کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک اعتراض دیگر این بار به انتقال آب هلیلرود

سازمان محیط زیست: سد صفا رود و تونل انتقال آب هلیل رود فاقد مجوز است

اختصاصی زیست آنلاین

17 آذر 1400 ساعت 10:31

زیست آنلاین: دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست کشور هیچ مجوزی برای سد صفا رود و سامانه انتقال آن صادر نکرده است


حمید جلاوندی مدیر دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با زیست آنلاین گفت: این دفتر هیچ مجوزی برای سد صفا رود و سامانه انتقال آن (تونل هلیل رود)  صادر نکرده است.

وی از اینکه اداره کل محیط زیست کرمان سالها پیش برای سامانه انتقال مجوز صادر کرده است اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: اصول کار این است که در ابتدا باید سد ارزیابی و فرایند صدرو مجوز طی شود پس از آن سامانه انتقال در دستور کار قرار بگیرد.  

یک اعتراض دیگر این بار به انتقال آب هلیلرود

به گزارش زیست آنلاین،مردم جنوب کرمان طی نامه ایی به دادستان استان کرمان -که رونوشت آن به دکتر جلیل مختار جلیل مختار نماینده آبادان و مخالف انتقال آب ارسال شده است-  خواهان انتشار مستندات قانونی پروژه انتقال آب هلیلرود به کرمان شده ا ند.

این نامه در حالی ارسال شده است که پیش از این در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۰ تعدادی از مردم معترض به انتقال آب سرشاخه های هلیل رود به کرمان از ساعت ۸ تا ۴ بعد از ظهر، با نصب چادر در مقابل ورودی کارگاه تونل انتقال آب از سمت گلزار بردسیر، مانع انجام عملیات حفاری تونل شدند.

طبق گفته مسئولین سازمان محیط زیست سامانه سد و انتقال آب هلیلرود فاقد مجوز محیط زیستی بوده  و بر اساس برخی اخبار عملیات اجرایی پروژه انتقال آب هلیلرود با موافقت متخلفانه مدیر کل محیط زیست کرمان انجام شده است.

بر اساس گفته مسئولین سازمان محیط زیست مرکز در تهران، صدور مجوز محیط زیستی انتقال آب در صلاحیت کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست کشور است. در همین ارتباط زیست آنلاین  از حمید جلاوندی مدیر دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست درباره چگونگی وضعیت مجوز پرسش کرد.

پاسخ روشن سازمان محیط زیست

حمید جلاوندی مدیر دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این دفتر هیچ مجوزی برای سد صفا رود و سامانه انتقال آن (تونل هلیل رود) صادر نکرده است. وی از اینکه اداره کل محیط زیست کرمان سالها پیش برای سامانه انتقال مجوز صادر کرده است اظهار بی اطلاعی کرد و گفت اصول کار این است که در ابتدا باید سد ارزیابی و فرایند صدرو مجوز طی شود پس از آن سامانه انتقال در دستور کار قرار بگیرد

وی در خصوص تخلف و نحوه پیگرد مدیر کل استان کرمان گفت: اگر مدیر اداره کل محیط زیست کرمان مجوزی صادر کرده باشد خلاف مقررات عمل کرده است و دستگاههای نظارتی کشور حتما به این موضوع رسیدگی خواهند کرد

جلالوندی در عین حال از یک موضوع عجیب پرده برداشت و درباره  تکلیف پروژهای که خلاف مقررات مجوز کسب کرده گفت: اگر سازمان محیط زیست بخواهد مجوز را باطل کند و مانع اجرای پروژه بشود باید خسارت کارفرما و مجری را بپردازد.

طبعا چنین روندی دست سازمان محیط زیست را که به لحاظ مالی همواره دارای ضعف بوده برای توقف پروژه های فاقد مجوز خواهد بست.

 نامه مردم مردم جنوب کرمان به دادستان

مردم مردم جنوب کرمان در نامه  خود از  دادستان خواسته اند ضمن توقف عملیات اجرایی پروژه و برخورد شفاف و علنی با تمامی متخلفان این پرونده، پشتوانه قانونی سیاست های کلان محیط زیستی مقام معظم رهبری و مردم ستمدیده نیمه جنوبی کشور باشند.

متن کامل نامه خطاب دادستان  کرمان به این شرح است:‌
احتراما به استحضار می رساند بر اساس ماده ۱۰۵ قانون برنامه سوم توسعه ، ماده ۷۱ قانون برنامه چهارم، بند الف ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم توسعه و بند الف ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه دستگاه های اجرایی موظفند پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی پروژه های توسعه ایی اقدام به ارزیابی زیست محیطی کنند؛ لذا با توجه به اعتراضات گسترده مردم نسبت به پروژه سد و سامانه انتقال آب هلیل رود که خشک شدن تالاب بین المللی جازموریان و پیامدهای ناگوار اقتصادی ، اجتماعی ، امنیتی و … را برای استان دارد ، خواهشمند است دستور فرمائید:

الف ) مجوز محیط زیستی پروژه انتقال آب تونل انتقال آب هلیل رود و دیگر پیوستها ، به تفکیک به آن مقام ارائه گردد.

ب ) از آنجا که مرجع قانونی صدور مجوز محیط زیستی پروژه های انتقال آب ، کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست کشور می باشد دستور فرمائید از سازمان محیط زیست کشور استعلام گردد مرجع صادر کننده مجوز های احتمالی سد و تونل انتقال آب هلیل رود صالح برای صدور مجوز محیط زیستی بوده است؟

ج ) در صورت هر گونه تخلف؛ سوء استفاده از جایگاه قانونی و یا ترک فعل خواهشمند است ضمن توقف عملیات اجرایی پروژه نسبت به برخورد شفاف و علنی با تمامی متخلفان این پرونده از دستگاه قضا تقاضا داریم پشتوانه قانونی سیاست های کلان محیط زیستی مقام معظم رهبری و مردم ستمدیده نیمه جنوبی کشور باشند.

رونوشت به نمایندگان مجلس
همچنین رونوشت نامه به سه نماینده مجلس به شرح زیر ارسال شده است :
  شکرالهی نماینده مردم کهنوج، رودبار، قلعه گنج ،منوجان و فاریاب
 اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد
 جلیل مختار نماینده آبادان و مخالف انتقال آب

 


کد مطلب: 85778

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85778/سازمان-محیط-زیست-سد-صفا-رود-تونل-انتقال-آب-هلیل-فاقد-مجوز

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com