کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکستی دیگر برای توافق پاریس؛ افزایش برنامه ریزی شده تولید سوخت های فسیلی

29 مهر 1400 ساعت 11:22

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه منتشر شده است، میزان تولید زغال سنگ، نفت و گاز اقتصادهای بزرگ و تولید کنندگان سوخت های فسیلی در سال 2030 بیش از دوبرابر آن چیزی خواهد بود که با اهداف اقلیمی تعیین شده در توافق پاریس سازگار باشد.


به گزارش زیست آنلاین، از رویترز، گزارش سالانه شکاف تولید برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) تفاوت بین تولید سوخت های فسیلی برنامه ریزی شده دولت ها را و سطح تولیدی که سازگار با محدوده های دمایی توافق پاریس باشد، اندازه گیری می کند.

این گزارش که بیش از 15 تولید کننده بزرگ سوخت های فسیلی دنیا را آنالیز و بررسی کرده است می گوید این تولید کنندگان برنامه ریزی کرده اند که به طور کلی در سال 2030 تقریبا 110 درصد بیشتر از آنچه که با محدودیت های دمایی برای جلوگیری از  گرمایش زمین در کمتر از 1.5 درجه سازگار است سوخت فسیلی تولید کنند. این میزان تولید با توجه به محدودیت های تعیین شده برای جلوگیری از  گرمایش جهانی در کمتر از 2 درجه سانتی گراد هم، 45 درصد بیشتر است.

این شکاف تولیدی از زمان گزارش سال 2020 سازمان ملل متحد چندان کاهشی نشان نمی دهد.

کشورهایی که در این گزارش بررسی شده اند استرالیا، برزیل، کاندا، چین، آلمان، هند، اندونزی، مکزیک، نروژ، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده هستند.

از 31 اکتبر تا 12 نوامبر نمایندگان 200 کشور دنیا قرار هست در گلاسکوی اسکاتلند گرد هم آیند تا درباره تقویت اقدامات تعیین شده در معاهده 2015 پاریس برای مقابله با تغییرات اقلیم گفت و گو کنند.

با این حال بر اساس گزارش سازمان ملل متحده، علی رغم اینکه اهداف اقلیمی تقویت می شوند اما تولید کنندگان بزرگ نفت و گاز در حال برنامه ریزی برای تولید بیشتر سوخت های فسیلی در سال 2030 و بعد از آن هستند، و در این میان حتی چندین شرکت بزرگ تولید کننده زغال سنگ هم برنامه ریزی کرده اند که تولید خود را افزایش دهند.

 
برنامه های این 15 کشور افزایش تولید سوخت های فسیلی حتی بعد از سال 2040 است.

بنابراین بر اساس این برنامه ها، قرار است تا سال 2030،  240 درصد زغال سنگ بیشتر، 57 درصد نفت بیشتر و 71 درصد گاز بیشتر از آنچه که برای مقابله با افزایش بیش از 1.5 درجه ای گرمایش جهانی لازم است تولید خواهد شد.

از سه سوخت فسیلی عمده، انتظار می رود تولید گاز طبیعی بیشترین افزایش را بین سال های 2020 و 2040 شاهد باشد.

در ماه مه امسال آژانس بین المللی انرژی گفته بود که اگر قرار است بخواهیم تا نیمه های قرن حاضر به اهداف انتشارات صفر خالص برسیم سرمایه گذاران نباید بر پروژه های جدید نفت، گاز و زغال سنگ سرمایه گذاری کنند./انرژی امروز


کد مطلب: 85461

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85461/شکستی-دیگر-توافق-پاریس-افزایش-برنامه-ریزی-شده-تولید-سوخت-های-فسیلی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com