تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : 82390
گزارش وضعیت سلامتی و حقوق زنان در 25 سال گذشته منتشرشد

2020سالی محوری برای تحقق حقوق زنان

زیست آنلاین: دولت ها در اواخر ماه مارس در حال آماده سازی شصت و چهارمین کمیسیون جهانی زنان و دختران برای بررسی اجرای مفاد بیانیه پکن و چالش های موثر بر تحقق کامل آن تا سال  2030و همچنین توسعه پایدار در حوزه زنان هستند.

به گزارش زیست آنلاین،بیانیه پکن در سال 1995 همچنان مهمترین و بارزترین طرح جهانی برای پیشرفت در حوزه برابری جنسیتی در سراسر جهان است. بیست و پنج سال پس از تأیید این بیانیه توسط 189 کشور، در اجرایی شدن و پیشبرد این طرح چه اقداماتی انجام شده است؟

بمناسبت 8 مارس روز جهانی زن، سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه ملل متحد، انستیتوی بین المللی بهداشت جهانی و مجله پزشکی بریتانیا سلسله گزارشهای ویژه ای با عنوان "پکن + 25" را منتشر کرده اند.

این گزارش ها با توجه به توانمندسازی یا محدود کردن حقوق و رفاه دختران و زنان، سلامت، آموزش، محیط زیست، کار و سایر مبانی مهم زندگی زنان را مورد توجه قرار می دهند.

حقوق زنان همان حقوق بشر است کنترل و سلامت جنسی و باروری هر فردی در جامعه با حقوق بشر در آن جامعه مرتبط است. سلامت روحی، تولید مثل و سلامت جنسی به عنوان زیر بنای استراتژی بیانیه پکن باعث شد این امر به بخش اساسی عامل محرک برابری جنسیتی تبدیل شود.

اولین مقاله از این مجموعه، پیشرفت های اخیر در برابری جنسیتی را برجسته می کند و از ظهور نسل جدید و مصممی از فعالان حقوق زنان را مطرح می کند و با شعار "25 سال پس از بیانه پکن باید مجدداً تأیید کنیم که حقوق زنان همان حقوق بشر است"، در توانمند سازی دختران و زنان تلاش می کند.

همچنین این گزارش، ابراز نگرانی می کند که پیشرفت در سطح محلی بوده و به اندازه کافی سریع نیست. برخی از زمینه های مهم کار مانند اطلاعات جامع بهداشت ، تولید مثل و خدمات بهداشتی و حقوق زنان کند پیش می روند و یا حتی پس رفت نیز داشته اند.

نویسندگان این گزارش ها، خواستار افزایش سرمایه گذاری مستقیم برای زنان و دختران هستند تا بتوانند نیازهای سلامتی خاص خود را برآورده کرده و حقوق برابر را برای ایشان تسریع کنند.

پیشرفت نابرابر در حقوق جنسی و تولید مثل و حقوق اجتماعی بیانیه پکن تأیید می كند كه حقوق بشر زنان را نمی توان بدون انجام اقدامات مشخص برای تقویت آنها از حقوق جهانی متعارف جدا كرد و فقط در حد اسم بردن از آن باشد.

از سال 1995 تا کنون، برخی از پیشرفت های حاصل شده در این زمینه می تواند با سنجش شاخص های پیامدهای بهداشتی مانند کاهش در میزان مرگ و میر مادران،  تغییر نگرش مثبت در آگاهی عمومی،  فقر، کاهش آزار جنسی قابل بررسی باشد. 

و با این حال، امروز، شرایط بهداشت جنسی و تولید مثل یکی از دلایل اصلی مرگ و میر زنان و دختران بوده و  خشونت علیه زنان و دختران بیشترین سوءاستفاده از حقوق بشر در این زمینه در جهان است.

به عبارت دیگر، بعد از گذشت بیست و پنج سال، علی رغم اینکه بیانیه جهانی پکن هنوز هم درجریان است اما کماکان ناتمام بوده و برای تکمیل آن مسیری طولانی در پیش دارد.

دفاع از مدافعان بهداشت و حقوق زنان اگرچه در مجامع بین المللی و دولتی بسترهای زیادی ایجاد می شود، اما زنان و دختران هنوز هم برای کنترل جنسیت، سلامت جنسی و تولید مثل خود با موانع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری روبرو هستند.

در صورت عدم توازن قدرت، هنجارها و مضرات جنسیتی و نابرابریها، تصمیمات کلی در دنیا هنوز هم عاری از اجبار، تبعیض و خشونت نیست.

سازمان بهداشت جهانی، انستیتوی نابرابریها در بهداشت جهانی و موسسات حامی حقوق زنان خواستار برقراری سیستمی برای حمایت از مدافعان حقوق بشر در همه جای کره زمین هستند.

این فعالین حقوق زنان با برپایی و برگزاری اجتماعات جدید و ائتلاف های پرجنب و جوش مانند برابری نسل و جنبش های جامعه مدنی دستاوردهای حقوق دختران و زنان را به عنوان محرکی در طی بیست و پنج سال گذشته دانسته و خواستار پاسخگویی  دولت ها هستند.

سالگرد بیانیه پکن فرصتی برای تغییر است دولت ها دراواخر ماه مارس در حال آماده سازی شصت و چهارمین کمیسیون جهانی زنان و دختران برای بررسی اجرای مفاد بیانیه پکن و چالش های موثر بر تحقق کامل آن تا سال  2030 و همچنین توسعه پایدار در حوزه زنان هستند.

در این نشست ها، مشخص خواهد شد که وضعیت زنان هیچ کشوری به طور کامل به برابری نرسیده است و زنان و دخترانی که اشکال مختلفی از تبعیض را در طول زندگی خود تجربه می کنند، هنوز بیشترین عقب ماندگی را دارند.

اگر با این اهداف، بتوان بازتاب جهانی این مفاهیم را بدست آورد، می توان امیدوار بود که این سالگرد در سال 2020 به واقعه مهم و جدیدی تبدیل می شود، سالی محوری برای تحقق سریعتر برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران ، در همه جای این کره خاکی.
منبع:who

https://zistonline.com/vdcbgfbw.rhb59piuur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما