کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امسال انجام می‌شود

اجرای طرح الگوی کشت در ۶۰درصد زمینهای کشاورزی

10 مهر 1401 ساعت 20:30

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که امسال نزدیک به ۶۰ درصد اراضی زراعی در قالب طرح الگوی کشت قرار می‌گیرد.


به گزارش زیست آنلاین، و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در حاشیه نشست هم‌اندیشی الگوی کشت محصولات کشاورزی با بیان این مطلب گفت: حدود ۱۲ میلیون هکتار سطح اراضی زراعی است که پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۶۰ درصد آن در سال جاری در قالب ۱۵ محصول زیر طرح الگوی کشت ‌رود.

وی افزود: طرح الگوی کشت در صورت تامین الزامات لازم در مورد ۲۶ محصول زراعی انجام می‌شود که از جمله شامل محصولات گندم، جو، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، برنج، چغندر قند و حبوبات است.

مهاجر با بیان این که اجرای الگوی کشت تنها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست، اظهار داشت: کشاورزان صاحب زمین هستند و ما باید شرایطی را برای آنان فراهم کنیم تا بتوانند به سمت الگوی کشت هدایت شوند.

وی تامین نهاده‌هایی مانند کود یارانه‌دار، بذر مناسب و تسهیلات یارانه‌ای و هماهنگی و پشتیبانی سایر ارگان‌ها را از الزامات اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی برشمرد.

معاون امورر زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در صورتی در اجرای طرح الگوی کشت موفق می‌شویم که وزارتخانه‌های صمت، نیرو و اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر نهادهای ذی‌ربط در کنار وزارت جهاد کشاورزی باشند.

وی در مورد تاثیر تغییرات اقلیمی در اجرای طرح الگوی کشت گفت: ما در ارتباط با تغییرات اقلیمی و خشکسالی سه رویکرد اصلی شامل استفاده از ارقام کم‌آب‌بر و مقاوم به خشکی با دوره آبیاری کوتاه‌تر، بکارگیری آبیاری نوین و انتقال کشت ارقام آب‌بر از کشت تابستانه به کشت پاییزه برای استفاده از آب باران داریم.


کد مطلب: 87017

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/87017/اجرای-طرح-الگوی-کشت-۶۰درصد-زمینهای-کشاورزی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com