کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق در کشاورزی امکان پذیر می شود

31 خرداد 1401 ساعت 11:01

یک استاد دانشگاه با اشاره به راندمان پائین آب و انرژی و همچنین مشوق‌های مدیریت مصرف برق در بخش کشاورزی گفت: کشاورزان در صورت استفاده صحیح از منابع، با ۱۹ ساعت آبیاری نیز می توانند به راندمان ۲۴ ساعته چاه دست پیدا کنند.


به گزارش زیست آنلاین، حسین بابازاده در پاسخ به این سوال که کشاورزان و متولیان بخش کشاورزی چقدر در حوزه بهره‌وری کشت سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده‌اند، اظهار کرد: این موضوع در سطح کشور یکسان نیست و با توجه به نوع کشت و روش آبیاری متفاوت است، اما واقعیت این است که برای ارتقای بهره‌وری آب و انرژی نیاز جدی به سرمایه گذاری وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر میان میزان تولید محصولات کشاورزی و نیز هزینه‌هایی که برای تولید آن به ویژه در حوزه انرژی انجام می‌شود، تناسب علمی وجود ندارد و می‌توان با صرف انرژی و آب‌کمتر، محصولات با کیفیت و کمیت بیشتری تولید کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشوق‌های وزارت نیرو برای مدیریت بار مصرف برق چاه‌های کشاورزی‌ گفت: در برنامه وزارت نیرو برای خاموشی چاه‌های کشاورزی اینگونه آمده است که کشاورزان باید به مدت پنج ساعت و در ساعات گرم روز چاه آب خود را خاموش کنند.

بابازاده افزود: معتقدم در صورت استفاده صحیح و با برنامه تولید کافی، کشاورزان می‌توانند با ۱۹ ساعت زمان باقی مانده هم به میزان تولیداتی که نیاز به فعالیت ۲۴ ساعته چاه آب دارد، دست پیدا کنند.

وی اظهار کرد: نکته مهم این است که حتماً باید برنامه مدیریت مصرف به صورت دقیق به اطلاع کشاورزان برسد، آنها از قبل برای تقسیم بندی ساعات جدید آبیاری برنامه‌ریزی کنند، شرایط به گونه‌ای پیش نرود که در ساعات حدودیت حقابه برخی کشاورزان ضایع شود و برای ایستگاه‌های پمپاژ اصلی باید برنامه‌ریزی مناسب صورت پذیرد.

بابازاده در رابطه با وضعیت گلخانه‌ها نیز تأکید کرد: شرایط برای گلخانه‌های کشاورزی متفاوت است و باید در این رابطه انرژی لازم برای تهویه و دیگر نیازهای یک گلخانه تأمین شود.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به اینکه مشوق‌های وزارت نیرو مثل رایگان شدن برق چاه‌های کشاورزی در ازای خاموشی پنج ساعته می تواند تا حدی خسارت‌های کشاورزان را کاهش دهد، تصریح کرد: موضوع مهم‌تر این است که برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای انجام شود که در سطح کلان، تأمین غذای کشور با چالش جدی رو به رو نشود و دولت باید در این خصوص برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.

استاد گروه مهندسی آب دانشگاه علوم تحقیقات با بیان اینکه آبیاری در ساعات گرم روز فاقد توجیه است، افزود: کشاورزان خودشان نیز می‌دانند که آبیاری در ساعات گرم سود و حاصلی ندارد، اما ممکن است برنامه‌ریزی و نوبت‌های آبیاری ناگزیرشان کند از سهم آب خود حتی در ساعات گرم روز استفاده کنند و البته برای برخی محصولات مانند برنج که عموما غرقاب دائم هستند این موضوع متفاوت است.

او با اشاره به اینکه کشور ما در پهنه خشک جهان واقع شده و منابع آبی آن در حال کاهش است، افزود: نیاز است کشاورزان و مسئولان آب، خاک و غذای کشور خود را با محدودیت منابع آب و انرژی تطبیق دهند، و در جهت ارتقای بهره‌وری آب و انرژی در تولید محصولات کشاورزی تلاش کنند.

وی افزود: می‌توان با ۱۸ ساعت برقی که در امتیاز برق چاه‌های کشاورزی نیز به آن به عنوان سقف استفاده اشاره شده است، به همان میزان تولید در بخش کشاورزی (به استثنای گلخانه‌ها) دست یافت، ولی این موضوع نیاز به برنامه ریزی و عزم جدی مسئولان به ویژه از سوی وزارت جهاد کشاورزی دارد./ایسنا


کد مطلب: 86601

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/86601/چگونه-اجرای-برنامه-های-مدیریت-مصرف-برق-کشاورزی-امکان-پذیر-می-شود

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com