تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 79887
نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: سه مشکل اساسی آب در منطقه شرق مازندران شامل کمبود میزان آب، شور شدن آب و آلودگی به نیترات است.
آلودگی نیترات در آب شرق مازندران
به گزارش زیست آنلاین، علی محمد شاعری در نشست خبری اظهار کرد: در چشم انداز توسعه شرق مازندران طبق هدف گذاری‌های صورت گرفته باید مشکل کم آبی را در آب شرب و کشاورزی حل کنیم.

وی با بیان اینکه بندر امیرآباد به عنوان بزرگ‌ترین بندر شمال کشور در این زمینه پیشران خواهد بود، ادامه داد: می‌توان گفت بندر امیرآباد منطقه آزاد تجاری می‌شود و اولین هدف، حذف تعرفه‌های گمرکی است. البته در طی ۳ سال گذشته ظرفیت این بندر به ۲.۵ برابر افزایش یافته است و همه محورهای متصل به بندر امیرآباد تا هفته دولت سال آینده چهار خطه می‌شوند.

شاعری عنوان کرد: در بخش آب و فاضلاب هدف گذاری این بوده که سد گلورد به اتمام برسد و آبگیری شود و شبکه زیر سد را تکمیل کنیم که اینگونه ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به زیر شبکه آب سد گلورد می‌روند و مشکل بی آبی در ۵ شهر و ۹۰ روستا که در مسیر شبکه آب سد هستند حل می‌شود.

وی افزود: برای اجرای این اهداف باید در ابتدا سد افتتاح می‌شد که با جذب اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در یک سال گذشته سد گلورد را به بهره برداری و آبگیری رساندیم و البته در مجموع هزینه احداث این سد بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان بوده که ۱۶ سال به طول انجامید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: مجوز احداث زیرساخت‌های لازم برای تأمین آب ۵ شهر و ۸۰ روستا از محل سد گلورد را از وزارت نیرو اخذ کردیم اما در سال جاری برخی اختلافات محلی در شرق مازندران موجب شد که این پروژه آغاز نشود که این مسئله یکی از چالش‌های منطقه است.

وی یادآور شد: میزان برخورداری کل کشور از شبکه فاضلاب شهری ۴۸ درصد و استان مازندران ۱۲.۵ درصد و شرق مازندران صفر بود که در طی دو سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه فاضلاب شهری هدف گذاری کردیم تا ۵ شهر شرق مازندران مجهز به شبکه جمع آوری و تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شوند. در ابتدای سال جاری فاز اول این پروژه با اعتبار ۵ میلیارد تومان آغاز شد و فاز دوم با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار تا چند روز آینده آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: قابلیت حذف نیترات از آب آشامیدنی توسط سیستم ترکیبی بیوراکتورآلودگی نیترات در آب شرق مازندران

تقریباً در تولید مواد غذایی خودکفا هستیمشاعری خاطرنشان کرد: ضریب خود اتکایی ایران در بخش کشاورزی حدود ۲۸ درصد بود که در حال حاضر به ۸۰ درصد رسیده است و به جز ۳ محصول ذرت، کنجاله و روغن، تقریباً در تولید بقیه مواد غذایی خودکفا هستیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون تن مرکبات، سیب و سایر میوه‌ها را در داخل کشور تولید می‌کنیم و در گندم کاملاً خودکفا شدیم و می‌توانیم به عنوان یک کشور صادرکننده گندم مطرح شویم و همچنین در سال جاری در شکر خودکفا شدیم و اگر این خودکفایی اتفاق نمی‌افتاد امسال با وضعیت مشکلات ارزی با مشکلات عدیده ای رو به رو می‌شدیم و باید بیش از ۴.۵ میلیارد دلار صرف واردات گندم و شکر می‌کردیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه در سال جاری در ایران دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید کردیم که تقریباً به ۸۰ درصد خودکفایی رسیدیم، تصریح کرد: اگر مردم ایران الگوی مصرف برنج را رعایت کنند و سبد غذایی را اصلاح کرده و سهم مصرف غلات را تعدیل کنیم در واقع در تولید برنج نیز خودکفا هستیم.

نماینده شرق مازندران در مجلس گفت: ایران در تولید فولاد در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد و حتی به علت عرضه ارزان قیمت فولاد ایران برخی از کشورهای اروپایی بر علیه ایران شکایت می‌کنند.

شاعری با بیان اینکه اتفاق خوبی که اخیراً صورت گرفته الحاق جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اوراسیا است، تصریح کرد: از آنجایی که همه ۶ کشور اوراسیا منطقه آزاد تجاری هستند؛ دولت ایران امسال یک موافقت نامه با این کشورها منعقد کرد که باید به تصویب مجلس برسد و البته هفته گذشته مجلس یک فوریت آن را تصویب کرد و تا دو یا سه ماه آینده دو فوریت آن تصویب و سپس اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: ۶ کشور اوکراین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ویتنام و ارمنستان بر اساس توافقنامه اوراسیا به صورت کامل منطقه آزاد تجاری هستند که اگر ایران به توافقنامه اوراسیا ملحق شود تمام مراودات اقتصادی ایران با این کشورها بدون هزینه‌های گمرکی و از طریق ۴ بندر دریای خزر یعنی بندر امیرآباد، بندر نوشهر، بندر فریدونکنار و بندر انزلی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: عوامل و منابع آلوده کننده آبآلودگی آب‌های زیرزمینی مازندران به مواد فوق سمی

آلودگی آب‌های زیرزمینی مازندران به مواد فوق سمیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در آذرماه امسال (۹۷) گفت: آلودگی آب های زیرزمینی به مواد سمی و فوق سمی خصوصا در استان مازندران به جهت بالابودن سطح آب و استفاده بسیاری از منازل و ویلاداران از آب های چاه از چشم همه پوشیده مانده و به این مورد از نظر اصولی نگاه و توجه خاص نمی‌شود.

به گزارش «شیعه نیوز»،عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: آلودگی آب های زیرزمینی به مواد سمی و فوق سمی خصوصا در استان مازندران به جهت بالابودن سطح آب و استفاده بسیاری از منازل و ویلاداران از آب های چاه از چشم همه پوشیده مانده و به این مورد از نظر اصولی نگاه و توجه خاص نمی‌شود.

سامره فلاحتکار اظهار کرد: مازندران سال ها با معضلات زیاد زباله دست و پنجه نرم می کند و هربار پس از ساعت ها جلسه و صرف وقت و هزینه به دلیل تغییرات مدیریتی تمامی برنامه ریزی‌ها بر باد فنا میرود و با جایگزین شدن سیستم مدیریتی جدید ممکن است آن طرح کنار گذاشته شود، این روند همچنان با تمامی هزینه هایی که در طول سال های متمادی انجام می‌شود ادامه دارد و دردی از زباله را حل نکرده است.

وی با اشاره به مشکلات حضور توریست و سطح فرهنگ مردم در حفظ اکوسیستم تصریح کرد: با پیشرفت علم می توان با مطالعه سامانه اطلاعاتی جغرافیایی، مکان های مناسب را برای محل دفن زباله مشخص کرد که متاسفانه ارتباط بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه‌ها در کشور و به نوعی حادتر در مازندران بسیار ضعیف است؛ همکاری بیشتر با دانشگاه باعث می شود تا با روش کاملا اصولی مکان های مناسب جهت دفن زباله با کمترین آلودگی برای ساکنین منطقه و آب های زیرزمینی مشخص شود.

بیشتر بخوانید: شیرآبه‌ پسماندها خطرناک‌تر از بمب‌های شیمیایی در مازندراندفن غیراصولی را یکی از متداول ترین دفن ها در کشور

دفن غیراصولی را یکی از متداول ترین دفن ها در کشورعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه دفن غیراصولی را یکی از متداول ترین دفن ها در کشور دانست و افزود: مکان یابی نامناسب و دپو کردن زباله‌ها یکی از چالش های پسماند در کشور است. در دفن غیراصولی شاهد تجمع بسیاری از حیوانات هستیم که باعث انتقال آلودگی بین انسان و حیوانات می شود. همچنین جمع آوری نشدن شیرابه ها و نفوذ آن به لایه های زیرین خاک و آب های زیرزمینی موجب واردشدن مواد سمی و فوق سمی به آب و خاک می‌شود.
فلاحتکار با اشاره به پدیده گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، مدیریت نشدن انتشار گاز متان از محل دفن زباله را یکی دیگر از معضلات عنوان کرد و گفت: یکی از منابع اصلی انتشار گاز متان، محل های دفن زباله است که با طراحی مناسب و سیستم جمع آوری گاز متان می‌توان درمصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار گرفته شود.

حجم عظیم زباله در مازندران نوعی تهدید استوی در ادامه تصریح کرد: حجم عظیم زباله در مازندران نوعی تهدید است که می‌توان با احداث کارخانه کمپوست به یک فرصت تبدیل شود، در درجه اول فرهنگ سازی در تفکیک از مبدا باید مدنظر قرار گرفته شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در استان‌های شمالی به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی بخشی از زباله های "تر" را که قابلیت تجزیه شدن را دارد می‌توان از طریق ورمی کمپوست به کمپوست تبدیل کرد، افزود: در مازندران به جهت شرایط آب و هوایی مناسب می توان پسماندها را به ورمی کمپوست تبدیل کرده و با توجه به رونق کشاورزی در استان مورد استفاده قرارگیرد و یا در بسته بندی های شکیل به استان های دیگر برای مصارف هایی مانند گل‌های آپارتمانی ارسال شود.
 

 

https://zistonline.com/vdciyvay.t1a3v2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما