کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بحران نشت مواد نفتی از ایستگاه راه آهن تبریز به اراضی سبزی کاری شنب غازان

26 مهر 1400 ساعت 8:26

بحران ورود مواد نفتی از ایستگاه راه آهن تبریز به اراضی سبزی کاری شنب غازان این شهر که در منطقه پشت راه آهن واقع شده‌اند، داد کشاورزان منطقه را درآورد.


به گزارش زیست آنلاین،نشت مواد نفتی به اراضی کشاورزی، از جمله آلودگی‌های بسیار خطرناک زیست محیطی محسوب می‌شود که آب و خاک منطقه را تحت شعاع قرار داده و در کنار انحلال کشاورزی و تولید محصول، منجر به آلودگی و متضرر شدن عامه مردم می‌شود.

اراضی سبزی کاری در تبریز با قدمت طولانی مدت خود، تنها یادگار به جا مانده از باغ‌شهر تبریز است که نیاز سبزی و صیفی مردم این منطقه را تامین می‌کند. با وجود اهمیت این مزارع اما امروز، باغداران تبریزی با یک بحران عجیب مواجه هستند. بحرانی خطرناک که به گفته‌ی کشاورزان منطقه، از ۱۵ سال پیش وجود داشته اما هیچ مسئولی تاکنون به آن رسیدگی نکرده است.

بر اساس مشاهدات میدانی، وجود گازوئیل و مازوت به عنوان مواد نفتی در آب‌های بخشی از این مزارع به وضوح دیده می‌شود. این مواد نفتی با نشت به درون آب، به راحتی در جوار اراضی سبزی کاری منطقه جاری شده و به مرور اثرات خطرناک خود را بر جا می‌گذارد.

بحران نشت مواد نفتی از ایستگاه راه آهن تبریز به اراضی سبزی کاری شنب غازان

در این راستا، غلامرضا باغبان، رئیس تعاونی سبزی کاران شنب غازان تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح این بحران پرداخته و می‌گوید: از ۱۵ سال پیش با این موضوع درگیر هستیم اما امروز این مشکل تشدید یافته در حالی که هیچ مسئولی پاسخگوی کشاورزان متضرر نیست.

وی ادامه می‌دهد: اراضی سبزی کاری منطقه شنب غازان تبریز که پشت ایستگاه راه آهن واقع شده، مساحت بالایی حتی به اندازه بیش از ۵۰۰ هکتار را شامل می‌شود که فعلا ۱۰ هکتار از آن درگیر این مشکل شده است.

وی می‌افزاید: مواد نفتی گازوئیل و مازوت به آب‌های زیرزمینی این منطقه نشت یافته و با آب مخلوط شده است. نه تنها مسئولان راه آهن تبریز پاسخگوی ما نیستند بلکه هیچ مسئول دیگری نیز پیگیر این موضوع نیست.

باغبان با تاکید بر این‌که آب‌های مخلوط شده با مواد نفتی منجر به آلودگی شده و هیچگونه نمی‌توان از آن استفاده کرد، بیان می‌کند: الان درخواست ما این است که با کمک مسئولان ذی ربط از گسترش بیشتر نشت مواد به مزارع جلوگیری کنیم.

وی می‌گوید: این مواد نفتی منجر به سوختگی محصولات و حتی آلودگی خاک شده به طوری که دیگر امکان تولید محصول در مناطقی که آب‌های آلوده جریان دارند، به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

وی ادامه می‌دهد: کشاورزان مزارع این منطقه که نمی‌توانند از آب‌های آلوده استفاده کنند، به اجبار از مزارع همسایه خود آب می‌آورند و یا حتی تعدادی از کشاورزان در این راستا مزارع خود را رها کرده و رفته‌اند.

رئیس تعاونی سبزی کاران شنب غازان تبریز در خصوص منبع نشت این مواد نفتی نیز اظهار می‌کند: با توجه به نزدیک بودن ایستگاه راه آهن به این منطقه، در درجه اول این مجموعه باید پاسخگو باشد اما مسئولان آن نه تنها این موضوع را جدی نمی‌گیرند بلکه این بحران را به گردن ارگان دیگری می‌اندازند.

وی می‌افزاید: ما حتی به مسئولان پالایشگاه تبریز نیز مراجعه کردیم تا ببینیم دلیل این نشتی از این مجموعه است یا نه که با حضور کارشناسان امر مشخص شد، این پالایشگاه هیچ خط عبوری از این منطقه ندارد و عملا نشت مواد از این طریق امکان پذیر نیست.

سایر کشاورزان این منطقه نیز از خطر آلودگی محیط زیستی باغات خود در تکاپو هستند و به گفته‌ی آن‌ها، این بحران نشت مواد نفتی، در حالی سبزی کاری منطقه شنب غازان و غرب تبریز را تهدید می‌کند که مسئولان تبریز از فاجعه‌ی زیست محیطی آن در غفلت قرار دارند.

بر اساس ادعای این کشاورزان، ‌روغن لوکوموتیوی که سال‌های سال، مجموعه راه‌آهن تبریز در دپوهای حفرشده‌ی خود خالی کرده است، از طریق خاک به آب‌های زیرزمینی باغات پشت راه آهن رسیده و زمین‌ها را آلوده کرده و در حال نابودی محصولات است.

این کشاورزان که اکنون در کنار سردرگمی، در معرض خسارت‌های مالی بالایی نیز قرار گرفته‌اند، خواستار ورود نهادی مسئول به این موضوع هستند.

بحران نشت مواد نفتی از ایستگاه راه آهن تبریز به اراضی سبزی کاری شنب غازان

شهنام اشتری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تبریز نیز در این راستا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: موضوع ایجاد آلودگی آب‌های زیرزمینی توسط ایستگاه راه آهن تبریز، چندین سال است که تدوام داشته و بارها با مدیرعامل راه آهن آذربایجان در این خصوص مکاتبه انجام گرفته اما این پیگیری‌ها منجر به نتیجه خاصی نشده است.

وی می‌افزاید: اخیرا در بازدید از وضعیت این منطقه، بحث آلودگی آب‌های زیرزمینی توسط مواد نفتی مشهود بوده و با توجه به این‌که در حال حاضر پرونده این آلودگی به دادگستری ارجاع یافته است، منتظر اعلام نتیجه بررسی‌ها توسط مقامات قضایی هستیم.

بر اساس این گزارش، با توجه به اولویت دار بودن رسیدگی به موضوع آلودگی‌های زیست محیطی در دورانی که با تغییرات اقلیمی و مشکلات محیط زیستی متعدد و پیچیده‌ای مواجه هستیم، امید است که ارگان مسئول وارد عمل شود تا موضوع ۱۵ ساله نشت مواد نفتی در اسرع وقت برطرف شود. /ایسنا


کد مطلب: 85437

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85437/بحران-نشت-مواد-نفتی-ایستگاه-راه-آهن-تبریز-اراضی-سبزی-کاری-شنب-غازان

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com