تاریخ انتشار :شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 86873
مدیر عامل موسسه جهاد نصر خاطر نشان کرد: حقابه استفاده از کارون را به مدت 3 تا 5 برای تقویت پوشش گیاهی این منطقه دریافت کردیم؛ این در حالیست که برخی از کشاورزان در این محل اقدام به کشاورزی موقت کردند.
تامین اعتبار پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری را چین پذیرفت/ دریافت حقابه از کارون به محل ریزگرد
به گزارش زیست آنلاین،   رضا عظیمی مدیر عامل موسسه جهاد نصر،  در نشست خبری با بیان اینکه وظیفه وزارت کشاورزی تامین زیرساخت‌ها در کشور است،  تصریح کرد: پروژه 550 هزار هکتاری خوزستان، مبارزه با ریزگردها، همچنین تقویت و احداث شبکه‌های آبیاری غرب کشور و طرح جامع شمال کشور از جمله مهم‌ترین پروژ‌ه‌های دست کار موسسه جهاد نصر است.

وی با اشاره به جزییات فاز دوم پروژه 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان، بیان کرد: فاز اول این طرح به بهره‌برداری رسید اما از آنجایی‌که اجرای فاز دوم این طرح در گیر و دار تامین اعتبار مانده است.

به گفته عظیمی؛ مطالعات ابتدایی در فاز 2 طرح خوزستان بر روی 102 هزار هکتار از اراضی آغاز شده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: پروژه 550 هزار هکتاری خوزستان با همکاری وزارت نیرو و وزارت کشاورزی پیش می‌رود به این معنا که وزارت نیرو موظف به تامین شبکه‌های اصلی است و وزارت کشاورزی شبکه‌های فرعی و مصرف آب در مزراع را دنبال می‌کند که قرار است در فاز دوم این پروژه هر دو مسئولیت به وزارت کشاورزی محول شود.

عظیمی با بیان اینکه چین قرار است در غالب فایناس اعتبار این پروژه را تامین کند، افزود: اقتصاد چین مانند ما دولتی نیست و  توافق‌های اولیه با 2 بانک چینی برای تامین اعتبار این پروژه انجام شد و قرار است که آنها در ازای فایناس بهره بانکی مطابق با نظام بانکی آن کشور و حق بیمه را از ما دریافت کنند. بودجه در نظر گرفته شده برای فاز دوم این طرح حدود 100 هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: اقدامات داخلی برای شروع این پروژه در داخل کشور انجام شده است و ماده 62 دیوان محاسباتی برای این پروژه تاریخ آن گذشته است از این‌رو مجدد باید ماده 62 را تمدید کنیم.

وی با بیان اینکه ریزگردها مشکلات زیادی برای مردم خوزستان ایجاد کرده است، افزود: حقابه استفاده از کارون را به مدت 3 تا 5 برای تقویت پوشش گیاهی این منطقه دریافت کردیم؛ این در حالیست که برخی از کشاورزان در این محل اقدام به کشاورزی موقت کردند.

به گفته عظیمی؛ 60 کیلومتر کانال  با عرض بالای 50 متر و پمپ آژ آب با سرعت 20  متر مکعب در ثانیه از کارون به محل کانون‌های ریزگرد زده شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست افتتاح در هفته دولت، اذعان کرد: پروژه آذربایجان شرقی در منطقه جلفا، پروژه یکانات در این هفته افتتاح خواهد شد در این طرح شبکه‌های فرعی آبیاری تحت فشار در مساحتی بالغ بر 1400 هکتار آماده بهره داری شده است که از منافع آن کشاورزان می‌توانند بهره بگیرند./ایلنا
https://zistonline.com/vdcbfwbw.rhb0zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما