تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 78595
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ارایه طرح حمایت از محیط بانان به مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم این طرح تا پایان سال در مجلس به تصویب رسد.
امیدواریم طرح حمایت از محیط بانان تصویب شود
به گزارش زیست آنلاین،  عیسی کلانتری در مراسم بزرگداشت محیط‌بانان شهید استان کرمان، محیط بانان را پاسداران حقوق نسل‌های بعد دانست و گفت: خانواده محیط بانان ۳ هزار نفر هستند که ۱۲۰ نفر شهید و ۳۰۰ نفر آنها مجروح شده‌اند.

وی شهدای محیط‌بان استان‌های دیگر کشور را نام برد و افزود: محیط زیست حافظ حقوق نسل‌های آتی است و در این سرزمین فقط ۳هزار نفر برای حفاظت از حقوق نسل‌های بعدی تلاش می‌کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ارایه طرح حمایت از محیط‌بانان به مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم این طرح تا پایان سال در مجلس به تصویب رسد.

وی با بیان این مطلب که محیط زیست وظایف بسیار سنگینی دارد اما امکانات آن بسیار محدود است، گفت: محیط‌بانان ۳۶۰ ساعت در ماه موظف هستند که در پاسگاه‌های خود مستقر باشند.

کلانتری با اشاره به دستگیری قاتلین شهید علی خواجویی بیان کرد: متاسفانه ضعفی که ما داریم در این است که به محیط بانان خود فقط یک آموزش مقدماتی می‌دهیم و سپس در پاسگاه‌ها مستقر می‌کنیم، این در حالی است که در سایر کشورها این گونه نیست و این یک ضعف برای ماست و از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستاریم که دانشکده محیط زیست را به دانشکده محیط بانی تبدیل کند.

به گزارش ایسنا، رضا جزینی‌زاده - مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در این جلسه گفت: باید از طبیعت به اندازه نیاز و با تدبیر برداشت کنیم.

وی بیان کرد: مشارکت مردم یکی از راه‌های اصلی در امر حفاظت از محیط زیست است و باید زمینه را برای همه آحاد جامعه با «ید واحد» در تصمیم‌سازی محیط زیست خود دخیل کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: به بهانه‌های کارهای اقتصادی، سیاسی و ... به محیط زیست لطمه می‌زنیم و این دردی شده است، اما هر جایی که مردم برای حفاظت محیط زیست وارد شده‌اند با انگ‌های مختلف، آنها را از عرصه خارج کرده و نگذاشتیم مردم از محیط زیست حفاظت کنند.

 مهدی احمدی نیک متولدسال ۱۳۶۳ و علی خواجویی متولد ۱۳۶۲ دو شهید محیط‌بان حفاظت محیط زییست استان کرمان هستند که در سال‌جاری به درجه رفیع شهادت رسیدند و در این مراسم از خانواده های این شهدا تجلیل شد.

لازم به ذکر است،  معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین برای شرکت در مراسم ختم محیط‌بان کرمان به استان کرمان سفر کرد. که در ادامه به ارائه اطلاعات مختصری از آن پرداخته شده است.

محیط بان و حفاظت از محیط زیست

حضور کلانتری در مراسم ختم محیط بان شهید شده کرمان (یکشنبه ۲۸ مردادماه) معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای شرکت در مراسم ختم محیط‌بان کرمان به استان کرمان سفر کرد. و مورد استقبال سرپرست استانداری کرمان و جمعی از مسئولین استانی قرار گرفت.

حضور در جلسه شورای اداری استان کرمان از دیگر برنامه های سفر یکروزه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان کرمان است.

 روز دوشنبه ۱۵ مرداد سال جاری چهار نفر از محیط بانان شهرستان راور در ارتفاعات خورند واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی راور حضور داشته که دو نفر آنها در یک مسیر و دو نفر دیگر در مسیر دیگری مشغول گشت زنی بودند که سه شکارچی غیر مجاز در ارتفاعات روستای خورند راور پس از درگیری با محیط بان" علی خواجویی" اقدام به تیر اندازی و وی را به شهادت رساندند.

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با بیان اینکه خانواده محیط‌بان ما تنها ۳ هزار نفر هستند، اظهار داشت: این در حالی است که این سازمان تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر شهید تقدیم کرده و یک درصد آن نیز جانباز هستند.

وی با اشاره به اینکه محیط‌بانان، پاسداران نسل‌های آینده هستند، گفت: آنان حافظ حقوق نسل‌های آینده هستند، در زمانی زندگی می‌کنیم که متخلفان زیادند، پس هنوز هم درهای شهادت برای آنان باز است.

کلانتری، سازمان حفاظت محیط زیست را تنها سازمانی خواند که حافظ نسل‌های بعدی است و عنوان کرد: آنها مجبورند ۱۵ شبانه‌روز در پاسگاه‌های خود حضور داشته باشند و حقوق آنان نیز برتری ندارد.

معاون رئیس جمهور از قانون حمایت از محیط‌بانان گفت و تصریح کرد: این قانون در کمیسیون تصویب شده و به زودی به صحن علنی مجلس خواهد آمد و با توجه به نظر مثبت نمایندگان تا پایان سال جاری به تصویب می‌رسد.

وی سازمان محیط زیست را سازمانی کوچک اما با وظایف بسیار بزرگ و سنگین خواند و ابراز کرد: این سازمان تنها ۷ هزار نفر پرسنل دارد اما به معنای واقعی کلمه کار را انجام داده و منابع را برای نسل‌های بعدی حفظ می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از مسوولان ذی‌ربط خواست قاتلان شهدا را شناسایی کرده و به سزای اعمالشان برسانند.

کلانتری با بیان اینکه محیط‌بانان با کمترین آموزش‌ها وارد کار می‌شوند، اضافه کرد: این گناه ما و کوتاهی دستگاه‌های مربوطه است، باید از طریق ایجاد دانشکده محیط‌بانی، بعد از چهار سال آموزش اجتماعی، محیط‌بانی و نظامی، افراد را وارد فضای کار کنیم.

محیط بانان

لزوم مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیسترضا جزینی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز با بیان اینکه باید از طبیعت به اندازه نیاز و با تدبیر برداشت کنیم و به آینده امید داشته تا محیطی رنجور و بیمار نداشته باشیم، ابراز داشت: سران سه قوه باید با برنامه از ثروت عمومی و محیط زیست محافظت کنند.

وی از لزوم مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست کشور گفت و خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که هر زمانی که به مردم اعتماد کردیم، آنها درخشان وارد شده و حماسه آفریده‌اند.

جزینی‌زاده ادامه داد: انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و افتخارآفرینی‌های بعد از آن نشان می‌دهد که باید برای پیشرفت و اقتدار از مردم کمک بگیریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه در طول سالیان متمادی مردم را با برچسب سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و امنیتی از صحنه خارج کرده‌ایم، ادامه داد: با امکاناتی که داریم در زمینه حفاظت محیط زیست، بدون مشارکت مردم راه به جایی نخواهیم برد.

به گزارش فارس، علی خواجویی و مهدی احمدی‌نیک دو محیط‌بان کرمانی هستند که طی یک ماه گذشته توسط شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیدند، این در حالی بود که مهدی احمدی‌نیک خود فرزند شهید بود.

https://zistonline.com/vdcdkk05.yt0jn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما