کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیشنهاد عضو کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان برای تضمین حیات رودخانه ها

حق آبه های کشاورزی ذی نفعان تاریخی رودخانه ها؛ حق آبه محیط زیستی تعریف شود

19 اسفند 1399 ساعت 15:14

زیست آنلاین: مشکل آب کشور بدون تغییرات عمیق ساختاری راه حل دیگری ندارد؛ وزارت نیرو از برخی جریان های محیط زیستی بهره برداری نمایشی می کند.


یوسف فرهادی بابادی عضو کمپین مردمی حمایت از راگرس مهربان در گفتگو با زیست انلاین با اعلام این مطلب گفت: مشکلات حوزه آب با توجه به اقتصاد سیاسی حاکم بر کشور اصلاح پذیر نیست و ضروری است جامعه مدنی نسخه های بدیل حکمرانی آب را ترسیم کند.

این فعال محیط زیست با اشاره به پیگیری های وزارت نیرو برای تصویب قانون آب کشور افزود: تلاش های وزارت نیرو بیش از انکه راه حلی برای وضعیت فعلی باشد به علت ساختار آمرانه ایی که بر ساختار حوضه ایی آب تحمیل کرده است به فرسایش تمدنی در فلات ایران منجر خواهد شد.

فرهادی بابادی با انتقاد از پیش نویس لایحه قانون اب که به صورت عجولانه و بدون حضور ذی نفعان در حال تدوین است گفت: متاسفانه تامین حق آبه محیط زیست اولویت نخست وزارت نیرو نیست؛ ما نباید فریب هم ردیف شدن اولویت شرب و محیط زیست در پیش نویس قانون آب کشور را بخوریم. چرا که تجربه عملکردی وزارت نیرو نشان داده است انتخاب وزارت نیرو از بین تامین حق آب محیط زیست تلاش برای تامین مصارف ادعایی برای نیازهای شرب است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: وقتی تامین نیاز شرب نسبت به محیط زیست در اولویت قرار گیرد به این معناست که وزارت نیرو برای حیات رودخانه ارزش ثانویه قائل است و این دیدگاه مغایر اصل پنجاه قانون اساسی است. برای تامین نیازهای شرب باید از دیگر مصارف کاهش داد نه حق آبه محیط زیست.

فرهادی بابادی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای الزام وزارت نیرو برای رها سازی حق ابه محیط زیستی چیست گفت: ابتدا وظیفه جنبش محیط زیستی است که ایده اولویت حق ابه محیط زیست بر سایر مصارف حتی شرب را بدون لکنت بیان کند. دیدگاه ما در این مورد نگاه سانتیمانتال طبقه متوسطی به مساله محیط زیست نیست بلکه بر خاسته از روح اصل 50 قانون اساسی است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: تا قانون حمایت از رودخانه ها تصویب نشود و تا بهره برداری از آب به نهاد دمکراتیک پارلمان آب با حضور همه ذی نفعان شکل نگیرد صحبت از حل مشکلات آب کشور یک خود فریبی بیش نیست.

فرهادی بابادی در پایان با اشاره به تجربه سایر کشورها در حفظ حیات رودخانه ها گفت: برای پایداری جریان رودخانه علاوه بر حق آبه تعریف شده برای رودخانه ها؛ حق آبه های کشاورزی ذی نفعان تاریخی اطراف رودخانه ها حق آبه محیط زیستی تعریف کنیم. بر اساس این مدل می توان با جاری بودن زاینده رود و پایداری کارون و سایر رودخانه های کشور امیدوار بود.

 

 


کد مطلب: 83904

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83904/حق-آبه-های-کشاورزی-ذی-نفعان-تاریخی-رودخانه-محیط-زیستی-تعریف-شود

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com