کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت:

تشدید نظارت بر صنایع و سوخت مصرفی همزمان با فصل سرما / قرارگیری 445 واحد متخلف در لیست صنایع آلاینده

پایش6403 واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی در نیمه نخست 1400

26 مهر 1400 ساعت 10:42

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: برنامه چهار ماهه ویژه ای برای پایش و کنترل آلودگی هوا در فصل سرما پیش بینی شده که شامل یک برنامه اجرایی نظارتی و اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی است که از ابتدای آبان ماه اجرا می شود.


به گزارش زیست آنلاین، از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، سعید محمودی در نشست کمیته تخصصی پیشگیری آلودگی هوا که بعد از ظهر روز گذشته در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: الوییت اصلی ما در ایام پیش رو بحث نظارت و پایش های محیط زیستی در حوزه آلودگی هواست، چرا که در فصل سرما در کنار آلودگی هوا و پدیده اینورژن به احتمال زیاد و با توجه به مدل های پیش بینی آب و هوایی و کاهش بارندگی، با کانون های گرد و غبار نیز در استان تهران مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بر این اساس از هم اکنون برنامه پایشی چهارماهه ای پیش بینی شده است که شامل اقدامات اجرایی، نظارتی و فرهنگی و اطلاع رسانی با همکاری دستگاه ها و سازمان های مسئول می شود، افزود: بر اساس این برنامه در بخش پایش ها علاوه بر کنترل صنایع کوچک مقیاس و واحدها صنفی و شهرک ها و لکه های صنعتی و همچنین مراکز معاینه فنی و پمپ بنزین ها، سوخت مصرفی صنایع بزرگ مقیاس و برخی واحدهای صنعتی خصوصا در شرایط اضطرار آلودگی هوا بصورت روزانه در کل استان پایش و بررسی می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تأکید بر اینکه به لحاظ جلوگیری از افزایش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان اجازه مصرف سوخت مازوت را به هیچ وجه نخواهیم داد، تصریح کرد: در این برنامه حتی واحدهایی که دارای سامانه پایش لحظه ای بوده و یا اقدام به خوداظهاری دارند، بطور روزانه و هفتگی بازدید و رصد خواهند شد.

محمودی همچنین از برپایی گشت و پایش های مشترک با بخشداری ها و شهرداری های شهرستان های استان خبر داد و گفت: این گشت ها بیشتر برای مقابله و برخورد با کانون های آلودگی به خصوص معضل ضایعات سوزی و پسماندسوزی در حاشیه شهرها خواهد بود و در این زمینه انتظار قانونی این است که همراهی مناسبی از سوی دستگاه های مسئول صورت پذیرد.

وی همچنین از کلیه بخش های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی خواست از هم اکنون موضوع معاینه فنی سرویس های خودرویی و بحث استاندارد سازی موتورخانه های خود را در دستورکار قرار دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران  همچنین در ادامه به گزارشی از اقدامات این اداره کل در حوزه پایشی در 6 ماهه نخست سال اشاره و بیان داشت : در گشت و پایش های نیمه نخست امسال دراستان تهران 6403 واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی تحت پایش قرارگرفتند که این پایش ها منجر به 927 مورد نمونه برداری و صدور 1650 اخطاریه شد.

وی افزود: با عنایت به معضل مهم استان تهران در حوزه آلودگی هوا علاوه بر پایش های صورت گرفته از سوی ادارات تابعه، در 6 ماه نخست سال 339 مورد پایش آلودگی هوا بطور جداگانه از سوی معاونت محیط زیست انسانی صورت گرفته است.

محمودی گفت: از میان پایش های انجام شده 20 واحد متخلف پلمب و 287 واحد آلاینده نیز به محل مورد تایید محیط زیست منتقل شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه مراکز دفع و مدیریت پسماند استان  نیز بطور ویژه مورد رصد و پایش قرار گرفته اند، تصریح کرد: تیم کارشناسی این اداره کل در 6 ماه نخست 106 مورد بازدید و پایش از این مراکز داشته و با 246 تخلف صورت گرفته در زمینه مدیریت و امحاء پسماند در کل استان بر خورد قانونی شده است.

وی در خصوص خوداظهاری محیط زیستی صنایع نیز گفت: در 6 ماه نخست امسال، 2375 واحد مورد خوداظهاری قرار گرفتند و 1272 مورد از خوداظهاری ها نیز برای بررسی صحت و سقم آن مورد پایش قرار گرفت.

محمودی یادآور شد: در خصوص صنایع آلاینده  در دوره اول 445 واحد در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند که این واحدها به علت تخلفات قانونی در حوزه های آلودگی هوا ، آلودگی پساب و آلودگی پسماند در لیست مذکور قرار گرفته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان در خصوص بررسی استعلام احداث و بهره برداری واحد های تولیدی، صنعتی و خدماتی در نیمه اول سال جاری اظهار داشت: با عنایت به قرار گیری در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی  1041 استعلام تحت بررسی کارشناسی قرار گرفته که  از این میان، 76.17 درصد استعلامات با رعایت قوانین، مقررات و اجرای تمهیدات محیط زیستی مورد موافقت قرار گرفته است.


کد مطلب: 85439

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85439/تشدید-نظارت-صنایع-سوخت-مصرفی-همزمان-فصل-سرما-قرارگیری-445-واحد-متخلف-لیست-آلاینده

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com