کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طرح جامع انرژی پاسخگوی سوالات امروز انرژی کشور نیست

4 ارديبهشت 1399 ساعت 12:07

زیست آنلاین دومین میزگرد از مجموعه میزگردهای مربوط به طرح جامع انرژی را به موضوع بازار انرژی و بررسی طرح جامع انرژی از این دیدگاه اختصاص داده است. در این میزگرد،سه تن از محققین و صاحبنظران بخش انرژی کشور، ضمن بررسی شرایط فعلی صنعت نفت و گاز در جهان و ایران، نظرات خود را در خصوص اوضاع اقتصادی و سیاسی بخش انرژی و روند آن ارائه دادند.


 به گزارش زیست آنلاین، اصول حاکم بر صنعت نفت و گاز و بطور کلی بخش انرژی وجود یک بازار انرژی کارامد را ضروری می سازد. اما علیرغم وجود بازارهای انرژی در کشور (بورس انرژی و بازار برق) به عقیده مهمانان این میزگرد بازارهای موجود، به سبب نداشتن مولفه های اصلی یک بازار انرژی مطلوب نمی تواند نقشی کارامد را در اقتصاد انرژی کشور ایفا نماید. میهمانان میزگرد زیست آنلاین به این موضوع پرداخته اند و در عین حال در راستای نقد و بررسی طرح جامع انرژی نیز مسائلی را مطرح کرده اند

مهمانان این میزگرد عبارت بودند از:

- علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران و از پیشگامان اقتصاد انرژی کشور

- شهرام اتفاق کارشناس و پژوهشگر حوزه انرژی

- شهریار عامری کارشناس انرژی

محمد ابراهیم رئیسی، پژوهشگر اقتصاد انرژی و محیط زیست نیز میزبان این سه صاحب‌ نظر در این میزگرد بوده است.

لازم به ذکر است که با توجه به اوضاع حاکم بر این روزهای ما به سبب کرونا، این میزگرد به شکل مجازی برگزار شده است.

در این میزگرد،

علی شمس اردکانی از روند کلی صنعت نفت و گاز و انرژی دنیا و برنامه‌ها و همچنین اوضاع این حوزه در ایران سخن گفته است. منتقد عدم وجود منابع کافی برای بازسازی صنعت نفت است و از مداخله دولت در قیمت سوخت است.

شهرام اتفاق به انتقاد از آنچه بازار انرژی در ایران نامیده می‌شود می‌پردازد و تاکید بر آن دارد که ما در ایران، چیزی به نام بازار انرژی نداریم و استفاده از این عبارت، تنها بازی با مفاهیم است.

شهریار عامری درباره به نقد جایگاه دولت در اقتصاد کلان کشور می‌پردازد و معتقد است که دولت به جای کارگزاری، خود را مالک منابع کشور می‌پندارد و از همین روی، درباره هزینه ها و مصارف غیر پاسخگو است.

زیست آنلاین شما را به شنیدن فایل صوتی این میزگرد دعوت می کند.

اینجا کلیک کنید ( فایل صوتی )


کد مطلب: 82561

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82561/طرح-جامع-انرژی-پاسخگوی-سوالات-امروز-کشور-نیست

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com