تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : 83924
زیست آنلاین: یک هکتار از گیاه ظریف و باستانی Posidonia oceanica می تواند هر سال 15 برابر یک قطعه از جنگل بارانی آمازون با ابعاد مشابه، دی اکسید کربن جذب کند.
 گیاهان همیشه سبز، آینده نامشخصی دارند
به گزارش زیست آنلاین، اما این گنجینه جهانی اکنون تحت فشار شدید گردشگران، توسعه و تغییرات آب و هوایی قرار دارد.

Posidonia oceanica در سراسر مدیترانه یافت می شود، اما منطقه بین مایورکا و فورمنترا که بیش از 20 سال پیش توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی تعیین شده، مورد توجه خاص قرار گرفته است.

در اینجا حدود 55 هزار هکتار از این گیاه یافت خواهد شد، که به جلوگیری از فرسایش ساحلی کمک می کند، به عنوان محل پرورش برای ماهی ها عمل کرده و همچنین نقش جهانی مهمی در جذب دی اکسید کربن دارد.

پروفسور کارلوس دوآرته استاد دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله در عربستان سعودی گفت: این علف های دریایی قهرمان ترسیب کربن برای زیست کره هستند.

وی اخیراً اولین ارزیابی علمی جهانی ارزش زیست محیطی میراث جهانی دریایی یونسکو را منتشر کرده است.

Posidonia به عنوان یک دام رسوبی بسیار فشرده عمل کرده و کربن را در این رسوبات جذب می کند. همچنین در برابر تخریب میکروبی بسیار مقاوم است، بنابراین کربن هنگام رسوب در کف دریا تجزیه نمی شود و بیشتر آن در طول دهه ها و قرن ها بدون تغییر باقی می ماند.

این گونه، بسته به درجه حرارت آب، از طریق گلدهی یا غیرجنسی با شبیه سازی خود تولید مثل می کند. این توانایی شبیه سازی خود به این معنی است که می تواند مدت زمان بسیار طولانی عمر کند.

یک مطالعه نشان داد که بین سالهای 2008 و 2012 ، علفزارهای Posidonia در Formentera به دلیل تأثیر لنگر انداختن، 44 درصد کاهش یافته است.

این گیاه بسیار آهسته رشد می کند. بنابراین جبران خسارت وارده توسط لنگر یک قایق تفریحی در یک روز در چند سال پیش، تقریباً 1000 سال به طول خواهد انجامید.

تهدید دیگر، ناشی از مواد مغذی زیاد در آب است که ناشی از پساب آزاد شده از سایت های تصفیه آب در سراسر جزایر است.

 اما شاید بزرگترین و سخت ترین چالش Posidonia تغییرات آب و هوایی باشد.

افزایش دما در این منطقه باعث کاهش بیش از حد رشد گیاهان می شود.

منبع: bbc

https://zistonline.com/vdcfj1dc.w6dm0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما