کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک عضو انجمن صنعت تجدید پذیر مدعی شد

نامه بی مهر و امضای ساتبا به توزیع کنندگان برق: فعلا با تجدیدپذیرها قراداد نبندید

اختصاصی زیست آنلاین

4 مهر 1400 ساعت 11:20

زیست آنلاین: یک عضو انجمن صنعت تجدید پذیر مدعی شد ساتبا در نامه ای بدون مهر و امضا و سربرگ به شرکت های توزیع برق دستور داده است که تا اطلاع ثانوی قراردادی با شرکت های تولید برق تجدید پذیر منعقد نکنند. بر همین اساس از روز چهارشنبه هفته گذشته شرکت های توزیع برق سراسر کشور از عقد قرارداد خرید تضمینی با متقاضیان نیروگاه های خورشیدی انشعابی خودداری کرده اند.


به گزارش زیست آنلاین، بنا بر اخبار منتشر شده خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با دستور وزیر نیرو متوقف شده است. همچنین در چند روز گذشته شرکت های توزیع برق با سرمایه‌گذارانی که قصد آغاز کار در این حوزه داشتند، با ذکر این که وزیر نیرو برنامه دیگری دارد، با آن‌ها قرارداد نبسته است.

به دستور علی اکبر محرابیان، وزیر جدید نیرو، خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر از یک مهرماه ۱۴۰۰ متوقف شده و قرار بر جایگزینی مدل‌های جدید خرید است.
اما سوال این است که چه مدل هایی خواهد توانست سرمایه گذاری بلند مدت در صنعت نوپای تولید برق تجدید پذیر را تضمیمن کند.

نامه غیر رسمی

سید محمدجواد موسوی، نایب رئیس سندیکای صنعت برق و عضو انجمن ساتکا (انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر) در گفت و گو با زیست آنلاین در خصوص این خبر و سناریو های پیش روی صنعت تجدیدپذیر گفت: از روز چهارشنبه هفته گذشته شرکت های توزیع برق سراسر کشور از عقد قرارداد خرید تضمینی با متقاضیان نیروگاه های خورشیدی انشعابی خودداری کرده اند. اینطور که بنظر می رسد ساتبا در نامه ای بدون مهر و امضا و سربرگ به شرکت های توزیع برق دستور داده است که تا اطلاع ثانوی از عقد قرارداد خودداری کنند. این موجب ایجاد یک شوک در بدنه جامعه تجدیدپذیر و ضرر و زیان به شرکت های پیمانکار شده است بخصوص که شرکتها اغلب قراردادهای پیمانکاری با مشتریان داشته و اجناس لازم را نیز خریداری کرده اند.

وی افزود: از وزیر محترم نیرو که برنامه 10 هزار مگاوات تجدیدپذیر را برای دوره چهارساله پیشنهاد داده اند، انتظار می رود که از تصمیمات شتابزده و سریع خودداری کنند بخصوص که خرید تضمینی برق رویه‌ای است که در سال های گذشته اجزای آن یک به یک شکل گرفته و پخته شده و روانسازی شده است. بنابراین نمی باید یک روش موفق به یکباره و بدون اطلاع قبلی قطع گردد.

وی خطاب به محرابیان پیشنهاد کرد: اگر وزیر نیرو هر برنامه جدیدی برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر دارند، از جمله استفاده از روش ماده 12 و سوخت صرفه جویی شده، ابتدا روش جدید را آزمایش و مشکلات آن را حل کنند و در نهایت نیز بصورت موازی با خرید تضمینی اجرا کنند، نه اینکه روش فعلی خرید تضمینی را متوقف کنند. ضمن اینکه نمی توان انتظار داشت که نیروگاه های کوچک مقیاس که روی سقف خانه ها و سوله های صنعتی نصب می شوند، از مکانیزم سوخت صرفه جویی شده استفاده کنند که پیچیدگی های فراوانی خواهد داشت.
وی افزود: با توجه به این که وزیر نیرو برنامه توسعه‌ای برای دوره چهارساله پیشنهاد داده‌، حتما برنامه‌های اجرایی متناسب با این هدف را نیز دنبال می‌کند. منتها تصمیمات خلق‌الساعه اثرات بسیار سنگینی بر فعالین صنعت تجدیدپذیر می‌گذارد.

مدل‌های جایگزین چیست؟

وی در خصوص مدل‌های جایگزین خرید برق گفت: خبرها حاکی از آن است که با کمک ماده 12 قانون رفع موانع تولید قرار است با سرمایه گذاران قرارداد منعقد شود، ولی این موضوع مستلزم آن است که ایرادات آن رفع شود. ضمن اینکه سوخت صرفه جویی شده در سال جاری قرار است به سبد ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف نیز اضافه شود و جزو منابع آن قرار گیرد. بنابراین همان سوخت صرفه جویی شده که در ماده 12 وجود دارد، بشکلی دیگر وارد خرید تضمینی می شود. لذا نیازی به تغییر روش خرید تضمینی برق نمی باشد.
وی از وزارت نیرو خواست که برای تدوین و اجرای برنامه های خود با بخش خصوصی نیز مشورت نماید.

 


کد مطلب: 85339

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85339/نامه-بی-مهر-امضای-ساتبا-توزیع-کنندگان-برق-فعلا-تجدیدپذیرها-قراداد-نبندید

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com