کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صادرات برق ایران تا ۱۴۰۵ به ۱۰ هزار مگاوات می‌رسد/ روسیه برای اتصال به شبکه برق ایران مصمم است

16 شهريور 1401 ساعت 13:57

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: در حال حاضر ما توان 1500 مگاوات صادرات برق داریم، طبق برآوردها قرار است طی 5 سال و تا 1405 به 10 هزار مگاوات برسیم.


به گزارش زیست آنلاین، آرش کردی درباره سنکرون شبکه برق ایران و روسیه اظهار داشت: اجرایی شدن سنکرون نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و احداث خطوط انتقال جدید بین ایران، گرجستان و آذربایجان است و تا زمانی که این پروژه‌ها اجرا نشود، سنکرون به معنی واقعی انجام نمی‌شود. ما اکنون در حال تقویت خطوط گرجستان و آذربایجان هستیم و این تحول مثبتی در حوزه تبادل خواهد بود.

برنامه ایران برای تقویت شبکه انتقال جمهوری آذربایجان و گرجستان

وی درباره میزان تبادل برق با روسیه گفت: تا زمانی که قرارداد، نهایی نشود میزان و ظرفیت تبادل مشخص نیست، اما ظرفیت برقی روسیه بسیار عظیم است و ما باید علاوه بر نیاز خودمان، صادرات را نیز انجام دهیم، در هر حال طبق تفاهمنامه اولیه باید سنکرون‌سازی انجام شود و در گام اول شبکه انتقال آذربایجان و گرجستان را تقویت کنیم.

قیمت برق صادراتی چقدر است؟

مدیرعامل شرکت توانیر درباره قیمت فروش برق قابل تبادل بین دو کشور نیز بیان داشت: قیمت بر اساس میزان برق صادراتی و همچنین با لحاظ کردن ترانزیت برق و توجه به بعد مسافت و همچنین قدرت صادراتی ما تعیین می‌شود، در هر حال همه اینها معادله است و باید آنچه به سود ما است اجرایی کنیم و این امر تا منتج به قرارداد نشود، مشخص نیست.

روسیه برای اتصال به شبکه برق ایران مصمم است

وی با بیان اینکه روسیه برای انجام سنکرون با شبکه برق ایران مصمم است، خاطرنشان کرد: روسیه بنا دارد بستر شبکه برق کشور خود را با ایران به عنوان هاب مطرح کند و اکنون کشور دیگری توان انتقال مازاد تولید برق این کشور را ندارد، تنها کشوری که شبکه پایداری دارد و امکان اتصال با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، خاورمیانه و جنوب غرب آسیا را داشته و می‌تواند انتقال انجام دهد ایران است. حتی سنکرون و بحث انتقال برق به قطر هم بر همین پایه بود یعنی شبکه برق ایران از  خلیج‌فارس هم عبور کند.

ایران هاب می‌شود

کردی با بیان اینکه اگر تفاهم‌نامه‌های برقی به قرارداد منتج شوند ایران تبدیل به هاب منطقه خواهد شد، یادآور شد: در سفر اخیر وزیر نیرو به قطر در موضوع سنکرون شبکه برق با این کشور تفاهم شده اما اینکه به چه عددی برای تبادل برسیم بستگی به نهایی شدن قرارداد دارد.

تا 1405، 10 هزار مگاوات صادرات خواهیم داشت

وی گفت: در حال حاضر ما توان 1500 مگاوات صادرات برق داریم، طبق برآوردها قرار است طی 5 سال و تا 1405 به 10 هزار مگاوات برسیم، البته فعلا به دلیل مشکلاتی که سال قبل داشتیم برنامه با تاخیر انجام شده و عقب هستیم اما قطعا محقق خواهد شد و بر اساس نیاز شبکه کشورهای همسایه نسبت به اجرای این پروژه اقدام خواهیم کرد.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه فعلا ما جایگزینی در منطقه نداریم، خاطرنشان کرد: یعنی اگر ایران این پروژه را اجرایی نکند کشورهای دیگر منطقه این توان را ندارند.

خرید برق از ایران به نفع همسایگان است

وی تصریح کرد: مزیت ایران برای صادرات برق بعد فیزیکی و جغرافیایی است، ما می‌توانیم هزینه تمام‌شده کمتری برای صادرات برق داشته باشیم به شرط اینکه پروژه‌ها را اجرایی کنیم، اما این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که اگر نتوانیم نسبت به تامین برق کشورهای متقاضی اقدام کنیم از مبادی دیگر هرچند غیراقتصادی واردات خواهند داشت اما در شرایط رقابتی با توجه به فاکتور قیمت و مسافت؛ فروشنده قالب ما هستیم.

عربستان رقیب ما نیست

کردی درباره امکان رقابت با عربستان گفت: صادرات برق عربستان دو مانع بزرگ بعد مسافت و تلفات شبکه و هدررفت مواجه است، ضمن اینکه تا اجرایی شدن پروژه‌ها زمان زیادی می‌طلبد.

با عراق به تفاهم حقوقی رسیدیم

وی درباره امکان حضور عربستان در بازار برق عراق در رقابت با ایران خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر هیچ ناپایداری برای تمامی برق مشتریان نداریم نکته دیگر اینکه با کشور عراق به تفاهم حقوقی رسیدیم و تامین برق این کشور از سوی ایران دچار مخاطره نخواهد شد.


کد مطلب: 86949

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/86949/صادرات-برق-ایران-۱۴۰۵-۱۰-هزار-مگاوات-می-رسد-روسیه-اتصال-شبکه-مصمم

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com