تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب : 27580
دانشمندان می گویند، یک قطعه کوه یخی از یخچال های قطب جنوب جدا شده و آهسته به سمت اقیانوس منجمد جنوبی در حال حرکت است.
جدا شدن کوه یخی از یخچال های قطب جنوب
به گزارش زیست آنلاین از ایرنا از یونایتدپرس، بر اساس یک مطالعه که به تازگی در مجله Nature منتشر شده است، این کوه یخی که هزاران سال بی حرکت بوده است اکنون به سمت اقیانوس منجمد جنوبی در حال حرکت است.

این مطالعه نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی، تشدید ذوب شدن یخچال های بزرگ در غرب قطب جنوب و ناپدید شدن آنها را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.

در این مطالعه یخچال «تووایتس» (Thwaites) یکی از شش یخچال بزرگ غرب قطب جنوب بررسی شد.

محققان می گویند: این یخچال با کمک یک دیوار بیرونی که از مخلوطی از سنگ و یخ ساخته شده بود در امتداد اقیانوس نگه داشته شده بود اما اکنون این دیوار در نتیجه افزایش دمای اقیانوس ضعیف شده است.

توماس «پی واگنر» (Thomas P. Wagner) محقق و متخصص آب و هوا که به سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در انجام چند مطالعه بر روی یخچال های قطبی کمک کرده است، گفت: حرکت این یخچال آغاز شده است و برای توقف آن کاری نمی توان کرد.

کوه یخی تووایتس در بخشی از غرب قطب جنوب قرار گرفته است که مستعدترین قسمت برای تشدید ذوب و فروپاشی یخ ها است.

ایوان جواگین نویسنده این مطالعه که به تازگی انجام شده است، می گوید: فروپاشی این یخچال تمامی صفحه یخی غرب قطب جنوب را به خطر می اندازد.

وی افزود: این اتفاق همانند این است که بخشی از یک ساختمان را برداریم و انتظار داشته باشیم که بقیه سر جای خود باقی بمانند.

وی که در زمینه یخچال ها در دانشگاه واشنگتن مطالعه می کندمی گوید:یخچال تووایتس احتمالاً تا چند قرن دیگر به طور کلی ناپدید می شود و این مسئله افزایش ۶۰ سانتی متری سطح آب اقیانوس ها را در پی خواهد داشت

جوگین و همکارانش با فرص آهسته بودن روند ذوب تووایتس می گویند: ذوب شدن کامل این یخچال بین ۲۰۰ تا ۹۰۰ سال طول خواهد کشید و مسیر حرکت این صفحه یخی غیر قابل توقف است.

آنها افزودند: ذوب شدن تووایتس موجب می شود که سطح آب اقیانوس تقریبا دو فوت (۶۰ سانتی متر) و در صورت ذوب بقیه یخ های منطقه غرب قطب جنوب سطح آب ۱۱ فوت ( ۳ تا چهار متر ) افزایش خواهد یافت.

دانشمندان می گویند: گرم شدن هوا که ناشی از فعالیت های انسانی است فرایند ذوب این یخچال را تشدید کرده است اما عوامل دیگری از قبیل بادهای قوی، گرم شدن آب های اقیانوس که به این یخچال برخورد دارند و سوراخ لایه اوزون در بالای قطب جنوب وجود دارد نیز در تشدید فرایند ذوب شدن یخچال های قطب جنوب دخیل هستند.

https://zistonline.com/vdcbgsb5.rhbzwpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما