کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکایت یک تشکل محیط زیستی از رئیس سازمان برنامه

تخلفات بودجه ۱۴۰۱ روی میز دادسرای کارکنان دولت/ اعتراض به تکرار قرارگیری پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی در لایجه بودجه

اختصاصی زیست آنلاین-فعالان محیط زیستی اعتراضات خود را از طریق مجلس هم پیگیری می کنند

23 آذر 1400 ساعت 10:57

زیست آنلاین: یکی از تشکل های محیط زیستی به دلیل قرار گرفتن پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی در بودجه ۱۴۰۱ از ریاست سازمان برنامه و بودجه شکایت کرد. این برای اولین بار است که یک تشکل محیط زیستی از متولی بودجه کشور از قوه قضائیه درخواست دادرسی کرده اند.


به گزارش زیست آنلاین، قرار گرفتن پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی در ردیف های لایحه بودجه سال 1401 نیز تکرار شده است. بر همین اساس انجمن مدافعان حقوق محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان به عنوان اولین تشکل محیط زیستی تصمیم گرفت علیه سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به دستگاه قضائی طرح دعوی کند.

فعالان و مدافعان حقوق محیط زیست با این شکایت بر دامنه کارزار علیه تخیص بودجه به پروژه های تخریب گر طبیعت افزوده اند و انجمن مدافعان حقوق محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان به عنوان پیشگام در اقدام قانونی، شکایت خود را در دادسرای کارکنان دولت ثبت کرد.

برخی منابع اعلام کرده اند تعداد تشکل هایی که از طریق قانونی و طرح شکوائیه علیه رویه غیر قانونی اختصاص بودجه در قوانین بودجه سنواتی اقدام می کنند طی هفته های آینده  افزایش پیدا خواهد کرد.

متن شکایت

انجمن مدافعان حقوق محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان شکایت خود را خطاب به ریاست دادسرای کارکنان دولت با موضوع: تخصیص بودجه به طرح های فاقد مجوز زیست محیطی به شرح زیر اعلام کرده است:

به استحضار می رساند نظر به ارائه لایحه بودجه سال 1401 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، طرح های فاقد مجوز محیط زیستی نیز در ردیف لایحه بودجه سال آینده قرار گرفته اند. این در حالی است که بر اساس ماده 105 قانون برنامه سوم توسعه، ماده 71 قانون برنامه چهارم، بند "الف" ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه و بند "الف" ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه دستگاه های اجرایی موظفند پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی پروژه های توسعه ایی اقدام به ارزیابی زیست محیطی کنند.

این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه بر خلاف قوانین پیش گفته اقدام به تخصیص بودجه به پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی نموده است. حال آنکه طی نامه شماره 27528/100/1400 مورخ 25/08/1400 ریاست سازمان محیط زیست تذکرات لازم به سازمان برنامه و بودجه به منظور خودداری این سازمان از قراردادن پروژه های فاقد مجوز در ردیف های بودجه اعلام شده است. همچنین با وجود ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه در سال 97، نه تنها سازمان برنامه و بودجه نسبت به وظیفه قانونی خود در اجرای سیاست کلان رهبر معظم انقلاب در موضوع بودجه عمل ننمود بلکه اقدام به تخصیص بودجه به پروژه های فاقد مجوز قانونی نظیر مجوز محیط زیستی، میراث فرهنگی و منابع طبیعی و ... کرده است.

لذا با توجه به تخلفات انجام شده از سوی آقای مسعود میرکاظمی ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه، خواهشمند است در راستای اجرای بندهای دوم و سوم اصل پنجاهم و یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی، سند ملی محیط زیست و با توجه به احکام مقرر در مواد ۹۰، ۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، از آن مقام محترم خواهشمند است مطابق با ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری، مواد ۵۹۸ و ۶۰۶ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و مفاد دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن، اقدامات قانونی به عمل آید.

پیگیری در مجلس

بنابراین گزارش برخی نمایندگان مجلس و همچنین فعالان محیط زیستی مذاکرات فشرده ایی را با مجلس و سازمان محیط زیست آغاز کرده اند.

در یکی از اقدامها قرار است طی یک نامه سرگشاده به ریاست مجلس و کمسیون تلفیق بودجه از این کمیسیون خواسته شود که از تن دادن به لابی های غیر قانونی که پایداری سرزمین را نشانه رفته است خود داری کند.

گفته می شود فعالان حفاظت و نگهداری از پهنه های آبی طبیعی از جمله کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان در نظر دارد در اقدام بعدی خود در صورت عدم حذف ردیف های غیر قانونی در بودجه در کمسیون تلفیق شکایت اعضای کمسیون تلفیق در گام بعدی کارزار ملی اعتراض به ردیف های غیر قانونی در بودجه را کلید بزنند.




کد مطلب: 85811

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85811/تخلفات-بودجه-۱۴۰۱-روی-میز-دادسرای-کارکنان-دولت-اعتراض-تکرار-قرارگیری-پروژه-های-فاقد-مجوز-محیط-زیستی-لایجه

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com