زدایی بوده است.

سجادی ادامه داد: ۱۱ شهرستان از استان مشمول این اعتبارات شدند. به واسطه این اعتبارات در ۱۸ هزار هکتار برنامه آبخیزداری اجرا شد.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان در خصوص بیابان زدایی تصریح کرد: در حوزه بیابان که یکی از چالش های اصلی در استان خوزستان است اقدامات خوبی در سال های گذشته انجام گرفت اما این مساله به دلیل شرایط خشکسالی در خصوص تامین آب و غیره مقداری با رکود مواجه شد.

سجادی عنوان کرد: همچنین ۴ هزار و  ۵۵۴ هکتار برنامه های مدیریت آب و ذخیره نزولات در یک سال گذشته در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: در کانون های گرد و غبار استان ۲۴ هزار  و ۸۰۰ هکتار برنامه نهال کاری از سال های گذشته تا امروز اتفاق افتاده است و مراقبت و آبیاری از عرصه های طبیعی یکی از اقداماتی بوده است که در دستور کار بود و با توجه به محدودیتی که در تامین آب وجود داشت، اجبارا با تانکرها نهال های کاشته شده را آبیاری می کردیم که مقداری قیمت تمام شده را افزایش می دهد اما در هر شرایط سعی کردیم هیچ وقفه ای در آبیاری نهال های کاشته شده صورت نگیرد.
https://zistonline.com/vdcci4q4.2bqeo8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما