کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشکیل کارگروه ملی مقابله باآلودگی‌های نفتی خلیج فارس سرعت‌بخشی شود

7 شهريور 1400 ساعت 14:30

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به تصویب و ابلاغ طرح ملی آمادگی ‌و مقابله با آلودگی‌های نفتی و مواد خطرناک و سمی در دریا و رودخانه های قابل کشتیرانی انتظار است کمیته آن در این استان بزودی تشکیل شود.


به گزارش زیست آنلاین، فرهاد قلی‌نژاد افزود: با توجه به آلودگی‌های نفتی متعدد و گسترده در خلیج فارس، تصویب طرح یاد شده می‌تواند نویدبخش سرعت‌بخشی در مقابله و مهار آلودگی‌ها در سطح دریا و پیشگیری از آلودگی‌ها با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مسئول باشد.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر، آلودگی‌های نفتی متعددی در خلیج فارس رخ داد که ورود آلاینده های نفتی به اکوسیستم دریایی موجب خسارات فراوانی به تنوع زیستی موجود شده است.

قلی‌نژاد ادامه داد: تصویب طرح ملی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی های نفتی و مواد خطرناک و سمی در دریا و رودخانه‌های قابل کشتیرانی ضروری است که برای هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در هنگام وقوع حوادث و آلودگی‌های محیط زیست بسیار ارزشمند و موثر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: خلیج فارس و دریا یک اکوسیستم پویا و زنده است که تنوع زیستی ارزشمندی دارد و ورود آلاینده های محیط زیست موجب خسارت فراوان به موجودات زنده دریایی و آلودگی اکوسیستم دریایی و در نهایت خسارت و آسیب به تنوع زیستی دریا می‌شود.

قلی‌نژاد عنون کرد: با این شرایط دستگاه‌های اجرایی مسئول باید براساس طرح ملی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی های نفتی و مواد خطرناک و سمی در دریا و رودخانه‌های قابل کشتیرانی اقدام‌های فوری خود را در هنگام وقوع آلودگی انجام و برای پیشگیری نیز اقدام‌های موردنیاز با اولویت انجام پذیرد.

وی افزود: به دلیل وقوع آلودگی‌های متعدد و گسترده در سال‌های اخیر حوزه دریایی و تردد کشتی ها با مواد خطرناک و شیمیایی در سواحل استان بوشهر، ضرورت دارد کارگروه استانی مقابله و همکاری در برابر آلودگی های نفتی و مواد خطرناک هرچه زودتر تشکیل شود.

قلی‌نژاد اظهار داشت: در آلودگی دریایی ناشی از نشت نفت در خطوط انتقال نفت و یا تخلیه مواد شیمیایی که باعث آلودگی محیط زیست دریا در استان بوشهر در سال‌های اخیر شده اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خسارات وارده به تنوع زیستی و زیستگاه دریایی را برآورد کرده است.

 وی بیان کرد: در این راستا از عاملان این آلودگی‌ها، خسارت وارده را براساس میزان آلودگی زیستگاه، مطالبه و پیگیری‌های حقوقی نیز انجام داده است./ایرنا


کد مطلب: 85152

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/85152/تشکیل-کارگروه-ملی-مقابله-باآلودگی-های-نفتی-خلیج-فارس-سرعت-بخشی-شود

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com