کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا تورم سبز پروژه های انرژی های تجدیدپذیر را تهدید می کند؟

1 آذر 1400 ساعت 21:18

سرمایه گذاران می گویند افزایش قیمت کمودیتی‌هایی که برای تولید انرژی های تجدیدپذیر لازم است هزینه پروژه های جدید تولید برق سبز را افزایش می دهد اما با دسترسی متعادل به منابع مالی و با صرفه‌جویی‌ های تولید انبوه (economies of scale) این معضل قابل حل است.


به گزارش زیست آنلاین، از رویترز، کارشناسان انرژی در نشست بازارهای جهانی گفتند که افزایش هزینه‌ها و نیز مشکلات مربوط به زنجیره تامین برای برخی کمودیتی ها و کالاهای مورد نیاز پروژه های سبز در طولانی مدت تهدیدی برای ماندگاری اقتصادی انرژی های پاک نخواهد بود.

هزینه های اضافی (Overhead costs) را می‌توان با صرفه‌جویی‌های تولید انبوه از جمله حق‌الزحمه های مجوزها، هزینه کارگران برای نصب و راه اندازی و هزینه های تملک مشتری (customer acquisition costs) کاهش داد.

هری بوید کارپنتر، مدیر بخش اقتصاد سبز و تغییرات اقلیم در بانک اروپایی نوسازی و توسعه EBRD (European Bank for Reconstruction and Development) می گوید از انجایی که موانع کمی بر سر راه این صنعت وجود دارد هزینه های اضافی این صنعت هم روندی رو به کاهش خواهد نهاد.

وایبهاوب چاتورودی، تحلیلگر انجمن انرژی، محیط زیست و آب (CEEW) هم «تورم سبز» یا هزینه های مربوط به انرژی های سبز را نگرانی هایی از نوع نگرانی های کوتاه مدت می بیند.

او می گوید «تمامی کمودیتی ها در همه جای دنیا افزایش قیمت دارند».

قیمت فلزاتی چون قلع، آلومینیوم، مس، نیکل و کبالت که برای تکنولوژی های گذار انرژی نیاز است امسال بین 20 تا 91 درصد افزایش یافته است.

اما چاتورودی معتقد است کاهش هزینه های سرمایه گذاری «اهرمی بزرگ» برای مقابله با افزایش هزینه های اساسی است.

تحقیقات بازار متحد (Allied Market Research) پیش بینی کرده است که بازار جهانی انرژی های تجدیدپذیر که در سال 2020 ارزشی برابر با 881 میلیارد دلار داشت، تا سال 2030 به 2 تریلیون دلار خواهد رسید.

قیمت فلزات مورد استفاده در تولید انرژی های سبز

گائوری سینگ، کارشناس آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر IRENA (International Renewable Energy Agency) مدعی است که علی رغم تورم و ناهماهنگی ها و اختلالات زنجیره تامین، هزینه های سرمایه گذاری رو به کاهش کمک کرده است که تولید انرژی از منابع انرژی های تجدیدپذیر در سال گذشته به رکورد 260 گیگاوات برسد.

او می گوید «شما نمی‌تواند برای هیچ چیزی که خطری برای اقلیم باشد پول با بهره کم (cheap money) بگیرید. در عوض برای انرژی های تجدیدپذیر بازار این امکان را به شما می دهد»./انرژی امروز


کد مطلب: 85682

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85682/آیا-تورم-سبز-پروژه-های-انرژی-تجدیدپذیر-تهدید-می-کند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com