تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : 86854
مردم همدان با تداوم قطعی آب ناشی از خشکسالی و کاهش چشمگیر ذخیره سدها و منابع آبی، به اجبار سبک زندگی خود را با این شرایط تغییر داده‌اند و آستانه تحمل شهروندان همدانی نیز نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته است.
تغییر زندگی همدانی‌ها به سبک بی‌آبی
به گزارش زیست آنلاین، مردم همدان به خصوص بانوان این روزها به دنبال قطعی زمان بندی آب در آماده باش برای تامین نیاز شبانه روزی هستند تا در هنگام نیاز از آب های ذخیره شده برای انجام امورات زندگی استفاده کنند و در این راستا استقرار تانکرهای حمل آب در مناطق مختلف شهر، اضطراب و نگرانی آن‌ها را تا حد زیادی فروکش کرده است.

بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از سطح شهر همدان به ویژه مناطق با قطعی کامل آب در روزهای اخیر نشان می‌دهد که التهاب مردم کاهش چشمگیری پیدا کرده و اقدام جهادی و موثر دستگاه های خدمت رسانی برای تامین آب از طریق تانکرهای سیار و توزیع بسته های آب شرب و آب معدنی بسته بندی شده درب منازل موجب کاهش نگرانی و استرس شهروندان شده است.

پس از بروز مشکل مرتبط با خشک شدن سد اکباتان و کم آبی جدی در شهر همدان، برنامه زمان بندی قطع و افت فشار شبکه آب در شهر اعلام و اعمال شد.

بر اساس این برنامه شهر به ۲ بخش تقسیم و زمان قطعی آب از ساعت هشت تا ۱۵ و ۱۵ تا ۲۱ در این مناطق(به صورت چرخشی) برنامه ریزی شد، هر چند که برخی از شهروندان از عدم اجرای دقیق این برنامه و قطعی آب در مدت زمان بیشتری از این زمان گلایه دارند.

برخی از شهروندان می گویند که مشکل کم آبی و قطعی شبکه از هفته گذشته در شهر وجود داشت و در برخی محلات شهر روزانه چندین ساعت آب قطع می شد و شرکت آبفا برنامه قطعی آب را در آخر هفته گذشته(پنجشنبه) اعلام کرد که هرچند ساعت قطعی در برخی محلات به مراتب بیشتر از زمان اعلام شده و تا ۲۰ ساعت در روز هم می رسد.

شهروندان و روند اقدامات برای توزیع آب

بوق خودروهای سیار حمل آب با حضور در محلات مختلف شهر و برای اطلاع شهروندان به صدا درمی آید و اهالی محل نیز برای دریافت آب در زمان قطعی و رفع مشکل تا وصل شدن مجدد شبکه با در دست داشتن ظرف به کوچه آمده و مقداری آب برای رفع نیاز خود دریافت می کنند.

این روزها مساجد سطح شهر نیز با حضور جوانان و خادمین به مراتب فعال‌تر از گذشته شده و همراه با دیگر گروه‌های جهادی، بسیج و دستگاه های خدمت رسان، مشارکتی فعال در امر توزیع آب و آبرسانی به مردم به خصوص در مناطق حاشیه شهر دارند.

امروز و در جریان گشت و گذار در نقاط مختلف به خصوص مناطق حاشیه شهر همدان، استقرار خودروهای تانکر حمل آب بسیار مشهود بود از جمله تانکرهایی که از دیگر استان های کشور از جمله زنجان، قزوین و حتی تبریز برای کمک به هموطنان خود بار سفر بسته و به همدان آمده اند.

علاوه بر خودروهایی که از نهادهای دولتی سایر شهرها به همدان آمده و آب شرب را در بین مردم تقسیم کردند، حضور نیروهای هلال احمر، سپاه و پایگاه‌های بسیج، آب منطقه و آبفا و شهرداری نیز بسیار گسترده است و به صورتی مستمر و برنامه ریزی شده مشغول توزیع آب در سطح مناطق و محلات مختلف شهر هستند.

در این میان فعالیت اصحاب رسانه نیز علاوه بر کار پوشش خبری و تصویری شرایط امروز شهر همدان دیدنی و قابل تقدیر است که همراه با گروه های جهادی فعالانه در امر توزیع آب آشامیدنی مشارکت دارند.

«سعید بابایی» از فعالان رسانه‌ای استان همدان این مشارکت اصحاب رسانه را خودجوش و مردمی دانست و گفت: خدمت به مردم را افتخاری ارزنده می‌دانیم و تا آخرین لحظه نسبت به این طرح جهاد مردمی اقدامات لازم را خواهیم داشت.

«حامد سیفی» دیگر فعال رسانه‌ای همدان نیز گفت: همراه با سایر خادمان مردمی در هر زمان که نیاز به کمک‌های مومنانه باشد، اقدام اساسی داشته‌ایم و این بار نیز با جمع آوری بسته‌های آب آشامیدنی، نسبت به توزیع اقدام کردیم.

گروه‌های اصناف، بازاریان، حتی پزشکان و وکلا نیز در این طرح مردمی حضوری پرشور دارند و آب آشامیدنی را به صورت بسته‌بندی در سطح شهر توزیع کردند.

اما در این بین آبیاری فضای سبز توسط شهرداری در روزهای اخیر با انتقادهای مردم در فضای مجازی همراه شده تا مدیران شهری دست به کار شده و این موضوع را در راستای کاهش مصرف و تامین آب موردنیاز مردم مدیریت کنند.

مشکلات ناشی از قطعی آب برخی شغل‌ها نظیر تولیدکنندگان محصولات لبنی و عرضه سبزی و میوه را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است، از سوی برخی از شهروندان نیز برای صرفه جویی در مصرف آب از خرید محصولات و اقلامی که برای مصرف نیاز به آب بیشتری دارند، خودداری می کنند.

