کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چین یک برج 75 متری را برای استفاده 24 ساعته از انرژی خورشیدی آزمایش می کند

1 تير 1401 ساعت 17:01

انرژی خورشیدی بر پایه فضا (فضا توان یا توان خورشیدی فضایی) یکی از فناوری‌های جدیدی است که بشر برای دستیابی به انرژی‌ تجدیدپذیر روی آن کار می‌کند و حالا چین توانسته برای همین هدف، با موفقیت یک برج 75 متری را برای استفاده 24 ساعته از انرژی خورشیدی آزمایش کند.


به گزارش زیست آنلاین، با آزمایش‌ها و بررسی‌های دانشمندان چینی از دانشگاه «ژیدیان»، یک قدم دیگر دنیا به استفاده از فناوری «فضا توان» نزدیک‌تر شده است.

بنابر بیانیه این دانشگاه، تیم محققان مذکور «پروژه امگا»، نخستین نیروگاه خورشیدی در نوع خود را با موفقیت آزمایش کردند.

عملکرد این سازه فولادی 75 متری روی کاغذ به این شکل است که با اتصال به ماهواره‌های مدارگرد می‌تواند به شکل دائمی انرژی تولید کند، انرژی خورشیدی تولید شده توسط ماهواره‌های مذکور نیز از طریق امواج دارای بسامد بالای مایکروویو به این سازه منتقل خواهند شد.

پروژه فضا توان چین

مشخصا فناوری فضا توان پتانسیل بسیار بالایی دارد زیرا می‌تواند بدون توجه به مواردی نظیر هوای ابری و گرفته یا ساعات تاریکی، شبانه روز به تولید انرژی خورشیدی ادامه دهد.

البته فناوری مذکور همچنان بی‌نقص نیست و هنوز باید موضوعاتی مثل تاثیر موج انرژی پر بسامد این فناوری روی ارتباطات، عبور و مرور هوایی و همینطور سلامتی ساکنین محلی مورد ارزیابی قرار گیرد.

همچنین لازم به ذکر است که ناسا هم در سال 2012 پروژه مشابهی را معرفی کرد که SPS-ALPHA نام داشت و بنابر گزارش‌های خود این سازمان، با استفاده از این روش تولید و انتقال بی‌سیم ده‌ها تا هزاران مگاوات برق امکان‌پذیر خواهد بود.

دانشمندان چینی نیز در پروژه امگای خود توانستند با موفقیت انرژی مایکروویو را به شکل بی‌سیم تا مسافت 55 متر جابه‌جا کنند.

نکته جالب اما اینجاست که به گفته محققان چینی آنها حدود سه سال از اهداف پیش‌بینی شده جلوتر هستند، با این حال «دوآن بائو یان»، سرپرست این پروژه گفته که تحقیقات آنها همچنان نیازمند کار بیشتر است و تیمش سال‌ها با اولین نیروگاه فضا توان عملیاتی فاصله دارد.  


کد مطلب: 86619

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/86619/چین-یک-برج-75-متری-استفاده-24-ساعته-انرژی-خورشیدی-آزمایش-می-کند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com