کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در پی حذف سهم صندوق محیط زیست از عوارض آلایندگی

کلانتری: کسری بودجه دستگاه‌ها نباید از کیسه محیط‌ زیست جبران شود

9 مهر 1399 ساعت 11:44

در پی تصویب طرح یک فوریتی اختصاص یک درصد از درآمد عوارض آلایندگی‌ها به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و حذف سهم صندوق محیط زیست، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن مخالفت شدید با این طرح گفت: کسری بودجه دستگاه‌ها نباید از کیسه محیط‌زیست جبران شود.


 

به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری اظهارکرد: از نمایندگان ملت باید سوال کرد که چرا تصمیم به تصویب چنین طرحی گرفته‌اند؟ بر اساس قوانین موجود تمام یک درصد عوارض آلایندگی صنایع که به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود باید برای بهبود وضعیت محیط زیست صرف شود. طی سال گذشته برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت محیط زیست داشتیم که امکان اجرای آن‌ها با بودجه عمومی وجود نداشت. از این‌رو مقرر شد که ۳۵ درصد از یک درصد عوارض آلایندگی که به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می شد، برای این اقدام صرف شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بخشی از این عوارض آلایندگی که به صندوق محیط زیست اختصاص یافته بود برای رفع آلایندگی صنایع، بهبود وضعیت پساب‌ها و فاضلاب‌ها و مدیریت پسماندها اختصاص یافته بود، گفت: حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی نشانگر هدف‌گذاری مجلس برای مخالفت با محیط زیست است. چنین چیزی در قانون نیامده است که عوارض آلایندگی صرف حقوق کارکنان شهرداری‌ها و استانداری‌ها یا سایر نهادها شود.

کلانتری افزود: طی چندین سال گذشته عوارض آلایندگی به جای آنکه برای بهبود وضعیت محیط زیست صرف شود به علت کسری درآمد صرف حقوق پرسنل برخی دستگاه‌ها می‌شد. این گونه مشکلات مالی نباید از کیسه محیط زیست هزینه شود.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ما مخالف حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی هستیم، تاکید کرد: این مسئله را به کمیسیون‌های مربوطه اعلام می‌کنیم. برنامه‌های پایش صنایع و جرایمی که صادر می‌شود با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است پس نباید درآمد حاصل از جرائم آلایندگی صرف پاداش کارگران و کارکنان شهرداری شود و نسبت به محیط زیست بی‌تفاوت باشند و هیچ کمکی به آن نکنند. این مسئله مغایر با هدف مجلس شورای اسلامی در بهبود وضعیت محیط زیست است.

کلانتری با بیان اینکه دولت تلاش خود را کرده بود که کمبودهای موجود در محیط زیست را جبران کند، اظهار کرد: ما با تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور برای پایش و بررسی وضعیت آلایندگی صنایع قرارداد بسته‌ایم این درحالیست که سازمان محیط زیست با بودجه خود و صرف نظر از عوارض آلایندگی تنها می‌تواند شش تا هفت درصد صنایع را پایش کند و بیش از ۹۰ درصد پایش‌های صنایع به علت محدودیت‌های مالی انجام نمی‌شدند.

به گفته وی از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی صندوق محیط زیست پرداخت شده است و تصویب طرح افزایش بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل عوارض آلایندگی و حذف سهم محیط زیست ضربه بزرگی به محیط زیست است اما گویا برخی نمایندگان مجلس نسبت به محیط زیست بی‌اهمیت هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان ضمن اشاره به اینکه امیدواریم اکثریت نمایندگان مجلس قانع شوند و سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی را حذف نکنند، گفت: متاسفانه برخی از نمایندگان هنگامی که خواسته‌های غیرقانونیشان عملی نمی‌شود به سمت ضربه زدن به آن دستگاه پیش می‌روند. اخیرا یکی از نمایندگان مجلس درخواست کرد که ۲۰۰۰ هکتار از یکی از تالاب‌های کشور به مردم واگذار شود. هنگامی که سازمان محیط زیست با این موضوع مخالفت کرد به سمت ضربه زدن به محیط زیست پیش رفتند.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ قرار شد که از ابتدای امسال بخشی از عوارض آلایندگی که پیش از این به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شد به صندوق محیط زیست برای رفع آلایندگی صنایع اختصاص یابد.


کد مطلب: 83187

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/83187/کلانتری-کسری-بودجه-دستگاه-ها-نباید-کیسه-محیط-زیست-جبران-شود

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com