تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۱
کد مطلب : 86851
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: خوشبختانه کشت قراردادی برنج و گندم موفقیت آمیز بوده و دستورالعمل کشت فراسرزمینی نیز ابلاغ شده است و این حکایت از درک اهمیت این موضوع دارد.
​دستورالعمل کشت فراسرزمینی ابلاغ شده است/ بیش از هفت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است
به گزارش زیست آنلاین، ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی در تشریح نشست امروز کمیسیون کشاورزی گفت: در ابتدای جلسه جعفری بروجنی رئیس کمیته آب کمیسیون در خصوص مذاکرات انجام شده با هیات حاکمه کشور افغانستان در زمینه تامین حقابه ایران از هیرمند گزارشی را ارائه کرد که بر اساس آن تاکنون نتیجه قابل قبولی حاصل نشده و طرف مقابله مطالبات اقتصادی و سیاسی دارند. در حوزه دیپلماسی آب در مقابل کشورهای افغانستان و ترکیه شاهد عملکرد قابل قبولی نبوده‌ایم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در ادامه این نشست وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از معاونین وی گزارش‌هایی از اقدامات انجام شده، ارائه کردند، ادامه داد: رئیس سازمان بازرگانی دولتی اعلام کرد که تمامی مطالبات کلزا کاران پرداخت و ۱۴ هزار میلیارد تومان نیز از مطالبات گندمکاران باقی مانده و خوشبختانه علی رغم افزایش سه برابری هزینه‌ خرید گندم بخش زیادی از مطالبات به کشاورزان پرداخت شده است.

وی با تاکید بر اینکه با دستور وزیر جهاد کشاورزی باقی مانده مابه التفاوت قیمت خرید تضمینی کلزا کاران به آنها پرداخت می‌شود، عنوان کرد: بر اساس اعلام وزیر و معاون وی ذخایر استراتژیک کشور از جمله گندم و روغن نباتی وضعیت مطلوبی دارد و جای نگرانی نیست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معاون برنامه ریزی و اقتصادی اعلام کرد که بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری بیشترین حمایت از حوزه کشاورزی، باغی و صنایع تبدیلی شده است، گفت: خوشبختانه کشت قراردادی برنج و گندم موفقیت آمیز بوده و دستورالعمل کشت فراسرزمینی نیز ابلاغ شده است و این حکایت از درک اهمیت این موضوع دارد.

اعظمی با اشاره به اینکه یک صد میلیارد تومان به مبارزه با آفات درختان خرما اختصاص پیدا کرده که رقم قابل توجهی است، افزود: متاسفانه آفات نخلستان‌های جنوب کشور جز استان خوزستان را در نوردیده و تا حدود بوشهر پیش رفته است.معاون وزیر در جلسه توضیحاتی در خصوص حمایت از الگوی کاشت ارائه شد که نمایندگان ازاین توضیحات قانع نشدند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطالبات مردم در زمینه جبران خسارات ناشی از سرمازدگی و احیاء و مرمت قنوات کماکان وجود دارد، گفت: معاون امور تولیدات دامی در ادامه نشست گزارش داد که ۸ هزار میلیارد تومان در اختیار واحدهای دامداری قرار گرفته است که بخشی از آن از طریق دامدار کارت اختصاص پیدا کرده که کافی نیست و رویه دام صادرات دام‌های سبک تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه در نشست امروز عنوان شد که کاهش میزان جوجه ریزی بر اساس برنامه وزارت جهادکشاورزی بوده که نمایندگان عضو کمیسیون از این توضیحات نیز قانع نشدند زیرا تبعات آن در ماه‌های بعدی مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: نمایندگان سوالاتی را در خصوص اقدامات انجام شده وزارت جهاد کشاورزی در مقابل خسارات وارد شده توسط سامانه بارشی مونسون به کشاورزان و باغداران در استان‌های مختلف مطرح کردند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس اعلام معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی طی سال گذشته در ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور سامانه آبیاری نوین اجرا شده و مجموعا ۳۵ درصد از اراضی تحت پوشش سیستم آبیاری‌های نوین هستند که عدد بسیار بزرگی بوده و باید در عمل نیز نتایج آن را مشاهده کنیم.

اعظمی تصریح کرد: خوشبختانه حمایت‌های خوبی از شرکت‌های تولید کننده تجهیزات مورد نیاز سیستم‌های آبیاری نوین شده و درحال حاضر ۹۵درصد از این تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که ۳۰ هزار رشته از آن نیازمند مرمت و بازسازی است اما در هر سال تنها ۵۰۰ الی ۶۰۰ رشته قنات مرمت می‌شود که قابل قبول نیست، گفت: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه اعتبارات خوبی را برای مرمت و بازسازی قنات‌ها در نظر گرفته اما اقدامات انجام شده قابل قبول نیست.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در استان کرمان پنج هزار رشته قنات وجود دارد که یک هزار از رشته قنات‌های استان در سیلاب‌های اخیر خسارت دیده‌اند، ادامه داد: لیمو در استان هرمزگان روی دست باغداران مانده که از سوی نماینده مردم شرق استان درخواست شد تا تعاون روستایی آن را خریداری کند و نماینده مردم دشتستان نیز خواستار خرید تضمینی خرما شده است.

اعظمی ادامه داد: در خصوص میوه شب عید نیز در نشست امروز مباحثی و گزارش‌هایی ارائه شد. مقرر شده است تا سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از ایجاد فساد به صورت مستقیم میوه را خریداری نکند بلکه تسهیلاتی در اختیار تشکل‌ها قرار دهد تا آنها محصول را از کشاورزان خریداری کنند.

وی با بیان اینکه حدود هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: اقدامات مجلس در زمینه اصلاح نحوه قیمت گذاری خرید تضمینی گندم باعث شده تا میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری افزایش پیدا کند و این موضوع به نحوی اجرای الگوی کشت بدون اقدامات دستوری است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خرید تضمینی گندم حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است، عنوان کرد: مجلس با اقدامات خود وزارت جهادکشاورزی را مکلف کرده تا گندم را از کشاورزان داخلی با قیمتی معادل گندم وارداتی خریداری کند و این مسئله باعث جلوگیری از خروج ارز نیز شده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌های دریافتی میزان تولید برنج و شکر افزایش داشته اما باید این موضوع را بر روی سفره مردم مشاهده کنیم، ادامه داد: در نشست امروز گزارش‌هایی نیز در خصوص خودکفایی در زمینه ذرت علوفه نیز ارائه شد که باید راستی آزمایی شود.

اعظمی با بیان اینکه برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال قانع کننده نیست، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که کشت قراردادی برای اولین بار کشت قراردادی با مشارکت بانک مرکزی اجرا شده و مقرر شده است بانک‎‌‌ها قرارداد کشت قراردادی را به عنوان وثیقه بانکی بپذیرند.

وی با بیان اینکه در سفرهای استانی رئیس‌جمهور ۲۰ هزار میلیارد تومان برای آبخیزداری و کشاورزی اختصاص داده شده است، گفت: با اعلام ساداتی‌نژاد شهرک‌های کشاورزی و شهرهای الگویی کشاورزی در برخی استان ها در مرحله مطالعه و ایجاد قرار دارد و مقرر شده تا برای جلوگیری از کشت‌های آب‌بر با همکاری وزارت نیرو آب بها افزایش داده شود به نحوی که کشت هندوانه و سایر محصولات آب بر صرفه اقتصادی نداشته باشد./ایلنا
https://zistonline.com/vdchz6n6.23n-mdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما