کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل ها:

سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسوب وارد سدهای کشور می شود

2 آذر 1400 ساعت 14:45

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسوب بر اثر جاری شدن سیلاب وارد سدهای کشور می شود.


به گزارش زیست آنلاین، هوشنگ جِزی با بیان اینکه رسوب گذاری سیلاب در مخزن سدها از جمله دغدغه های این حوزه است، اظهار کرد: هزینه زیادی  برای ساخت سد در کشور صرف می شود و به جای آب، خاک جمع می کنیم باید از سدهای کشور کاملا حفاطت کنیم

وی ادامه داد: باید قبل از سدسازی برای حفاظت خاک و مدیریت سیلاب در بالادست و در پایین دست این سازه آبی، برای شبکه و توزیع آب مناسب و حفظ حقابه رودخانه برنامه ریزی شود،سد ساخته می شود اما برای پایین دست و بالادست آن فکری نمی شود.

وی با بیان اینکه آنچه آب را نگه می‌دارد، خاک است تاکید کرد: نکته مهم در مدیریت منابع حفاظت از خاک هست که این موضوع مغفول مانده است، وقتی باران می بارد، خاک به راحتی آب را جذب  و ذخیره می کند.

وی در ادامه توضیح داد که با جذب آب در خاک طبیعت سبز و خرم، منابع آب های زیرمینی تعذیه می شود، وقتی خاک را از دست بدهیم هنگام بارش به سرعت تبدیل به سیل می شود و علاوه بر وارد کردن خسارت امنیت غذایی مردم هم از بین می رود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل ها و مراتع تاکید کرد: حفاظت خاک در عرصه های ملی اعم از بیابان و کوهستان باید جدی گرفته شود و در زمین های زارعی هم باید از آن مراقبت کرد، برای حفاظت از خاک باید پوشش گیاهی را تقویت و از شخم های نادرست و معدن کاوی  اجتناب کرد .

سالانه ۱۶.۴ تن فرسایش خاک در کشور

به گفته وی به طور متوسط ۱۶.۴ تن بر هکتار فرسایش خاک در کشور اتفاق می افتد، این مقدار خاک ارزشمند روانه دریاها، تالاب‌ها و سدهای کشور و  از دسترس تولید خارج می‌شود با این فرسایش علاوه بر اینکه ذخیره‌ گاه‌ های آب را از دست می‌دهیم، تاسیسات و ابنیه هم از دسترس خارج می‌شود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل ها و مراتع  با بیان اینکه با اجرای عملیات آبخیزداری فرسایش خاک را می‌توان تا ۹ تن بر هکتار کاهش داد ،تصریح کرد: همچنین با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری پوشش گیاهی به ۱۲۰ تن بر هکتار افزایش می‌یابد.

عملیات آبخیزداری به کاهش ۷۰ درصد خسارت سیل کمک می کند

جزی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری منجر به کاهش ۷۰ درصد خسارت سیل می شود، افزود: اجرای طرح‌ های آبخیزداری با هدف حفاظت از آب، خاک و جلوگیری از سیلاب، جلوگیری از بیابان‌زایی اجرا می‌شود که اجرای این طرح‌ها در کاهش میزان فرسایش خاک و افزایش نفوذ آب در خاک تاثیرگذار است تا منابع آب برای پایین دست حوضه تامین شود.

جزی اضافه کرد:در ۲  سال گذشته با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی عملیات آبخیزداری در ۹۰۰ حوضه آبخیز کشور انجام شد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل ها و مراتع در ادامه به افتتاح نخستین و مجهزترین مرکز پایش بیابان و سنجش فرسایش بادی و ریزگرد کشور در میبد اشاره کرد و گفت: اطلاعات این ایستگاه نشان می دهد با پوشش گیاهی و تاغ کاری و اقدام های مقابله با بیان زایی می توان  ۱۰۰ برابر فرسایش بادی را کنترل کرد.

وی تصریح کرد: نباید فکر کرد که یک قطعه چوب خشک و یا یک اصله درخت در زمین ارزشی ندارد، جاده ، صنعت و توسعه مهمتر است در حالیکه همین عرصه بیابانی با همین تاغزار می تواند زندگی مردم را حفظ کند و تهدید فرسایش های بادی را کاهش دهد.

جزی خاطر نشان کرد: حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با پوشش گیاهی در مناطق بیابانی بسیار اهمیت دارد و کشور باید اهتمام ویژه در این زمینه در راستای بهره برداری درست از عرصه های منابع طبیعی گام بردارد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها و مراتع در سفر ۲ روز  به یزد  همراه  معاون دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک این سازمان و جمعی از مسئولان استان از ایستگاه حوزه « زوجی طاعونه» اشکذر و طرح مرتعداری تلفیقی شتر در ساغند بازدید کرد و با حضور جزی دیروز( دوشنبه) نخستین و مجهزترین مرکز پایش بیابان و سنجش فرسایش بادی و ریزگرد کشور در میبد افتتاح شد.

نخستین مرکز پایش بیابان و ریزگرد کشور در میبد در وسعت یکهزار هکتار با اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.


کد مطلب: 85689

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85689/سالانه-۲۵۰-میلیون-مترمکعب-رسوب-وارد-سدهای-کشور-می-شود

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com