کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جایزه برای ترغیب به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

24 آبان 1400 ساعت 17:42

تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز تلاش برای افزایش آگاهی جامعه از مزیت‌های این نوع انرژی‌ها از سوی وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اختصاص جایزه‌ای جبران می‌شود.


به گزارش زیست آنلاین، یکی از برنامه‌های مهم «علی اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم تلاش برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

چندی پیش «محمود کمانی» رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفته بود: روند کلی جهان، رفتن به سمت تولید۹۰ درصد برق از انرژی‌های تجدیدپذیر است و بر این اساس برخی کشورها تا سال ۲۰۳۰، برخی تا ۲۰۴۰ و برخی نیز تا سال ۲۰۵۰ اتمام استفاده از سوخت‌های فسیلی را اعلام می‌کنند.

وی افزود: متوسط ظرفیت نیروگاهی جهان در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر  ۳۰ درصد است که در برخی کشورها به ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی IEA،  پارسال تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر در جهان بیشترین رشد خود را در دو دهه اخیر تجربه کرد.

در این سال ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر جدید ۴۵ درصد افزایش یافته و ۲۸۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شد. رقمی که بیشتر از کل ظرفیت تولید برق کشور آلمان و نزدیک چهار برابر ظرفیت ایران است.

اکنون و در تازه‌ترین مورد، وزارت نیرو از تلاش برای ترغیب سرمایه گذاران در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داده است. گزارش تازه این وزارتخانه حاکی از آن است که جایزه‌ای نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است.

این جایزه با هدف ایجاد انگیزه و تحرک برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، ترویج و ارتقای آگاهی جامعه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، تقدیر از نمونه‌های موفق کشوری توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک به شکل‌گیری و تکمیل اکوسیستم انرژی‌های تجدیدپذیر با حضور نقش‌آفرینان این حوزه داده خواهد شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو در ادامه گزارش خود اعلام کرده ششمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با هدف بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، ۲۹ و۳۰ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

 این دوره از نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران ۲۹ و ۳۰ آبان‌ماه توسط انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار می‌شود. این کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی با هدف بررسی چالش‌های پیش‌ روی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه راهکارهای بهبود فضای کسب و کار این حوزه در دوران کرونا و تحریم برگزار خواهد شد.

از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح در این رویداد بین‌المللی می‌توان به بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، بررسی چالش بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور و راهکارهای برون رفت از وضع فعلی، روش‌های نوین تامین مالی و حضور صنایع بزرگ در سرمایه گذاری نیروگاه‌های تجدیدپذیر جهت تأمین برق، سیاست‌های بومی‌سازی صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و بررسی روند توسعه تکنولوژی انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا با حضور سخنرانان داخلی و خارجی می‌توان اشاره کرد.

با توجه به لزوم ایجاد بستری مناسب جهت معرفی الگوهای برتر در زنجیره توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور با حمایت وزارت نیرو، ساتبا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر سازمان‌های مربوطه، جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر توسط انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران طراحی شده و در افتتاحیه ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، به فعالان برتر و منتخب این حوزه در سطوح زیر اعطا خواهد شد.

پیش از این «محمود کمانی» رییس ساتبا انواع انرژی‌های تجدیدپذیر کشور را شامل خورشیدی، بادی، برق آبی کوچک، زیست توده و توربین انبساطی دانست و افزود: همه اینها تنها یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که سهم بسیار ناچیزی است.

وی ادامه داد: اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور حدود ۹۰۰ مگاوات است که ۳۱۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است./ایرنا


کد مطلب: 85608

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85608/جایزه-ترغیب-استفاده-انرژی-های-تجدیدپذیر

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com