کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صیانت بهتر از منابع طبیعی با محاسبه خسارت محیط زیستی

23 شهريور 1401 ساعت 19:56

مدیر دفتر اقتصاد و فناوری محیط‌ زیست سازمان حفاظت محیط زیست ارزش‌گذاری اقتصادی منابع محیط زیستی و برآورد ارزش اقتصادی خدمات اکوسیستمی را یکی از ابزارهای مؤثر در صیانت از محیط‌ زیست برشمرد.


به گزارش زیست آنلاین، لیلازمانی در سومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی صیانت از نابع طبیعی و محیط زیست که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، از دستگاه‌های اجرایی مرتبط درخواست کرد که به منظور برآورد دقیق ارزش‌های اکوسیستمی، داده‌های پایه و نقشه‌های مورد نیاز را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دهند.

 مدیر دفتر اقتصاد و فناوری محیط‌ زیست سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای ارتقای جایگاه ارزش منابع محیط زیستی در برنامه‌ریزی‌های توسعه، در برنامه هفتم توسعه پیشنهادات ویژه‌ای داشته‌ایم، افزود: در نظر داریم یک ماده‌ قانونی در برنامه هفتم توسعه برای ورود ارزش‌های منابع محیط زیستی در فرایند ارزیابی اثرات محیط زیستی پیش‌بینی شود.

زمانی با تأکید بر اینکه ارزش خدمات اکوسیستمی می‌تواند برنامه‌ریزی توسعه را به سمت پایداری سوق دهد، گفت: سازمان حفاظت محیط‌ زیست در دولت مردمی اهتمام ویژه‌ای برای برآورد ارزش اقتصادی منابع محیط زیستی کرده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ رویکرد برآورد ارزش اقتصادی تغییر کرده و کاملاً مکان‌محور شده و ارزش‌گذاری اقتصادی شش استان با تمرکز برپنج خدمت اکوسیستمی اصلی تکمیل‌ شده است.

زمانی در ادامه گفت: انتظار داریم تا پایان دولت ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستمی در سطح ملی تکمیل شود. با تکمیل ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستمی، محاسبه خسارات محیط زیستی تسهیل خواهد شد.

وی ادامه داد : برآورد خسارات هم در مرحله امکان‌سنجی طرح‌ها برای حفظ نقاط دارای ارزش بالای خدمات اکوسیستمی به کار گرفته خواهد شد تا نقاط دارای ارزش بالای خدمات اکوسیستمی حفظ شود و در محاسبه هزینه- فایده طرح‌ها متحمل زیان جبران‌ناپذیر نشویم و هم در طرح‌های توسعه‌ای که تکمیل‌شده‌اند، مطالبه میزان هزینه تحمیل‌شده به محیط‌زیست می‌تواند برای احیای اکوسیستم‌های آسیب‌دیده صرف شود.

 مدیر دفتر اقتصاد و فناوری محیط‌ زیست سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ارزش‌گذاری اقتصادی منابع محیط زیستی و برآورد ارزش اقتصادی خدمات اکوسیستمی را یکی از ابزارهای مؤثر در  صیانت از محیط‌ زیست برشمرد.

زمانی تصریح کرد: هزینه و خسارت‌های زیست‌محیطی نیازمند یک پشتوانه قانونی است که بتوان به‌صورت منسجم مطالبه کرد. امیدوارم با همکاری و مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بندهای پیشنهادی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در برنامه هفتم تصویب شود.


کد مطلب: 86995

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/86995/صیانت-بهتر-منابع-طبیعی-محاسبه-خسارت-محیط-زیستی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com