کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتقای کیفی استاندارد آلایندگی منابع متحرک

16 تير 1401 ساعت 18:02

کارشناس صدور مجوز شماره گذاری منابع متحرک از ارتقای کیفی استاندارد آلایندگی منابع متحرک خبرداد.


به گزارش زیست آنلاین، مهدی کیهانپور افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱، کلیه موتورسیکلت‌های بنزینی می‌بایست مجهز به فیلترکربن کنیستر باشند. بر این اساس و با توجه به پایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تمامی تولیدکنندگان به تجهیز موتورسیکلت به فیلتر کربن کنیستر اقدام کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این فیلتر باعث جلوگیری از نشت بخارات ناشی از سوخت می‌شود که می‌تواند موجب تشکیل آلاینده‌های خطرناکی چون ازن سطحی شود.

کیهانپور در خصوص خودروهای سنگین هم گفت: با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه، بیش از ۵۰۰۰ مجوز شماره‌گذاری خودروهای دیزلی با استاندارد آلایندگی روز اروپا از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون صادر شده که این موضوع ذیل بند (ث) ماده ۳۰ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور است. در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست با بازرسی‌های فیزیکی و آزمون‌های میدانی، ضمن احراز استاندارد آلایندگی خودروهای مذکور، از عملکرد مناسب قوای محرکه و تجهیزات پس پالایش اطمینان حاصل کرده است که این امر موجب ورود خودروهای با کیفیت اروپایی به ناوگان حمل و نقل دیزلی کشور شده است.

این کارشناس صدور مجوز شماره‌گذاری منابع متحرک با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۷۰ درصد تیراژ خودروهای تولیدی- دیزلی با موتور پایه- دیزلی دارای استاندارد آلایندگی یورو۵، استاندارد آلایندگی اروپا (EEV) و یورو ۶ بوده است، اظهارکرد: موتورهای دیزلی دارای استاندارد آلایندگی یورو۴ در حال حذف از سبد تولیدکنندگان است که یک گام مثبت در جهت اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و منویات رییس جمهوری در سازمان حفاظت محیط زیست است.

کیهانپور درباره خودروهای سبک بنزینی نیز از پیگیری‌های سازمان در فرآیندهای تطابق تولید و بازرسی‌های فصلی از ابتدای دولت کنونی خبر داد و افزود: این بازرسی‌ها منجر به افزایش ۷۰ درصدی آزمون‌های آلایندگی یورو۵ در خودروهای تولیدی شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش قابل ملاحظه ای (۵۰ درصد) داشته است و سازمان پیگیر ارتقای موتورهای احتراق داخلی تولیدکنندگان است. براین اساس موتورهای داخلی می‌بایست یا ارتقا داده شوند و یا با موارد منطبق بر استانداردهای روز جایگزین شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی در پایان خاطر نشان کرد: در راستای صحت سنجی از عملکرد مناسب تجهیزات پس‌پالایش ( کاتالیست)، این سازمان در نظر دارد از نیمه دوم سال ۱۴۰۱، آزمون‌های مربوطه را نیز طی فرآیندهای تطابق تولیداجرایی و عملیاتی کند.


کد مطلب: 86697

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/86697/ارتقای-کیفی-استاندارد-آلایندگی-منابع-متحرک

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com