کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب خشکسالی در حوضه رودخانه کرخه

21 ارديبهشت 1401 ساعت 10:03

در پی کاهش 45 درصدی بارندگی در حوضه آبریز رودخانه کرخه و کاهش بی‌سابقه آب ورودی به سد کرخه که بروز تنش آبی در مناطق پایین دست این سد را محتمل کرده است، دومین جلسه ستاد مدیریت تنش آبی استان خوزستان به بررسی مسائل و مشکلات ناشی از این تنش و برنامه‌ریزی برای کاهش اثرات آن در مناطق غرب و جنوب غربی استان خوزستان اختصاص یافت.


به گزارش زیست آنلاین، از وزارت نیرو، در این جلسه که با حضور معاونان وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و مسئولان ستادی و استانی این دو وزارتخانه تشکیل شد، موضوع تامین پایدار آب شرب مناطق شهری و روستایی با بهره‌برداری کامل از ایستگاه پمپاژ سبحانیه و اتصال به خط آبرسانی غدیر به منظور کاهش وابستگی به برداشت از رودخانه کرخه، مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین مقرر شد شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به تعیین و تامین تعداد تانکرهای مورد نیاز برای آبرسانی در مواقع اضطراری به روستاها برنامه‌ریزی لازم را به عمل آورد.

به منظور جلوگیری از خسارت به دام‌­ها به‌ویژه گاومیش­‌ها که نیاز آبی بیشتری دارند، سازمان جهاد کشاورزی استان مسئول تعیین موقعیت دام‌­ها و جانمایی و ساخت و لایروبی استخر و حوضچه­‌های خنک سازی و شنای دام در منطقه شد.

سازمان آب و برق خوزستان نیز مکلف شد نسبت به شناسایی بهره برداران مجاز و غیرمجاز در طول مسیر رودخانه کرخه اقدام کرده و برنامه اجرایی برای غیرفعال کردن برداشت آب در خارج از فصل کشت و قطع پمپاژ از رودخانه را در دستور کار قرار دهد.

هماهنگی برای مدیریت رهاسازی آب سدهای استان با توجه به منابع و مصارف آب و همچنین نیازهای برق‌آبی، تدوین و اجرای برنامه علاج بخشی و بهبود کیفیت آب رودخانه کارون و بازسازی و ارتقای تاسیسات آبگیری و برداشت از مسیر رودخانه‌­های کرخه و کارون از دیگر مصوبات این نشست بود.


کد مطلب: 86387

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/86387/برنامه-ریزی-کاهش-آسیب-خشکسالی-حوضه-رودخانه-کرخه

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com