کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام آلودگی هوا خطرناک‌تر است؛ داخل یا خارج از خانه؟

26 تير 1401 ساعت 10:10

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۴.۲ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوای داخل خانه جان خود را از دست می‌دهند.


به گزارش زیست آنلاین، به نقل از  ویفروم، آلودگی هوای داخلی یک مشکل بزرگ در کشورهای در حال توسعه است، جایی که مردم اغلب سایر سوخت‌های جامد را در داخل خانه برای پخت‌وپز و گرمایش می‌سوزانند. سوزاندن این مواد باعث انتشار آلاینده‌های مضر از جمله ذرات ریز، مونوکسید کربن و سموم مختلف در هوا می‌شود.

بیشتر مردم آلودگی هوا را چیزی می‌دانند که از کارخانه‌ها یا وسایل نقلیه موتوری ناشی می‌شود. با این حال، آیا می‌دانستید که هوای داخل خانه یا محل کار شما نیز می‌تواند آلوده باشد و در واقع، آلودگی هوای داخل خانه می‌تواند حتی بیشتر از آلودگی هوای بیرون برای سلامتی شما مضر باشد.

آلودگی به هر شکلی می‌تواند مضر باشد البته آلودگی هوای داخل خانه خطرناک‌تر است زیرا مردم اغلب برای مدت‌طولانی در معرض آن هستند.

دلایل آلودگی هوای داخل ساختمان بسیار زیاد است؛ برخی از آنها به دلیل بوی خاص به راحتی شناسایی می‌شوند اما بسیاری دیگر شناسایی نمی‌شوند. دود سیگار و پیپ یکی از رایج‌ترین و خطرناک‌ترین آلاینده‌های هوای داخل خانه هستند.

دود تنباکو حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است که حداقل ۷۰ مورد آنها سرطان‌زا هستند و در صورت استنشاق، این مواد شیمیایی می‌توانند باعث بیماری مزمن انسدادی ریه و سایر بیماری‌های قلبی و عروقی شوند که به حملات قلبی و سایر عواقب جدی منجر خواهد شد.

دود دست دوم تنباکو یکی دیگر از آلاینده‌های اصلی هوای داخل خانه است. در واقع، سالانه قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث مرگ ۷۳۰۰ سرطان ریه در بزرگسالان غیرسیگاری در ایالات‌متحده می‌شود.

علاوه بر این، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که دود تنباکو ۱۰ برابر بیشتر از اگزوز خودروهای دیزلی باعث آلودگی هوا می‌شود و آن را به یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هوای داخل خانه تبدیل می‌کند.

قرار گرفتن در معرض سطوح بالای ذرات معلق ناشی از اجاق‌های آشپزی داخلی با انواع مشکلات سلامتی ازجمله عفونت‌های تنفسی، آسم، بیماری‌های قلبی و سرطان ارتباط دارد. در واقع، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوای داخلی ناشی از اجاق‌های پخت‌وپز باعث مرگ حدود ۴.۳‌ میلیون نفر در سال می‌شود که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند.

مواد شیمیایی موجود در بسیاری از محصولات پاک‌کننده نیز می‌توانند هوای داخل خانه را آلوده کنند. این محصولات شیمیایی بخارات سمی آزاد می‌کنند که در صورت استنشاق می‌تواند مضر باشد. برخی از این مواد شیمیایی با انواع مشکلات سلامتی ازجمله عفونت‌های تنفسی، آسم و سرطان مرتبط هستند.

کپک یک آلاینده هوای داخل خانه است که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی بی‌شماری ازجمله عفونت‌های تنفسی، آسم و آلرژی شود. کپک‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند و می‌توانند در مکان‌های مختلفی از خانه مانند دیوارها، کف، سقف و زیرزمین پیدا شوند.

علاوه بر این، برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا شرایطی مانند آسم یا آلرژی دارند، قرار گرفتن در معرض کپک می‌تواند بیماری‌ها را تشدید کند و باعث عفونت‌های تنفسی جدی شود.

ممکن است به نظر برسد که آلودگی هوای داخل خانه مشکلی است که راه‌حلی ندارد اما راه‌هایی برای کاهش سطح آلاینده‌ها وجود دارد.

یکی از راه‌های اصلی کاهش آلودگی هوای داخل خانه، اطمینان از تهویه مناسب است. تهویه مناسب به حذف هوای آلوده داخل خانه و جایگزینی آن با هوای تازه و تمیز از خارج کمک می‌کند. تهویه ناکافی می‌تواند منجر به تجمع دی‌اکسیدکربن شود که باعث مشکلات سلامتی ازجمله سردرد، سرگیجه و خستگی خواهد شد.

راه دیگر برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه استفاده از پاک‌کننده‌های سبز است که معمولا از مواد طبیعی مانند سرکه سفید، جوش‌شیرین و دیگر مواد طبیعی است. این مواد طبیعی برای استفاده در داخل خانه بی‌خطر هستند و در تمیز کردن سطوح و از بین بردن کثیفی، گرد و غبار و آلودگی موثر هستند.

نگهداری از گیاهان یک راه موثر برای کاهش آلاینده‌های داخلی است. گیاهان داخلی با جذب آلاینده‌ها و آزادسازی اکسیژن به تصفیه هوا کمک می‌کنند. علاوه بر این، گیاهان داخلی با افزایش رطوبت و کاهش سطح گرد و غبار به بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک می‌کنند.

یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند از آلودگی هوای داخل خانه محافظت کند و آلاینده‌هایی مانند گرد و غبار را از بین ببرد./ایسنا


کد مطلب: 86750

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/86750/کدام-آلودگی-هوا-خطرناک-تر-داخل-یا-خارج-خانه

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com