کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا صادرات پرندگان زینتی و پرورشی منع قانونی دارد؟

25 دی 1400 ساعت 13:22

 مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صادرات پرندگان پرورشی و زینتی منع قانونی ندارد و سازمان محیط زیست می تواند مجوز صادرات آن را صادر کند.


آیا می توانید دنیا را بدون پرندگان تصور کنید؟ گوش دادن به صدای پرندگان آرامش خاصی به انسان می دهد و می تواند برای ساعاتی انسان را از سر و صدای زندگی شهرنشینی دور کند، بر این اساس چند سالی است که نگهداری از پرندگان زینتی در منازل رواج و بر این اساس صادرات این گونه ها نیز افزایش یافته و از آنجا که ایران مهد گونه های متنوعی از انواع پرندگان است از این رو توجه کشورهای زیادی به این مساله معطوف شده است.
البته کارشناسان معتقدند که پرورش پرندگان زینتی می تواند یکی از سودآورترین کسب و کارهای امروزی باشد، چون امروزه کمتر کسی است که در خانه خود پرنده زینتی نداشته باشد، برخی کارشناسان و پرورش دهندگان پرندگان زینتی بر این عقیده اند که می توان از این ظرفیت استفاده کرد و با ایجاد کسب و کارهای کوچک و خانگی این پرندگان را به خارج از کشور نیز صادر کرد، بر اساس گزارش های به دست آمده کشورهای بلژیک، هلند، دانمارک، پرتغال، امارات، ایران، آفریقای جنوبی، مالزی و آمریکا کشورهای برتر صادر کننده پرندگان زینتی هستند.
این موجودات زیبا و دوست داشتنی در کشورهای همسایه ایران نیز طرفداران بسیاری دارد به طوری که صادرات پرندگان زینتی از ایران به این کشورها انجام می‌گیرد که چندی پیش یکی از این اقدامات خبرساز شد و شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: صادرات پرندگان پرورشی منع قانونی ندارد و سازمان محیط زیست می تواند مجوز صادرات آن را صادر کند.
اخیرا مجوز صادرات ۸۵۰ قطعه پرنده زینتی به کویت با امضای رئیس  اداره کل محیط زیست استان خوزستان صادر شده بود، در این مجوز صحبت از انتقال هوایی ۳۰۰ قطعه قناری، ۱۰۰ قطعه بلبل خرما، ۱۰۰ مرغ مینای پرورشی، ۱۵۰ قطعه فنچ و ۲۰۰ قطعه جوجه مرغ بوده است.
منتظمی در این باره افزود: از نظر قانونی، تجارت گونه‌های وحشی، صادرات و واردات پرندگان وحشی، زینتی و پرورشی در چارچوب دستورالعمل‌های جاری سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است و از نظر «کنوانسیون سایتیس» (تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری و گیاهی) نیز منعی ندارد.
«کنوانسیون سایتیس» برخی گونه‌های جانوری و گیاهی را در سه ضمیمه معرفی می‌کند که تجارت آنها در چارچوب ضوابطی خاص امکان پذیر است و در این میان فقط گونه‌های ضمیمه ۱ آن با سختگیری بیشتری است و تجارت گونه‌های جانوری و گیاهی خارج از ضمایم سه گانه این کنوانسیون بدون مانع اعلام شده است.
وی اظهار داشت: صادرات این گونه ها به شرطی انجام می شود که در معرض خطر انقراض نباشند و مجوزهای لازم را داشته باشند که اساسا ۹۹ درصد صادرات پرندگان مربوط به پرندگان زینتی است که معمولا هم اندمیک ایران نیستند، در این میان جوجه شترمرغ، کبوتر، بلدرچین و قرقاول که همه پرورشی هستند نیز وجود دارد.
منتظمی درباره صدور مجوز ۸۵۰ قطعه پرنده به کویت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این مجوزها را اداره کل استان صادر کرده اما بطور قطع با دستورالعمل سازمان محیط زیست بوده است، از سوی دیگر این پرندگان در معرض خطر انقراض نیستند حتی جزو گونه های اندمیک کشور نیز محسوب نمی شوند، بر این اساس صادرات این پرندگان منع قانونی ندارد و سازمان محیط زیست می تواند مجوز را صادر کند.
منتظمی افزود: پرندگان زینتی جزو حیات وحش محسوب نمی شوند به ویژه آنهایی هم که پرورشی هستند دام تلقی می شوند، بنابراین به شرطی که مجوزهای قانونی را اخذ کنند صادراتشان منعی ندارد، مثلا قرقاول یا عروس هلندی بومی ایران نیستند اما به همان نژاد پرورشی هم به شرطی اجازه خروج داده می شود که از یک مرکز تکثیر و پرورش خریداری شده باشد.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بنابراین چون پرندگان پرورشی جزو حیات وحش محسوب نمی شوند از این رو صادراتشان آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند اما باز هم تاکید می کنم صادرات همین پرندگان هم باید مطابق با شرایط سازمان حفاظت محیط زیست باشد./ایرنا


کد مطلب: 85951

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85951/آیا-صادرات-پرندگان-زینتی-پرورشی-منع-قانونی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com