تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : 86836
اراضی ملی یکی از مهمترین داشته های دولت و مردم محسوب می شود که در سال های گذشته از سوی زمین خواران و ساحل خواران مورد دخل و تصرف قرار داشت که دولت با اهتمام در اجرای جامع حدنگار(کادستر) و صدور سند برای تمامی اراضی ملی در غرب مازندران به آن پایان داد.
پایان رویایی زمین خواران و ساحل‌خواران با سنددار شدن تمامی اراضی ملی در غرب مازندران
به گزارش زیست آنلاین، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به پایان رویایی زمین خواران و ساحل‌خواران با سنددار شدن تمامی اراضی ملی در غرب مازندران خواهیم پرداخت.

جلوگیری از تجاوز و تعرض به عرصه های اراضی ملی ، قطعیت قانونی و تثبیت مالکیت دولت ، احترام به حقوق متقابل دولت و مردم و افزایش روند به پاسخگویی استعلامات از مزیت های سنددار شدن است که با تصویب اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) در سال ۱۳۹۳ در مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۹۴ در سراسر کشور از جمله استان مازندران اجرا شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک مازندران در اجرای قانون قانون جامع حدنگار (کاداستر) تمامی ۵۸۵ هزار هکتار اراضی ملی غرب استان سنددار شد.

مسعود ملکی ادامه داد: در این راستا برای تمامی گستره محدوده حریم متعلق به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران ۳۱۲ فقره سند تک برگ صادر شد که از این تعداد ۲۳۴ فقره برای اراضی جنگلی و مرتعی و  ۷۸ فقره نیز برای اراضی ساحلی می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر تصریح کرد: در راستای تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از هر گونه تعرض به منابع ملی و مقابله با تخریب، ساخت و ساز، تغییر و تبدیل اراضی ملی و منابع طبیعی به اراضی کشاورزی و مسکونی برای ۵۸۴ هزار هکتار اراضی ملی در حوزه جنگل و مرتع این حوزه ۲۳۴ فقره سند تک برگ صادر شده است.

وی با اشاره به این که با حدنگاری اراضی منابع طبیعی در غرب استان پرونده دست اندازی به اراضی ملی این منطقه برای همیشه بسته شود، گفت: در این راستا ۳۴ فقره پرونده در تنکابن، ۳۲ فقره در چالوس، ۲۶ فقره در رامسر، ۱۷ فقره در نوشهر و رویان، ۶۷ فقره در کجور، ۲۶ فقره در کلاردشت و ۳۲ فقره نیز در عباس آباد سند تک برگ برای اراضی ملی صادر شد.

ملکی خاطرنشان کرد: شهرستان تنکابن با بیش از ۱۴۰ هزار هکتار بیشترین و عباس آباد با حدود ۲۰ هزار هکتار کمترین مساحت اراضی ملی در حوزه جنگل و مرتع است که سند زده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در حفاظت از آب و خاک در سالهای اخیر، تحقق سیاست های کلی نظام ،دستیابی به سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ توسعه منابع طبیعی برای دسترسی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی و همچنین مدیریت آب و خاک کشور را از دیگر مزیت ها و اهداف تثبیت مالکیت ملی بر این اراضی با صدور سند تک برگ عنوان کرد.

حدنگاری به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که در برگیرنده اقداماتی از جمله تهیه نقشه با استفاده از عکس ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره ای، تبدیل رقومی عکس ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش و تکمیل نقشه های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن تمامی اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهائی و به روزرسانی آن است

تمامی اراضی ساحلی غرب مازندران سند دارشدن

وی با اشاره به ۶ شهر ساحلی غرب مازندران اظهار داشت: بخشی از این اراضی ساحلی در شهرهای نوشهر، چالوس،عباس آباد، تنکابن و رامسر متاسفانه در سال های نه چندان دور از سوی برخی از اشخاص حقوقی و حقیقی مورد تجاوز و تصرف قرار گرفته بود که با قاطعیت دولت در مقابله با ساحل خواران باز پس گرفته شد و علاوه بر تثبیت مالکیت ملی بر این اراضی با صدور سند تک برگ از ساحل خواری سود جویان نیز جلوگیری می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: از ۷۸ فقره سند صادر شده برای اراضی ساحلی، اراضی ساحلی نوشهر به عنوان طولانی ترین نوار ساحلی غرب مازندران هفت فقره ، ساحل عباس آباد ۲۰فقره ، ساحل تنکابن ۱۸ فقره ، ساحل رامسر ۱۷ فقره و ساحل چالوس نیز ۱۶ فقره سند قطعی تک برگ صادر شده است.

کارشناسان معتقدند با صدور سند تگ برگ حریم ۶۰ متری ساحلی زمینه برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی با هدف اجرای طرح های مناسب در حوزه گردشگری مانند ایجاد بازارچه های ساحلی ، گردشگری دریایی ، ورزش های آبی ، ساخت مراکز اقامتی ، تفریحی ، رفاهی و حتی پرورش ماهی در قفس های دریایی نیز فراهم می شود.

مازندران دارای ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۲ هزار هکتار ، معادل ۲۷.۹ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد. /ایرنا
https://zistonline.com/vdcaiana.49nie15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما