کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سطح بالای دی اکسید کربن جو، علیرغم محدودیت های کرونایی

19 فروردين 1400 ساعت 9:17

زیست آنلاین: دانشمندان می گویند غلظت دی اکسید کربن گرم کننده زمین، علی رغم افت میزان انتشار در همه گیری کرونا ، به بالاترین سطح رسیده است.


به گزارش زیست آنلاین، آخرین اندازه گیری های ایستگاه رصدخانه Mauna Loa در هاوایی، نشان می دهد که سطح جهانی دی اکسید کربن، 50 درصد بالاتر از زمانی است که انقلاب صنعتی در انگلیس آغاز شد.

داده های منتشر شده توسط موسسه اقیانوس شناسی دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو، نشان می دهد که غلظت اتمسفریک گاز گلخانه ای در ماه مارس به طور متوسط 417.14 ppm بود که یک رکورد جدید محسوب می رسد.

Office  Met پیش بینی می کند غلظت ماهانه دی اکسید کربن، عامل اصلی افزایش دما و بحران آب و هوا، در سال 2021 با 419.5 ppm به اوج خود برسد.

رکورد قبلی غلظت دی اکسیدکربن ماهانه در Mauna Loa 417.10 ppm در می 2020 بود.

مقدار متوسط سالانه سال گذشته 413.94 ppm بود و برای سال 2021 پیش بینی می شود که این مقدار به حدود 416.3 ppm برسد.

سطح دی اکسید کربن در جو در طول سال کمی نوسان می کند، زیرا مقداری از آن در بهار و تابستان توسط گیاهانی که در نیمکره شمالی رشد می کنند جذب می شود و در پاییز و زمستان مجدد افزایش پیدا می کند.

اما روند طولانی مدت در افزایش غلظت دی اکسید کربن ناشی از فعالیت انسان است که عمدتا از سوزاندن سوخت های فسیلی و جنگل زدایی حاصل می شود.

با کاهش استفاده از حمل و نقل و فعالیت اقتصادی بدلیل شیوع ویروس کرونا، انتشار جهانی به طور موقت در سال 2020 کاهش یافت.

اما کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سال 2020 برای تأثیر قابل توجه بر مقدار دی اکسید کربن در جو که همچنان در حال افزایش است، کافی نبود.

Met Office هشدار داد که برای آهسته یا متوقف کردن افزایش، به کاهش بسیار بزرگتر و طولانی مدت تر در تولید گازهای گلخانه ای نیاز است.

بخش اقلیمی سازمان ملل متحد هشدار می دهد که برای متوقف کردن گرم شدن کره زمین در دمای 1.5 درجه سانتیگراد، که انتظار می رود فراتر از آن تأثیر افزایش دما بسیار شدید باشد، انتشار جهانی باید تا سال 2050 یا حتی زودتر به صفر برسد.

منبع: Guardian


کد مطلب: 84072

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/84072/سطح-بالای-دی-اکسید-کربن-جو-علیرغم-محدودیت-های-کرونایی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com