تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 80413
زیست آنلاین: امروزه نظر به افزایش بازارهای رقابتی، تنوع محصولات، تغییرات شرایط سیاسی و اقتصادی، تغییرات آب و هوایی، کاهش و آلودگی برخی از منابع طبیعی و... دانش اقتصاد مرزهای خود را از اقتصاد خطی (تولید-توزیع-مصرف) فراتر گذاشته و به سمت اقتصاد چرخشی (تولید-مصرف-بازیافت) در حال حرکت است. در اقتصاد چرخشی علاوه بر هدف اصلی اقتصاد خطی، کاهش، بازیافت یا استفاده‏ی مجدد از ضایعات در فرآیند تولید، هدف آرمانی است.
مصرف کنندگان از «اقتصاد چرخشی» چه می دانند؟
به گزارش زیست آنلاین، در نظرسنجی Ecco Pulse ۲۰۱۸ به عنوان یک بررسی، مصرف کنندگان در محدوده پایداری اکوسیستم ها و شرایط محیطی مورد سنجش قرار گرفتند تا سطح آگاهی آنها نسبت به این موضوعات اندازه گیری شود.
در نتایج حاصل از این نظر سنجی، برخی از بالاترین رتبه بندی ها عبارت بودند از "بازیافت و استفاده دوباره از محصولات " "حقوق بشر"، "محصولات و مواد ارگانیک" و "سایر چیزهای مرتبط با طبیعت"، که البته جای تعجبی نداشت.
اما  در انتهای پایین این لیست، موضوعاتی از جمله circular economy " "اقتصاد مدور" و cradle-to-cradle (اصطلاحی که به آن بازسازی طراحی می گویند، یک رویکرد بیومیفیک به طراحی محصولات و سیستم هایی است که صنایع انسانی را به سمت و سوی فرایندهای طبیعی سوق می دهند) قرار گرفتند که باید به عنوان یک یادآوری شگفت انگیز برای همه ما در عرصه پایداری به کار برده شود.
امروزه مدور بودن به ویژه اصل اقتصاد مدور موضوع داغی است و اجتناب از آن غیر ممکن است. فقط کافی است تا به تمام مقالاتی که ماه های گذشته منتشر شده اند نگاهی بیاندازید تا از اهمیت این مطلب آگاه شوید.
اما این موضوع چه تاثیری برای مصرف کنندگانی که کوچکترین ایده از معنا و مفهوم اقتصاد مدور یا چرخشی ندارند، خواهد داشت؟
نکته کلیدی که باید به شکل جدی به ان اشاره کرد این است که داشتن مأموریت زیست محیطی یا اجتماعی کافی نیست. بلکه باید بتوان به طور موثر آن را به مصرف کنندگان منتقل کرد و این امرهمیشه آسان نیست.

بیشتر بخوانید: ابتكارات در اقتصاد چرخشی آب عدم آگاهی مردمی را از هر یک از موضوعات مطرح شده در نظر سنجی نشان می دهد

شکل بالا میزان عدم آگاهی مردمی را از هر یک از موضوعات مطرح شده در نظر سنجی نشان می دهد، همانطور که در شکل به خوبی نمایان است، اقتصاد مدون یا چرخشی "اصطلاحی است که کمترین درک مردمی را به خود اختصاص داده است و در صدر این لیست قرار دارد.
دو راه حل برای این راهکار ارتباطی وجود دارد: آموزش دادن به مصرف کنندگان، به طوری که آنها را درک کنند -یا انجام اقداماتی که این منظور را در کلمات و شیوه هایی که آنها درک می کنند، بازنمایی کنند.
شاید این موضوع به نظر عجیب برسد، اما حقیقت این است که در بسیاری از کشور ها وایالت ها  " اصطلاح" اقتصاد دایره ای "یا" اصول دایره ای "را بدون درک واقعی از معنی آن می دانند و یا به کار می برند؛ علاوه بر آن اگر این اصطلاح تعریف شده باشد، عموما این تعریف به طور گسترده ای بسته به مشکلات مطرح شده در آن جامعه دارد، که این موضوع بسته به طریقی که آن نویسنده به جهان نگاه می کند، متفاوت است."
اقتصاد چرخشی بر اساس "اصطلاحات و تعاریف مختلف استفاده شده توسط بیش از ۲۰ سازمان - سازمان های غیر دولتی، سازمان های دولتی، دانشگاه ها، مشاوره و غیره" به هفت دسته اصلی تقسیم می شده است، اما با این حال هنوز هم برای مصرف کنندگان مفهومی پیچیده است.
در واقع می توان در تعریف آن بیان داشت که جریان مدور درآمد یا جریان چرخشی یک مدل اقتصادی است که در آن عمده جریان به وسیله مبادله پول، کالا و خدمات و… بین بخش‌های مختلف اقتصاد نمایش داده می‌شود. جریان پول و کالا در یک مدار بسته مبادله می‌شود. تجزیه و تحلیل این جریان چرخشی بر اساس حسابهای ملی است و در نتیجه در حوزه اقتصاد کلان است. امروزه نظر به افزایش بازارهای رقابتی، تنوع محصولات، تغییرات شرایط سیاسی و اقتصادی، تغییرات آب و هوایی و تغییرات اقلیمی، کاهش و آلودگی برخی از منابع طبیعی و... دانش اقتصاد مرزهای خود را از اقتصاد خطی (تولید-توزیع-مصرف) فراتر گذاشته و به سمت اقتصاد چرخشی (تولید-مصرف-بازیافت) در حال حرکت است. در اقتصاد چرخشی علاوه بر هدف اصلی اقتصاد خطی، کاهش، بازیافت یا استفاده‏ی مجدد از ضایعات در فرآیند تولید، هدف آرمانی است./ منبع: greenbiz

https://zistonline.com/vdcfmjdc.w6dxyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما