تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 84332
زیست آنلاین: بر اساس یک گزارش حیرت انگیز، میزان دی اکسید کربنی که آمازون برزیل طی دهه گذشته در اتمسفر دفع کرده است 20 درصد بیشتر از میزان جذب آن است، که نشان می دهد بشر دیگر نمی تواند بر روی بزرگترین جنگل گرمسیری جهان برای کمک به جذب آلودگی کربن تولید شده توسط انسان حساب کند.
آمازون اکنون یک منتشر کننده کربن است
به گزارش زیست آنلاین، محققان در مطالعه ای به این نتیجه دست یافتند که از سال 2010 تا 2019 ، حوضه آمازون برزیل، 16.6 میلیارد تن دی اکسید کربن دفع کرد، در حالی که تنها 13.9 میلیارد تن آن را توانست جذب کند.

این مطالعه حجم دی اکسید کربن جذب شده و ذخیره شده هنگام رشد جنگل ها را در مقابل مقادیر آزاد شده در اتمسفر به دلیل آتش سوزی یا تخریب بررسی کرد.

ژان پیر ویگنرون، دانشمند موسسه ملی تحقیقات زراعی فرانسه (INRA) و عضو تیم تحقیقاتی گفت: ما انتظار نیمی از آن را داشتیم. اما این اولین بار است که ارقامی را نشان می دهیم که آمازون برزیلی دستخوش چرخش شده و اکنون یک انتشار دهنده خالص است. ما نمی دانیم که تغییر در چه مرحله ای می تواند غیرقابل بازگشت باشد.

این مطالعه همچنین نشان داد که جنگل زدایی از طریق آتش سوزی و پاکسازی در سال 2019 ، در مقایسه با هر دو سال گذشته تقریباً چهار برابر افزایش یافته و از حدود 1 میلیون هکتار به 3.9 میلیون هکتار رسیده است.

جهان برای مهار انتشار دی اکسید کربن تلاش می کند و اکوسیستم های خاکی متحد بسیار مهمی بوده اند.

در طول نیم قرن گذشته، گیاهان و خاک به طور مداوم حدود 30 درصد از این انتشار را جذب کرده اند، حتی با اینکه افزایش 50 درصدی انتشار در این دوره وجود داشت. اقیانوس ها نیز به جذب 20 درصد از آن کمک کردند.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcj8teo.uqextzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما