کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲.۵ میلیون هکتار از بیابان‌های خراسان رضوی تحت تأثیر فرسایش بادی

31 خرداد 1401 ساعت 20:01

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان رضوی گفت: ۲.۵ میلیون هکتار از بیابان‌های خراسان رضوی تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد و ۱.۲ میلیون هکتار نیز کانون‌های بحرانی است.


به گزارش زیست آنلاین، مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان رضوی گفت: ۳۰ کانون فرسایش بادی در ۲۲ شهرستان این استان شناسایی شده است.

محسن فنودی در همایش روز جهانی مقابله با بیابانزایی در دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: ۴۷ درصد از مساحت ۱۱ میلیون هکتاری استان خراسان رضوی را بیابان تشکیل می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: ۲.۵ میلیون هکتار از بیابان‌های خراسان رضوی تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد و ۱.۲ میلیون هکتار نیز کانون‌های بحرانی است.

وی تصریح کرد: سالانه ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی احیا می‌شود که تا کنون ۱.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی کنترل شده است.

فنودی افزود: این در حالی است که اراضی بیابانی از حدود ۷۰۰ هزار هکتار در سال ۱۳۸۹ به یک میلیون و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: برای جلوگیری از رشد بیابان‌ها، شناخت گونه‌های بهتر گیاهی و روش‌های مناسب‌تر احیا، نیاز به انجام پژوهش و کار علمی است و از همین رو مجامع دانشگاهی و به ویژه دانشگاه حکیم سبزواری در این زمینه می‌تواند پشتیبانی لازم را در حوزه پژوهش انجام دهد.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ و با حضور رئیس جمهور در استان خراسان رضوی، اعتبارات ما با افزایش ۲ برابری به ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسید.

فنودی بیان کرد: سال گذشته با اعتبارات یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی، ۲۰ هزار هکتار از بیابان‌ها احیا شد./مهر


کد مطلب: 86609

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/86609/۲-۵-میلیون-هکتار-بیابان-های-خراسان-رضوی-تحت-تأثیر-فرسایش-بادی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com