کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قتل محیط بان نجفی؛ فاجعه‌ای که قابل پیشگیری بود

23 مرداد 1401 ساعت 12:42

در پی قتل محیط بان برومند نجفی توسط پدر مقتول در مقابل مجتمع قضایی کرمانشاه برخی کارشناسان معتقدند آنچه می‌توانست با تدبیر در آرامش حل شود، در هیاهوی خشونت کلامی، قضاوت‌های یک سویه و برخی دخالت‌های نابجا در فضای مجازی به فاجعه‌ای تلخ ختم شد.


به گزارش زیست آنلاین، ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۹  در جریان مواجهه نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید یک نفر از سرنشینان این خودرو به دلیل تیراندازی که صورت گرفته جان خود را از دست داد. این اتفاق در منطقه حفاظت شده بیستون و در حد فاصل روستای "سه‌چک" و پادگان حاجی آباد رخ داد و محیط بان برومند نجفی به اتهام قتل زندانی و آبان ماه سال ۱۴۰۰ به قصاص محکوم شد. ۲۱ دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که خبر تایید حکم اعدام محیط بان برومند نجفی از سوی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور رسانه‌ای  شد و در اسفندماه همان سال مسئولان محیط زیست خواستار تجدید نظر در حکم قصاص محیط‌بان برومند نجفی شدند تا از طریق اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری کارها پیش برود. در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بود که خبر رسید درخواست اعاده دادرسی در پرونده محیط بان کرمانشاهی پذیرفته شده است . بدین ترتیب نقطه امیدی در دل همه ایجاد شد تا برای مدتی سایه قصاص از سر این محیط‌بان کوتاه و پرونده دوباره با جزئیات بیشتر بررسی شود.

پس از برگزاری جلسه دادگاه و آنطور که شهود روایت کرده‌اند،‌ در زمانی که ماموران قصد انتقال محیط‌بان نجفی از مجتمع قضایی کرمانشاه به زندان را داشتند، یکی از اقوام مقتول به سرباز زندان که محیط بان را همراهی می‌کرد، حمله‌ور شد و او را از ناحیه دست مجروح کرد. در همین زمان، پدر مقتول هم با سلاح گرم که احتمالا کلاشینکف بود به سمت محیط بان نجفی تیراندازی  کرد و او را به قتل رساند. به گفته سرهنگ جمشید محبت‌خانی - فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست - در حال حاضر قاتل محیط بان نجفی (فلاحی) و کسی که به سرباز زندان حمله کرده، متواری هستند و تحت تعقیب قرار دارند.

این اتفاق در حالی رخ داد که می‌توانست سیر بهتری را طی کند حتی به قصاص نشدن برومند نجفی منجر شود اما در این بین اقداماتی موجب وخامت اوضاع شد. به گفته مهدی نبی‌یان - کارشناس ارشد تنوع زیستی - تاثیر هشتگ‌ها، نفرت‌پراکنی علیه مقتول و فشار برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی در رخداد این قتل غیر قابل انکار است. کوتاهی در دلجویی از خانواده آسیب دیده‌ای که در بحران فقدان عزیزانش قرار دارد و بی‌تدبیری سازمان حفاظت محیط زیست در این ارتباط از دیگر مواردی است که نباید نادیده گرفت.

به گفته نبی‌یان آنچه می‌توانست با تدبیر در آرامش حل شود، در هیاهوی نفرت‌پراکنی، خشونت کلامی، قضاوت‌های یک سویه و دخالت‌های نابجا در فضای مجازی، به فاجعه‌ای تلخ اما واقعی ختم شد.

در حالی انتقاداتی نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده است که محبت‌خانی تاکید دارد، این سازمان در دو بعد موضوع را دنبال کرد. به گفته اوهم اقداماتی برای شکستن رای انجام دادیم و هم تلاش کردیم رضایت اولیای دم را جلب کنیم.

به گفته او سازمان از ابتدای تشکیل این پرونده چندین بار برای اخذ رضایت از خانواده مقتول فلاحی به کرمانشاه سفر کرده بودند. یکبار هم به همراه دکتر سلاجقه - ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به این استان رفته‌اند و با بزرگان، ریش سفیدان، متنفذین و مسئولان استانی دیدار کردند و آنان قول دادند که برای اخذ رضایت از خانواده مقتول تلاش کنند و این کار را هم کردند. پس از دیدارهای متعدد ما با اولیای دم و نیز تلاش های گسترده مقامات و ریش سفیدان محلی، پدر مرحوم فلاحی مرتب می‌گفت باید محیط بان نجفی پای چوبه دار بیاید و من آنجا رضایت می‌دهم. موردی که در جلسه دیروز دادگاه اعاده دادرسی ۲۲ مردادماه نیز تکرار کرده است که البته می توانست یک ترفند باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در راستا پیگیری قتل محیط بان برومند نجفی توضیح می دهد: در حال حاضر ما موضوع قتل محیط بان نجفی را از دو وجه دنبال می‌کنیم؛ اول آنکه از مقامات ذی‌ربط پیگیر هستیم که قاتل هرچه زودتر دستگیر شود. در این زمینه، دادستانی کرمانشاه حکم دستگیری را صادر کرده و عوامل انتظامی استان هم پیگیر هستند که در اسرع وقت، قاتل را دستگیر کنند. موضوع دوم این است که چرا باید محیط بان به این راحتی آن هم در مقابل مجتمع قضایی که می‌بایست ضریب امنیت بالایی داشته باشد، مورد سو قصد قرار بگیرد؟ این سوالی است که محیطبانان مرتب از خود من می پرسند چراکه برای جامعه محیطبانی کشور ایجاد نگرانی کرده است.

محبت‌خانی تاکید کرد: ما باید بتوانیم امنیت محیط بانان خود را در صورت استفاده بجا و قانونی از سلاح خود در حین انجام وظایف قانونی شان به طور کامل تامین کنیم.

به گزارش ایسنا، به اعتقاد برخی کارشناسان اگر سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد بهتری داشت و فعالان شناخته شده این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، رسمی و  حتی فضای مجازی به دور از واکنش‌های احساسی در جهت کاهش آزردگی خاطر خانواده مقتول و جلب رضایت آنان تلاش می‌کردند شاید الان محیط بان برومند نجفی زنده بود و همچنان امیدوار به آزادی اما متاسفانه ماجرا طور دیگری رقم خورد.

پرونده محیط‌بان برومند نجفی بعد از آن همه تلاش، امید، جلسه و پیگیری کاملا غیرمنتظره بسته شد؛ با چندین گلوله بر پیکر او. این اتفاق در مقابل مجتمع قضایی کرمانشاه رخ داد؛ جایی که انتظار می‌رود امنیت بسیار بالایی داشته باشد.

برومند نجفی در حالیکه دستبند به دست داشت و نمی‌توانست از خود دفاع کند مظلومانه از دنیا رفت. حالا نه تنها داغ یوسف فلاحی سرد نشد، بلکه خانواده نجفی - این جوان ۴۰ ساله – نیز داغدار شدند، درست در روزهایی که امیدوار بودند برومند نجات پیدا کند و پس از مدتی به خانه برگردد. این پرونده نیز به جمع ده‌ها پرونده دردناک محیط بانان اضافه شد تا شاید تلنگری باشد برای اصلاح قوانین حمایتی از محیط‌بانان.


کد مطلب: 86821

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/86821/قتل-محیط-بان-نجفی-فاجعه-ای-قابل-پیشگیری

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com