کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک فعال تجدیدپذیر مطرح کرد:

رمزارز اقتصاد برق را نجات می‌دهد/ صمت مسئول فعالیت غیرقانونی رمزارزها است

24 مهر 1400 ساعت 13:50

زیست آنلاین: یک کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: تنها تعرفه‌ای که حتی بالاتر از قیمت تمام شده تولید برق است و باعث گردش مالی اقتصاد برق می‌شود، برای رمزارزها است که ۱۶۵۷ تومان است.


به گزارش زیست آنلاین، طبق نظر یک کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر و فعال رمز ارز تنها تعرفه‌ای که حتی بالاتر از قیمت تمام شده تولید برق است و باعث گردش مالی اقتصاد برق می‌شود، برای رمزارزها است که ۱۶۵۷ تومان اعلان شده است.

مهرداد داوری فر، با اشاره به این که بازار رمزارز تنها نجات دهنده صنعت برق است که می تواند به صورت میانبر عمل کند، گفت: رمزارز تنها صنعتی است که پول واقعی تولید برق را پرداخت می‌کند. تمام بنگاه‌های اقتصادی تولید برق دچار ورشکستگی شده‌اند، چرا که فروش برق به قیمت ناچیز است و هزینه‌ها بالاتر و درآمد منفی شده است. به همین دلیل است که تمام نیروگاه‌ها نه می‌توانند اورهال کنند و نه خود را توسعه دهند.

وی افزود: تنها تعرفه‌ای که حتی بالاتر از قیمت تمام شده تولید برق است و باعث گردش مالی اقتصاد برق می‌شود، برای رمزارزها است که ۱۶۵۷ تومان است.

میزان برق مجاز در استخراج  بیت کوین

داوری فر اظهار کرد: بر اساس آمار دیوان محاسبات ۹۰ درصد استخراج بیت کوین در ایران غیرقانونی است و حدود ۶۰ درصد برق مصرفی برای استخراج بیت‌کوین را استخراج‌کنندگان غیرمجاز مصرف می‌کنند. چرا با مهیا نکردن بستر قانونی باعث این می‌شوند که ۹۰ درصد سرمایه‌گذاران مجبور به کار غیرقانونی شوند.

وی بیان کرد: برای وزارت نیرو تعرفه ۱۶۵۰ تومان برق رمزارز‌ها صرفه اقتصادی داشت تا از آن طریق هم برق را ۳۰۰ تومان بالاتر از قیمت تمام شده بفروشد و هم مدیریت مصرف کند. اما ۴ ماه پیش در دولت پیشین، افرادی در توانیر تمام کاستی‌های مدیریتی را که در این چند سال وجود داشت به گردن رمزارزها انداختند و در نهایت دستور دادند که رمزارز تا اوایل مهرماه سال جاری حتی به صورت قانونی هم استخراج نشود. نتیجه این شد که استخراج غیرقانونی رمزارز افزایش یافت.
 
بهین یاب همچنان نایاب

این کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر یک ماه است که سامانه بهین یاب باز نشده است. وقتی در وزارت صمت جویا می‌شویم که چرا سامانه باز نشده است می‌گویند کسی که به ما گفت سامانه را ببندید در حال حاضر نیست و آن فرد است که باید به ما بگوید سامانه را باز کنیم. در آخر هم می‌گویند بروید بازرسی شکایت کنید.

وی افزود: همه این پروسه در حالی پیش روی افراد گذاشته می‌شود که سامانه باید تا اول مهر بسته می‌ماند و پس از آن به صورت خودکار باز می‌شد. این سامانه حتی برای تجدیدپذیرها هم که هیچ برقی از دولت نمی‌گیرند و خودشان تامین‌کننده برق هستند بسته است.

داوری فر بیان کرد: افراد با وجود پروانه صادر شده در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده و حاضر به پرداخت تعرفه هم هستند، اما باز جلوی مسیر و فعالیت آن‌ها گرفته می‌شود. مسلم است که با وجود این شرایط بخش عظیمی مجبور به کار غیرقانونی می‌شوند.
 


کد مطلب: 85425

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85425/رمزارز-اقتصاد-برق-نجات-می-دهد-صمت-مسئول-فعالیت-غیرقانونی-رمزارزها

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com