تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 78592
ساخت دریاچه مصنوعی تبریز ناقض سیاست دولت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در زمینه کنترل مصرف آب و هدایت آن به سمت دریاچه است.
مخالفت با ساخت دریاچه مصنوعی تبریز
به گزارش زیست آنلاین، مسعود باقرزاده کریمی، مدیر دفتر اکوسیستم‌ های تالابی کشور، افزود: رودخانه آجی‌چای چند شاخه دارد که بعد از پیوستن به یکدیگر به دریاچه ارومیه می‌ریزد. یک شاخه از این رودخانه از شهر تبریز عبور می‌کند که به مهرانه‌رود معروف است. دریاچه مصنوعی تبریز روی آن ساخته شده است که این شاخه بعد از عبور از تبریز و بعد از الحاق به آجی‌چای به دریاچه ارومیه وارد می‌شود.

وی در مورد ساخت دریاچه مصنوعی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت این دریاچه مخالفت کرده است و فکر می‌کنم تا به حال هم منتفی شده است. اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی پیگیر این موضوع است و باید به آن رسیدگی کند.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی کشور در پاسخ به این پرسش که دریاچه مصنوعی تاثیر گسترده‌ای روی دریاچه ارومیه خواهد داشت یا نه؟ اظهار کرد: شاید آب مورد نیاز برای دریاچه مصنوعی به لحاظ حجمی بردریاچه ارومیه تاثیرگذار نباشد اما نباید از چنین موضوعاتی به این بهانه که حجم زیادی ندارند، چشم‌پوشی کرد چون اگر سیاست دولت در این منطقه کنترل مصارف و هدایت آب‌ها به سمت دریاچه است،این سیاست حتما باید اجرایی شود.

به گفته باقرزاده کریمی، حتی اگر سدهای با حجم کوچک و دریاچه مصنوعی و ... عدد قابل توجهی را از دریافت آب دربرنگیرند، ساخت آن‌ها ناقض سیاست اصلی دولت یعنی هدایت آب به سمت دریاچه و احیای آن است. بنابراین ساخت دریاچه مصنوعی در استان آذربایجان شرقی با آن سیاست تطابق ندارد.

وی در پایان با اشاره به مسئولیت ادارات کل محیط زیست استان‌های آذربایجان شرقی و غربی گفت: ادارات کل حتما باید ضرورت توجه به سیاست احیای دریاچه ارومیه را برای مسئولان استانی تشریح کنند و حتی باید این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها مورد تاکید قرار گیرد.

 روز گذشته مسعود تجریشی - مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تافیق ستاد احیای دریاچه ارومیه - نیز با اشاره به اینکه دریاچه مصنوعی آذربایجان شرقی ساخته و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب از رودخانه آجی‌چای وارد این دریاچه شده است، تاکید کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه هیچ موافقتی با ساخت این دریاچه مصنوعی نکرده است و آبگیری آن با مصوبات هیات وزیران برای احیای دریاچه ارومیه مغایرت دارد.

وی تاکید کرد که ساخت دریاچه مصنوعی در تبریز تخلف محرز از مصوبات هیات وزیران برای احیای دریاچه ارومیه محسوب می‌شود. به همین علت یک بازرس از سوی سازمان محیط زیست به منظور جمع‌آوری اطلاعات و مشخص شدن جزییات موضوع به منطقه فرستاده شده است، بنابراین هر فردی که از ساخت دریاچه مصنوعی و آبگیری آن خبر داشته و در اطلاع‌رسانی به ستاد قصور کرده باشد، حتما باید پاسخگو باشد و با متخلفان این حوزه برخورد خواهد شد.

همچنین فرهاد سرخوش - مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی - نیز روز چهارشنبه (۲۴ مردادماه) در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرده بود که آذربایجان شرقی با احداث دریاچه مصنوعی و ایجاد آب‌بند یک خیانت بزرگ به دریاچه ارومیه و پنج میلیون نفر جمعیت ساکن حوضه آبریز کرد.

باقرزاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی کشور

پس از آن خبری از سوی مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان در خصوص تعطیلی ساخت دریاچه مصنوعی تبریز انتشار یافت که جزئیات آن به شرح زیر می باشد.

ساخت دریاچه مصنوعی تبریز متوقف شده استفرهاد سرخوش اظهار داشت: با پیگیری های رئیس محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه پروژه ساخت دریاچه مصنوعی در تبریز متوقف شده و آب این دریاچه تخلیه شده است.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: در سال ۹۷، ۴۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافته که در انتظار تامین بودجه برای ادامه اجرای آن هستیم.

سرخوش با اشاره به آخرین سطح تراز دریاچه ارومیه تصریح کرد: هم‌اکنون تراز دریاچه ۱۲۷۰.۴۳ بوده و وسعت آن ۱۹۱۶ کیلومتر و حجم آبی آن نیز یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون مترمکعب است و نسبت به مشابه سال گذشته ۲ سانتی متر کاهش داشته است.

علاوه بر آن در هفته گذشته نیز خبری در خصوص ناراضایتی مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه از احداث این دریاچه منتشر شد که در ادامه به بخشی از آن پرداخته شده است.

دریاچه مصنوعی تبریز عامل جدید خشک شدن دریاچه ارومیه!همان طور که ذکر شد، چندی پیش مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: شهرداری تبریز برای ساخت یک دریاچه مصنوعی، آب رودخانه «آجی چای»را به روی دریاچه «ارومیه» بست.

علی حاجی مرادی» مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه در ۲۲ مرداد ماه اظهار کرد: این ستاد، خیلی اتفاقی متوجه بسته شدن دریچه‌بند شهید کسایی به روی دریاچه شد. به دنبال این اتفاق، «عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم در نامه‌ای به وزیر کشور و وزیر نیرو خواستار جلوگیری از ایجاد این طرح شده است. به گفته «حاجی مرادی» طرح شهرداری تبریز مجوز وزارت نیرو برای استفاده از آب بند شهید کسایی را هم ندارد!

۶۰۰ هکتار پر مناقشه از دریاچه«روح‌الله حضرت‌پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی دیروز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری «آنا» از تبدیل ۶۰۰ هکتار از دریاچه ارومیه خبرداده بود.

او گفته بود که ستاد احیای دریاچه ارومیه به جای احیای دریاچه، اقدام به ساخت یک پارک حیات وحش در بخش‌های خشک شده دریاچه ارومیه کرده است براساس اطلاعات این نماینده، ستاد احیا برای تأمین آب این پارک، چهار چاه عمیق هم حفر کرده است.

«حجت جباری» معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی درباره این ماجرا در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن تکذیب این خبر گفته بود: بیش از ۵ هزار هکتار از دریاچه ارومیه از سال ۱۳۵۰ به پارک ملی ارتقا یافت و پارک ملی حیات وحش دریاچه ارومیه، چیز جدیدی نیست.

وی برنامه‌های سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برای احیای دریاچه ارومیه را هم تأمین حقآبه آن و تثبیت کانون‌های ریزگرد اعلام کرد.

او افزود: از ابتدای دولت روحانی کارشناسان برای تثبیت کانون‌های ریزگرد حاشیه دریاچه ارومیه، اقدام به کاشت «گز» و «قره داغ» کرده‌اند. چراکه این گیاهان قرار است از حرکت ماسه‌های بادی به سمت شهرها و باغات جلوگیری کنند.

جباری در ادامه یاد آور شده بود: این کارها در وسط دریاچه ارومیه هم انجام شده است. او وضعیت حیات وحش جزیره «کبودان» و «اشک» را هم خوب ارزیابی می‌کند! و فرار حیوانات به دلیل خشک شدن دریاچه را هم منکر می‌شود.

دریاچه مصنوعی تبریز

البته«حاجی مرادی» مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران حرف جباری را تأیید کرده بود. وی با اشاره به دستور عیسی کلانتری برای مدیریت پارک ملی دریاچه ارومیه گفته بود: آقای کلانتری به ادارات کل محیط زیست دو استان دستور دادند که قوانین پارک ملی را که ۳۰تا ۴۰سال است عمل نشده است اجرایی کنند. او حصار کشیدن برای مراقبت از حیات وحش دریاچه و افزایش پوشش گیاهی را از جمله این قوانین می‌داند که باید اجرایی شوند.

حاجی مرادی همچنین در پاسخ به حرف‌های نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت:« خاک دریاچه ارومیه شور و باتلاقی است بنابراین چه پارکی می‌توان در آن ایجاد کرد؟ یا قرار است الاکلنگ یا تاب در پارک ملی نصب شود؟» با این وجود، حصارکشی در پارک ملی دریاچه ارومیه، این سؤال را پیش می‌آورد که آیا فرار حیات وحش دریاچه ارومیه از جمله گوزن‌های زرد و قوچ و میش‌های آن، در میان است؟البته پاسخ ادره کل محیط زیست استان منفی است.

همچنین حاجی مرادی نیزبا بیان این‌که احتمالاً منظور آقای حضرت‌پور همین پروژه شهرداری تبریز باشد اظهار داشت:«دریاچه مصنوعی و مجمتع تجاری و تفریحی که شهرداری تبریز به دنبال آن است هم ۶۰۰ هکتار وسعت دارد.»

حاجی مرادی با رد تعداد چاه‌های اعلام شده از سوی نماینده ارومیه افزود:«در غرب دریاچه ارومیه برای تثبیت ریزگردها «گز» کاشته‌اند. این گیاه دو سال اول نیاز به آبیاری دستی دارد که برای تأمین آب آن، یک حلقه چاه زده بودند. الآن هم گیاهان رشد کرده و از مرحله آب دهی گذشته‌اند.»

 

 

 

 

 

https://zistonline.com/vdcaumn0.49nao15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما