کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون وزیر صنعت تاکید کرد:

لزوم استفاده از دانش روز برای تولید «با کربن و ضایعات صفر»

7 مهر 1400 ساعت 12:28

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌های ایرانی همپای شرکت‌های جهانی ناگزیر به بهره‌گیری از روش‌هایی برای تولید با کربن و ضایعات صفر هستند که در این مسیر استفاده از دانش روز و شرکت‌های دانش‌بنیان، روشی موثر برای تحقق هدف یاد شده است.


به گزارش زیست آنلاین، از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «وجیه‌الله جعفری» در مراسم پایانی و معرفی شرکت های برتر پنجمین همایش بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی (HSEE) اظهار داشت: امروزه شرکت‌ها، تولیدات معدن و صنایع معدنی را در راستای «کربن و ضایعات صفر» در بازه زمانی پنج و ۱۰ ساله تعریف کرده‌اند.

رییس هیات عامل ایمیدرو به اهمیت روزافزون حوزه HSEE در سطح جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: پس از ریشه‌یابی و تحلیل داده‌ها، اجرایی کردن اقدامات اصلاحی و موثر برای پیشگیری و مهار حوادث از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه ارزیابی‌ها زیرنظر معاونت برنامه ریزی و توسعه ایمیدرو انجام می‌شود، اظهار داشت: این سازمان در دوره‌های بعدی اقدامات تشویقی و تنبیهی را در حوزه HSEE به‌کار می‌گیرد و پاسخ‌گویی شرکت ها و واحدهای تابعه و وابسته را مطالبه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه صیانت از انسان‌ها، اولویت نخست ایمیدرو در این حوزه است، افزود: ایمیدرو به همراه شرکت‌های وابسته و تابعه، با به‌کارگیری دانش روز و بین‌المللی، چشم‌اندازی شفاف در این حوزه تدوین می‌کنند.

جعفری، «هدف صفر» (بدون حادثه منجر به فوت و بدون واحد آلاینده) را چشم‌انداز حوزه بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی دانست و افزود: این هدف نیازمند همکاری به منظور برنامه‌ریزی و تعریف استانداردها در سطح ستادی، شرکت‌ها و واحدهای وابسته و تابعه است.

وی خواهان ارائه برنامه شرکت‌ها، مجتمع‌ها و واحدها در حوزه HSEE شد و افزود: این برنامه‌ها باید سال جاری و سال ۱۴۰۱ را را در بر بگیرد و در عین حال پروژه‌ها و زیرپروژه‌های آن‌ها مشخص باشد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، انجام اقدامات اصلاحی، روش‌ها و زمان‌بندی مربوطه باید در برنامه‌ها به‌صورت کمی نیز اعلام شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین به اجرای برنامه‌های آموزشی در کاهش حوادث اشاره کرد و اظهارداشت: آموزش همچنین اثر مستقیم بر فعالیت ها و تولید دارد.

همکاری با دانش بنیان‌ها

جعفری در ادامه گفت: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از روش‌هایی است که شرکت‌ها می‌توانند برای کسب نتیجه موثر و مطلوب مورد استفاده قرار دهند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: انجام اقدامات لازم از جمله پژوهش و آموزش برای تدوین استانداردهای حوزه بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی مورد حمایت ایمیدرو قرار می‌گیرد و شرکت‌ها از این فرصت برای تحقق اهداف مورد نظر استفاده کنند.

عملکرد مناسب بخش معدن با وجود فشار تحریم‌ها

جعفری در بخش دیگری از سخنانش گفت: سال گذشته با وجود فشار تحریم‌ها و تنگناهای موجود، تولید و صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی عملکردی مناسب داشت.

وی گفت: این مهم نتیجه همکاری و همدلی همه همکاران در سطوح مختلف بوده است که جای تقدیر و تشکر دارد.


کد مطلب: 85357

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85357/لزوم-استفاده-دانش-روز-تولید-کربن-ضایعات-صفر

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com