بازار عرضه آب معدنی و آشامیدنی هم در شهر همدان بسیار داغ شده هرچند که معدود فروشندگانی با افزایش قیمت این محصول در این روزها برای خود کاسبی راه انداخته اند و شهروندان انتظار نظارت جدی دستگاه های مربوطه و برخورد قاطع با متخلفان را دارند.

منطقه چشمه قصابان واقع در جاده کرمانشاه نیز طی روزهای اخیر محل تردد گسترده مردم برای خرید ظرف ها و محصولات پلاستیکی جمع آوری آب از جمله تانکرهای خانگی و دبه و ظرف های حمل آب شده است.

نطقه چشمه قصابان واقع در جاده کرمانشاه نیز در روزهای اخیر محل تردد گسترده مردم بوده و دلیل آن انبارهای بزرگ تولید و توزیع محصولات پلاستیکی نظیر آفتابه، دبه، تانکر و بشکه با قیمت‌های به مراتب بهتر از بازار است.

محصولات پلاستیکی نظیر آفتابه و ظرف های پلاستیکی(بشکه و پیت) دارای شیر نیز نسبت به گذشته به تعداد زیادی در فروشگاه‌های شهر مشاهده می شود که با توجه به نیاز و استقبال مردم برای خرید و نگهداری آب در فروشگاه ها عرضه می شود.

توزیع آب آشامیدنی با محوریت هلال احمر و نهادهای خدمت رسان و با مدیریت فرمانداری همدان در محلات مختلف شهر همچنان و در ساعات مختلف شبانه روز ادامه دارد که فعالیت این گروه ها در محلات حاشیه ای و شهرک ها به مراتب بیشتر است.

در این روزهای بی‌آبی خبری از نظافت مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان ها هم نیست و مردم به خوبی اصل مدیریت مصرف و صرفه جویی را رعایت می کنند، سبک زندگی مردم تغییر کرده و به واسطه کمبود آب، شهروندان کمتر از ماشین های ظرفشویی و لباسشویی استفاده می کنند، و روش های سنتی برای شستشو در این روزها برای کاهش میزان مصرف دوباره احیا شده و رونق گرفته است.

کشاورزان و باغداران اطراف شهر همدان نیز همراهی خوبی در رفع مشکل دارند، از در اختیار قرار دادن چاههای کشاورزی برای تامین آب مصرفی شهر، استقبال گرم از شهروندان برای حضور در محل و برداشت آب از چاه و چشمه ها از جمله اقدامات قابل توجه کشاورزان برای مشارکت در این عرصه است.

استفاده از کولرهای آبی نیز در سطح شهر همدان کاهش چشمگیری داشته است هرچند که خنک شدن هوا در این روزها نیز کمک حال مردم شده تا نیازی جدی برای استفاده از کولر نداشته باشند و برخی نیز از پنکه های برقی برای خنک کردن منزل در زمان گرما استفاده می کنند.

از سوی دیگر، بازار داغ تصاویر سبک زندگی مردم در اوج بی‌آبی در فضای مجازی به سرگرمی جدید کاربران تبدیل شده و در این بین مدیران فعال در شبکه‌های اجتماعی نسبت به درج تصاویر نحوه زندگی آن‌ها اقدام می‌کنند.

فروش و عرضه محصولات پلاستیکی برای انبار آب در منازل نظیر بشکه و دبه در فضای مجازی و سایت‌های تبلیغاتی فعالیت گسترده‌ای پیدا کرده و کاسبی این افراد را سکه کرده است.

بسیج تمامی امکانات استان برای مشکل کم آبی

استاندار همدان با قدردانی از صبوری و همکاری مردم همدان در شرایط کم‌آبی، گفت: تمامی امکانات و ظرفیت‌های استان را برای حل مشکل آب مردم به کار گرفته‌ایم.

«علیرضا قاسمی فرزاد» با بیان اینکه تاخیر در پروژه آبرسانی به شهر همدان به خاطر تجهیزات مورد نیاز است، افزود: تجهیزات مورد نیاز این پروژه، در کشور تنها توسط یک شرکت تولید می‌شود، از طرفی نیز با توجه به بحران کم‌آبی در کشور و تقاضاهای بسیار بالای تجهیزات، تامین همه این درخواست‌ها توسط شرکت، زمان‌بر شد.

وی ادامه داد: قرار بود طبق برنامه‌ریزی،‌ پروژه آبرسانی به شهر همدان، پایان مردادماه تکمیل شود، اما در طول ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده بود، این در حالی است که در طول چهارماه گذشته، عمده کارها انجام شده است.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: دلیل حضور وزیر نیرو به استان به منظور بازدید از طرح‌آبرسانی آب به شهر همدان نیز همین مساله آماده نشدن تجهیزات و تاخیر در پروژه بود که دستور اکید دادند تا این پروژه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

قاسمی فرزاد اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، قرار بود سد اکباتان، طبق میزان مصرف متوسط سال گذشته، تا پایان شهریور ماه سال جاری، مصارف شهروندان را تامین کند؛ اما به دلیل افزایش گرما و حضور مسافران در همدان و دلایل دیگر، میزان مصرف از هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه به حدود ۲ هزار و ۲۰۰ لیتر تا ۲ هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

وی تصریح کرد: بی‌شک، ما نمی توانیم آب را به روی مردم قطع کنیم، برخی از شهروندان پرسشی را مطرح کردند که چرا از همان ابتدا آب سهمیه‌بندی نشد تا این مشکل پیش نیاید، باید گفت اگر می‌خواستیم آب را سهمیه‌بندی کنیم، باید مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند در صورتی که مجوز این اقدام را ندادند.
https://zistonline.com/vdcayana.49nim15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما