تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 78674
خلیل ابادی در خصوص خشک شدن چشمه علی ابراز نگرانی کرده و گفت: برخوردهای دوگانه و دروغگویی های مسئولین ما را مستأصل کرده است؛ از شهردار محترم، قوه قضاییه، سازمان میراث فرهنگی کشور و دیگر مسئولان مربوطه می‌خواهم برای نجات میراث ۸ هزار ساله اقدامات لازم را انجام دهند
چشمه علی چند هفته است خشک شده
به گزارش زیست آنلاین، حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران ضمن تبریک عید غدیر و ولادت امام هفتم حضرت امام موسی کاظم(ع) که عمر خود را در زندان و حصر گذراند؛ گفت: امیدوارم به برکت این روزها، این ایام وسیله اخلاص همه محصور شدگان و زندانیان بی‌گناه باشد.

او ادامه داد: رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، ضمن قدردانی به منظور جلسه‌ای که در پی تذکرات مکرر و بی پاسخ اینجانب به مترو درخصوص خشکی آب چشمه علی برگزار کردید، مسئولان مترو با حضور شما پیش‌بینی کردند عبور ادامه خط ۶ از آن منطقه به چشمه علی، ابن بابویه، برج طغرل و دژ رشکان لطمه خواهد زد و طبق مطالعات و بررسی های کارشناسان مترو، اذعان کردند حضور دستگاه‌های حفاری سبب ضربه زدن به چشم علی و دیگر میراث تاریخی منطقه می‌شود.

به گفته وی در آن زمان تصاویری را مبنی بر پر آب بودن چشمه علی شهر ری به نمایش گذاشتند و عنوان کردند به سبب آسیب زدن آب به دستگاه‌ها چشمه را با پمپ تخلیه کرده‌اند.

پس از تذکرات مکرر کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و تجریش، مسئولان مترو وعده دادند نهایتا تا ۱۵ تیرماه آب به چشمه علی بازخواهد گشت؛ اواخر تیرماه شاهد بازگشت مقدار کمی از آب به چشمه بودیم که این مساله را با شادمانی و ساز و دهل خبر دادند و تصاویری را برای شما ارسال کردند.

خلیل ابادی اضافه کرد:قریب به یک هفته است که آب چشمه‌علی کاملاً قطع شده و از همه بدتر آنکه مدیر محترم مترو در مصاحبه‌ای اعلام کرده است خشکی چشمه علی با مترو ارتباطی ندارد.

به گزارش اسکان نيوز، برخوردهای دوگانه و دروغگویی ها ما را مستأصل کرده است؛ از این رو از شهردار محترم، قوه قضاییه، سازمان میراث فرهنگی کشور و دیگر مسئولان مربوطه می خواهم برای نجات میراث ۸ هزار ساله اقدامات لازم را انجام دهند و تدابیر لازم را اتخاذ کنند؛ چرا که قطع به یقین خشکی آب چشمه علی ارتباطی با خشکسالی ها ندارد و به دنبال حفاری مترو به این وضعیت دچار شده است. 

لذا از رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز می‌خواهم مجددا و مجدانه این مسئله را پیگیری کند تا بیش از این ما را به استهزا نگیرند.

چشمه علی

تپه چشمه علی (چشمه علی) کجاستیکی از مناطق دیدنی و قدیمی شهرری، که قدمت ۸۰۰۰ ساله داره چشمه ای معروف به چشمه علی است.

اسم تاریخی این چشمه " سورینی " بوده است که به خاندان معروفی که در دوره اشکانیان در این منطقه زندگی می کردند، ارتباز دارد. برای اهالی قدیم و بچه های این منطقه شنا و آب بازی در این محل خاطره هایی به یاد ماندنی به شمار می رود. در کنار چشمه، تپه ای است که در کاوش سال های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵به رهبری اریک اشمیت که برای موزه هنرهای زیبای بوستون و فیلادلفیا در آمریکا انجام شد، از آن آثاری به دست آمده است. اریک اشمیت بیشتر از شش صد متر مربع از محوطه چشمه علی را طی سه فصل متوالی بین سالهای ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵  کاوید. قدیمی ترین شواهد موجود در این منطقه که به اوایل هزاره چهارم قبل از میلاد بر می گردد. نتیجه آن کشف سه دوره مهم فرهنگی، شامل لایه ها و آثار دوره های اسلامی، اشکانی و پیش از تاریخ بود. هزاران قطعه از اشیایی که اشمیت در چشمه علی یافته بود، امروزه در موزه ها خارج از کشور و بخش کوچکی از آنها هم در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

خشک شدن جشمه علی

آبِ "چشمه‌علی" کجا رفت؟از یک سالِ گذشته اعلام‌های اولیه برای عبور مترو از محدوده‌ تاریخی شهرری انجام شده بود و حتی بعد از رایزنی‌های مختلف بالاخره میراث فرهنگی موفق شد در یک قدم تاریخی، این بار مسئولان مترو را متقاعد کند، مسیر این خط را تغییر دهند و قرار شد آن "برج طغرل"، قبرستان "ابن‌بابویه"، "دژ رشکان" و "محوطه چشمه علی" را دور بزند تا از بروز هرگونه آسیبی به این محوطه‌های تاریخی جلوگیری شود، اما بعد از مدتی خبر رسید، دِبی آب در چشمه علی شهرری پایین‌تر می‌رود و حتی یکی دو بار هم آب چشمه خشک شده است.

سرانجام در ۲۹ اردیبهشت، مسئولان میراث‌فرهنگی تهران به این نکته تاکید کردند که قاعدتا تا فعال بودن کارگاه مترو در محدوده‌ی چشمه علی، قطعی آب طبیعی است و تا زمان حضور کارگاه مترو در محدوده‌ی چشمه علی آب را به منطقه برنمی‌گرداند.

هر چند دستورها از ۱۲ اسفند سال گذشته مبنی  «توقف عملیات عمرانی مترو تا بازگشت خروجی آب چشمه به شرایط اولیه و ارایه یک راهکار کارشناسی از طرف شرکت مترو بود.» اما مترو ترجیح داد کار خود را به پایان برساند و سرانجام بعد از گذشت بیش از یک ماه از آخرین دستورِ دلارو بزرگ‌نیا، آخرین مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران تا شنبه ۲۹ اردیبهشت،مسئولان مترو بالاخره اعلام کردند که آب این چشمه‌ی‌تاریخی – طبیعی تا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت به چشمه برگردانده می‌شود.

https://zistonline.com/vdcba0bz.rhbwzpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما